Содержание
Кондак 1
Взбра́нной Воево́де, Влады́чице на́шей Богоро́дице, похва́льная пе́ния прино́сим Ти раби́ Твои́, я́ко честны́м о́бразом Твои́м ми́лости исто́чник стяжа́вшии, Ты же, Госпоже́, я́ко благосе́рдая Ма́ти, бу́ди неотсту́пна ми́лостию Твое́ю от на́с, да зове́м Ти: Ра́дуйся, Милосе́рдая, ми́лости нам ико́ною явля́ющая.
Икос 1
Ангелов ли́цы сопредста́ша, Небе́сная Цари́це, о́крест святы́я ико́ны Твоея́, благода́тию Тобо́ю просла́вленныя. Тем же и мы, взира́юще на ико́ну Твою́, в боже́ственных хра́мах нас осеня́ющую, почита́ем ю, преклоня́ем коле́на пред вели́чеством Твои́м, Влады́чице, и уми́льно воспева́ем си́це:
Ра́дуйся, Небе́сная Цари́це, Ма́ти Го́спода небеси́ и земли́,
Ра́дуйся, арха́нгелов и а́нгелов Влады́чице,
Ра́дуйся, го́рних си́л велича́ние,
Ра́дуйся, челове́ческих ликостоя́ний похвале́ние,
Ра́дуйся, пра́ведных ду́ш сла́досте,
Ра́дуйся, живу́щих в Бо́зе умиле́ние,
Ра́дуйся, о нас пред Бо́гом предста́тельнице,
Ра́дуйся, боже́ственныя бла́гости пода́тельнице,
Ра́дуйся, Милосе́рдая, ми́лости нам ико́ною явля́ющая.
Кондак 2
Вмести́лище свято́е си́лы Бо́жия ико́ну Твою́, Богома́ти, Тама́ра, цари́ца Иверская, принесе́ лю́дям Осе́тии. Прише́ствием у́бо о́браза сего́ Ты, Пречи́стая Богоро́дице, всели́лася еси́ в ни́х, я́ко благосе́рдая Ма́ти, ущедря́ющи благоче́стно почита́-ющих Тя́ и воздвиза́ющи их воспева́ти Бо́гу: аллилу́иа.
Икос 2
Разу́мне испове́дуем ди́вное промышле́ние Бо́жие о стране́ на́шей, ей же подо́бие Иверския ико́ны Богома́тере, благода́тию просла́вленное, дарова́ся. Тем же, благодаря́ще Тя́, Влады́чице, за ми́лость твою к ро́ду на́шему, воспева́ем си́це:
Ра́дуйся, щедро́ты Твоя́ на нас излива́ющая,
Ра́дуйся, Твое́ю благосты́нею нам благоде́ющая,
Ра́дуйся, во вся́кой нужде́ нам помога́ющая,
Ра́дуйся, наде́жду нас недосто́йных не отверга́ющая,
Ра́дуйся, упова́ющих на Тя по́мощию не оставля́ющая,
Ра́дуйся, силою врачева́ния икону Твою́ знамену́ющая,
Ра́дуйся, то́ю исто́чники чуде́с источа́ющая,
Ра́дуйся, е́ю же не́мощи на́ша исцеля́ющая,
Ра́дуйся, Милосе́рдая, ми́лости нам ико́ною явля́ющая.
Кондак 3
Си́ла Вы́шняго осеня́ше страну́ осети́нскую, егда́ ико́на Пречи́стыя Богома́тере прии́де в ню, пребыва́нием освяща́ющая зе́млю, к созда́нию хра́мов святы́х воздвиза́ющи, да сла́вится имя Триипоста́снаго Бо́га, явле́нием Твои́м, Влады́чице, и да воспева́ют Ему́: аллилу́иа.
Икос 3
Иму́щи премно́гую ми́лость к Кавка́зу, Пресвята́я Влады́чице, устро́ила еси́ в стране́ на́шей ико́ны Твоея́ благода́тное утвержде́ние. Охраня́й у́бо о́бласть сию́ и всю́ держа́ву Росси́йскую, да в ми́ре и тишине́ воспева́ем Ти си́це:
Ра́дуйся, предста́тельнице к Бо́гу, мир спаса́ющая,
Ра́дуйся, храни́тельнице, держа́ву Росси́йскую покрыва́ющая,
Ра́дуйся, христиа́н во благоче́стии утвержда́ющая,
Ра́дуйся, земно́е житие́ на́ше до́бре устроя́ющая,
Ра́дуйся, пра́ведно дви́жимый на ны гне́в Бо́жий утоля́ющая,
Ра́дуйся, Го́спода на ми́лость к нам преклоня́ющая,
Ра́дуйся, Благода́тию Сы́на Твоего́ нас осеня́ющая,
Ра́дуйся, Милосе́рдая, ми́лости нам ико́ною явля́ющая.
Кондак 4
Бу́ря злострада́ний и бед опустоша́ше страну́ осети́нскую, егда́ нечести́вии тата́ры огне́м и мече́м по ней прохожда́ху. Ищуще спасе́ния от них, лю́дие Куртати́нския о́бласти от гор под сень державы Росси́йския преселя́хуся, гряду́ще на но́вое местожи́тельства, взя́ша с собо́ю ико́ну Твою́, Богома́ти, да и о́ное Тобо́ю освяти́тся, огражда́й у́бо, Влады́чице, Твои́м покро́вом и на́ше жи́тельство, да, осеня́еми Тобо́ю, взыва́ем к Бо́гу: аллилу́иа.
Икос 4
Слы́шав па́стырь па́ствы своея́ прише́ствие к Моздо́ку ико́ны Бо́жия Ма́тере, устроя́ет це́рковь, в ней же поставля́ет святу́ю ико́ну и свяще́нники утвержда́ет, да вы́ну прославля́юще Богома́терь, вопию́т Ей:
Ра́дуйся, святы́х хра́мов благода́тию наполне́ние,
Ра́дуйся, домо́в на́ших небе́сное благослове́ние,
Ра́дуйся, святы́х оби́телей покро́в и защище́ние,
Ра́дуйся, всех ве́рных прибе́жище и утеше́ние,
Ра́дуйся, спаси́тельную ве́ру в стране́ на́шей утвержда́ющая,
Ра́дуйся, благоче́стие в земли́ на́шей насажда́ющая,
Ра́дуйся, во благонра́вии возраста́ти нам помога́ющая,
Ра́дуйся, в до́брых де́лех преспева́ющих укрепля́ющая,
Ра́дуйся, Милосе́рдая, ми́лости нам ико́ною явля́ющая.
Кондак 5
Боготе́чная звезда́ яви́ся ико́на Твоя́, Богома́ти, страну́ кавка́зскую обтека́ющи и су́щих во тьме́ неве́дения све́том Богове́дения озаря́юще, скорбя́щих ра́достию исполня́ющи, ищу́щих по́мощи Твоея́ утеша́ющи благода́тию Сы́на Твоего́ и Бо́га, Ему же благода́рственне вопие́м: аллилу́иа.
Икос 5
Ви́девше лю́дие гра́да Моздо́ка ико́ну Твою́, от ме́ста их не дви́гшуюся, со умиле́нием уразуме́ша, я́ко сим прояви́ся вели́кое Твое́ к ним благоволе́ние и тем показу́еши святу́ю во́лю Твою́. Благоволи́ у́бо, Пречи́стая, показа́ти и нам ми́лость Твою́, да е́ю ущедря́еми, со благодаре́нием воспева́ем Ти хвалы́ сия́:
Ра́дуйся, ма́тернею любо́вию нас возлюби́вшая,
Ра́дуйся, ико́ною Твое́ю нас сла́дце утеша́ющая,
Ра́дуйся, исто́чник благода́ти То́ю открыва́ющая,
Ра́дуйся, милосе́рдия две́ри нам отверза́ющая,
Ра́дуйся, оби́лие ми́лости нам излива́ющая,
Ра́дуйся, усе́рдныя на́ша моли́твы прие́млющая,
Ра́дуйся, воздыха́ния серде́чная послу́шающая,
Ра́дуйся, ско́рое утеше́ние пода́ти поспеша́ющая,
Ра́дуйся, Милосе́рдая, ми́лости нам ико́ною явля́ющая.
Кондак 6
Пропове́дует чудеса́ Твоя́ и ми́лости о́бласть кавка́зская, я́ко ди́вно огради́ла еси покро́вом Твои́м чудотво́рную ико́ну Твою́ от о́гненнаго запале́ния, объя́вшаго це́рковь, в ней же свята́я ико́на пребыва́ше. Три́жды бо, це́ркви возгора́емей, лю́дие ико́ну Твою́ на горе́ близ це́ркви неврежде́нну обрета́ху. Тем же и мы Тебе́ вопие́м: о, Пресвята́я Влады́чице, при́зри всеми́лостивым о́ком Твои́м и на нас, предстоя́щих пред пречи́стым о́бразом Твои́м, и моли́твами Твои́ми изба́ви нас от запале́ния бед и от пла́мене огня́ ве́чнаго, да с весе́лием пое́м Бо́гу: аллилу́иа.
Икос 6
Возсия́ти све́ту богове́дения в дре́вней Осе́тии изволя́ющи, руко́ю цари́цы Тама́ры святу́ю ико́ну Твою́ в ню посла́ла еси́ и по сих си́лою и чудесы́ Ту́ю просла́вила еси́, и та́ко уве́рившеся о Твое́м промышле́нии, Пречи́стая, лю́ди Твоя́ соблюда́ющем, благода́рственне прославля́ем Тя си́це:
Ра́дуйся, ико́ну Твою́ из пла́мене чуде́сно сохрани́вшая,
Ра́дуйся, сию́ мно́гими чудесы́ в стране́ на́шей просла́вившая,
Ра́дуйся, моля́щимся пред ико́ною Твое́ю здра́вие подава́ющая,
Ра́дуйся, упова́ющим на Тя спасе́ние да́рующая,
Ра́дуйся, от христиа́нских родо́в ублажа́емая,
Ра́дуйся, прославля́ющих Тя прославля́ющая,
Ра́дуйся, благочести́вых чу́вства услажда́ющая,
Ра́дуйся, подвиза́ющихся в ве́ре благода́тне посеща́ющая,
Ра́дуйся, Милосе́рдая, ми́лости нам ико́ною явля́ющая.
Кондак 7
Хотя́ще лю́дие осети́нстии в кавка́зскую о́бласть пресели́тися достиго́ша гра́да Моздо́ка, нося́ще чудотво́рную ико́ну Твою́, Богома́ти. Но́щию от колесни́цы, вней же свята́я ико́на пребыва́ше, небе́сный свет возсия́, и то слы́шав, епископ Га́ий со мно́жеством наро́да исше́д, поклоня́шеся пред не́ю до земли́, я́ко Тебе́ Саме́й, Пречи́стая Богоро́дице, моле́бное пе́ние творя́ и взыва́я Бо́гу: аллилу́иа.
Икос 7
Но́вое ме́сто пребыва́ния святы́я ико́ны Твоея́ чуде́сным зна́мением и открове́нием епи́скопу Га́ию уве́рила еси́. Ка́ко у́бо изрече́м Твою́ к нам любо́вь, Богоро́дице, и кто возглаго́лет си́лы Твоя́, дарова́нныя ико́не Твое́й? Оба́че приими́ песнь хвалы́ и благодаре́ния сицеву́ю:
Ра́дуйся, во гра́де Моздо́ке чудотво́рною ико́ною пребыва́ти благоволи́вшая,
Ра́дуйся, и про́чия гра́ды и ве́си пренесе́нием ико́ны заступле́нием Твои́м не оставля́ющая,
Ра́дуйся, е́ю на Тя наде́ющихся возвеселя́ющая,
Ра́дуйся, ико́ною Твое́ю от вся́каго зла нас сохраня́ющая,
Ра́дуйся, то́ю а́ки о́блаком све́тлым на́с покрыва́ющая,
Ра́дуйся, любы́ к нам неиссяка́ющая,
Ра́дуйся, ми́лости Своя́ к нам умножа́ющая,
Ра́дуйся, грехи́ на́ша бла́гостию побежда́ющая,
Ра́дуйся, Милосе́рдая, ми́лости нам ико́ною явля́ющая.
Кондак 8
Стра́нное чу́до избра́ния Тобо́ю, Влады́чице, но́ваго ме́ста вселе́ния ико́ны Твоея́ удивля́ет умы́. Не то́чию бо све́т в нощи́ облиста́ ме́сто стоя́ния колесни́цы с ико́ною Твое́ю, но и нау́трие, егда́ лю́дие, воздви́гшеся дале́чайше идти́, волы́ своя́ в колесни́цу впряго́ша, ти́и не мого́ша повлещи́ ю, а́ще и мно́го бие́ни бя́ху. И слы́шавше о́крест живу́щии о такове́м зна́мении на ме́сте пребыва́ния Твоего́, стеко́шася во мно́жестве, поклоня́ющеся ико́не Твое́й и воспева́юще Бо́гу: аллилу́иа.
Икос 8
Вси правосла́внии лю́дие сла́вят и́мя Твое́, Богоро́дице, честны́м бо предста́тельством Твои́м чуде́сную по́мощь нам явля́еши. Ди́вна суть дела́ Твоя́, и ди́вна пресвята́я ико́на Твоя́, пред не́ю же припа́дающе, с ве́рою и упова́нием глаго́лем Ти си́це:
Ра́дуйся, засту́пнице ро́ду христиа́нскому, от Бо́га дарова́нная,
Ра́дуйся, пред Го́сподем о нас хода́тайствующая,
Ра́дуйся, моли́твы о нас Тому́ простира́ющая,
Ра́дуйся, проше́ния ве́рных к Сы́ну Своему́ и Бо́гу принося́щая,
Ра́дуйся, престо́лу бла́гости Его́ ма́терски о нас предстоя́щая,
Ра́дуйся, благода́ть смире́ния и терпе́ния нам подава́ющая,
Ра́дуйся, Бо́жие к нам гре́шным благоволе́ние,
Ра́дуйся, нас недосто́йных пред Бо́гом дерзнове́ние,
Ра́дуйся, Милосе́рдая, ми́лости нам ико́ною явля́ющая.
Кондак 9
Вся́кое естество́ а́нгельское, ви́дя Тя, Богороди́тельнице, у престо́ла Сы́на Твоего́ предстоя́щую и за христиа́н моля́щуюся, восхваля́ет Тя, лю́дие же града Моздо́ка, прия́ше святу́ю ико́ну Твою́ а́ки не́кое небе́сное сокро́вище, прославля́ют Всевы́шняго Го́спода, чудотво́рную си́лу ей дарова́вшаго, и воспева́ют Ему́: аллилу́иа.
Икос 9
Вити́йство челове́ческое не возмо́жет по достоя́нию благохвали́ти Тя, Пресвята́я Богоро́дице, и воспева́ти чудеса́ Твоя́, от ико́ны явля́емая, оба́че, блага́я су́щи, приими́ от нас за премно́гую любо́вь к нам и ми́лость хвале́бное пе́ние сие́:
Ра́дуйся, ве́рующих блага́я Засту́пнице,
Ра́дуйся, призыва́ющих Тя непосты́дное упова́ние,
Ра́дуйся, благочести́вых всевеселя́щее ра́дование,
Ра́дуйся, тружда́ющихся по́мощь и укрепле́ние,
Ра́дуйся, оби́димых ско́рое заступле́ние,
Ра́дуйся, гони́мых покро́в и защище́ние,
Ра́дуйся, изнемога́ющих кре́пость и утвержде́ние,
Ра́дуйся, боля́щих благонаде́жное посеще́ние,
Ра́дуйся, Милосе́рдая, ми́лости нам ико́ною явля́ющая.
Кондак 10
Спасти́ хотя́щи мно́ги лю́ди от бед и скорбе́й, источа́еши, Богома́ти, неоску́дный исто́чник ми́лости от Твоея́ Ико́ны ро́ду на́шему, тою́, а́ки Тебе́ Саме́й су́щей, гра́ды и ве́си о́бласти на́шея обтека́ющи и в них чту́щим Тя поле́зное проше́ние исполня́ющи, тем же, прославля́юще Бо́га, да́вшаго нам благода́ть такову́ю, вопие́м Ему́: аллилу́иа.
Икос 10
Стена́ еси́ ве́рным, Богоро́дице Де́во, и заступле́ние всем к Тебе́ прибега́ющим, и́бо небесе́ и земли́ Творе́ц, на руку́ Твое́ю носи́тися благоволи́вый, прие́млет Тя, о лю́дех моле́бне ру́це простира́ющую. Бу́ди у́бо стена́ и покро́в от всех враго́в ви́димых и неви́димых и нам, ко пречестне́й ико́не Твое́й с ве́рою припа́дающим, да вопие́м Тебе́:
Ра́дуйся, от обстоя́ний и бед нас сохраня́ющая,
Ра́дуйся, от потопле́ния скорбе́й нас изыма́ющая,
Ра́дуйся, искуше́ния душевре́дная дале́че отгоня́ющая,
Ра́дуйся, вражды́ на благосе́рдие прелага́ющая,
Ра́дуйся, на милосе́рдие нас подвиза́ющая,
Ра́дуйся, люби́ти друг дру́га наставля́ющая,
Ра́дуйся, во непоро́чном житии́ ве́рных укрепля́ющая,
Ра́дуйся, присноблаже́нная, блаже́нство и нам уготовля́ющая,
Ра́дуйся, Милосе́рдая, ми́лости нам ико́ною явля́ющая.
Кондак 11
Пе́ние вся́кое побежда́ется, спростре́тися тща́щееся к явле́нием благода́ти, при́сно быва́емым от святы́я и чудотво́рныя ико́ны Твоея́, Богоро́дице, я́коже бо ско́рая помо́щница, неду́ги исцеля́еши, от бед избавля́еши на вся́ком ме́сте с ве́рою Тя призыва́ющих и вопию́щих Богу: аллилу́иа.
Икос 11
Светоприе́мную свещу́ зри́м святу́ю ико́ну Твою́, Богома́ти, во о́бласти кавка́зстей благода́тию Твое́ю возже́нную, всю страну́ просвеща́ющую и мно́гих к све́ту Своему́ на спасе́ние душ и теле́с привлека́ющую, тем же вопие́м Ти си́це:
Ра́дуйся, Бо́га с челове́ки соединя́ющая,
Ра́дуйся, нас земноро́дных к Бо́гу приближа́ющая,
Ра́дуйся, о ка́ющихся пред Бо́гом предста́тельствующая,
Ра́дуйся, призыва́ющих Тя сохраня́ющая и спаса́ющая,
Ра́дуйся, па́дших Твое́ю бла́гостию возставля́ющая,
Ра́дуйся, отча́янным наде́жду возвраща́ющая,
Ра́дуйся, скорбьми́ грехи́ на́ша очища́ющая,
Ра́дуйся, печа́ли на́ша благода́тию утоля́ющая,
Ра́дуйся, Милосе́рдая, ми́лости нам ико́ною явля́ющая.
Кондак 12
Благода́тию Твое́ю, Пресвята́я Богоро́дице, я́коже дре́вле, и ны́не притека́ющих к цельбоно́сней ико́не Твое́й не оставля́еши, призыва́ющим Тя благопоспе́шне вспомоществу́еши, в печа́лех бе́дствующим помога́еши, и мы у́бо Твои́м Заступле́нием спаса́еми благода́рными усты́ пое́м Бо́гу: аллилу́иа.
Икос 12
Пою́ще чудеса́ Твоя́ и ми́лости, ро́ду на́шему явле́нныя, уми́льно припа́даем к Пречи́стому о́бразу Твоему́, Влады́чице, и благогове́йно лобыза́юще той, мо́лим Тя: наста́ви нас на путь спасе́ния, бу́ди Помо́щница и Засту́пница нам, вопию́щим Тебе́:
Ра́дуйся, ве́рным утвержде́ние и защище́ние,
Ра́дуйся, неду́жным и немощны́м исцеле́ние,
Ра́дуйся, вдов и сиро́т покро́в и соблюде́ние,
Ра́дуйся, в ну́ждах су́щих вспоможе́ние,
Ра́дуйся, лише́ния терпя́щих дово́льством исполне́ние,
Ра́дуйся, ско́рбных матере́й утеше́ние,
Ра́дуйся, сиро́тствующих чад неви́димое охране́ние,
Ра́дуйся, прибега́ющих к Тебе ско́рое посеще́ние,
Ра́дуйся, Милосе́рдая, ми́лости нам ико́ною явля́ющая.
Кондак 13
О, Всеблага́я и Всемилосе́рдая Ма́ти, Пречи́стая Госпоже́ Богоро́дице, приими́ моле́ние сие́, ны́не Тебе́ приноси́мое, от нас гре́шных и недосто́йных рабо́в Твои́х, ко о́бразу Твоему́, а́ки к Тебе́ Саме́й припа́дающих, при́зри ми́лостивно на ве́ру и упова́ние на́ше, изба́ви нас от бед и скорбе́й, пода́ждь нам ру́ку по́мощи в жи́зни сей и бу́дущия изми́ му́ки, да спаса́еми Тобою вы́ну вопие́м: аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
МОЛИТВА
КО ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ
О, Всеми́лостивая Госпоже́ Де́во Богоро́дице, услы́ши нас моля́щихся Тебе́, и яви́ нам ско́рую ми́лость Твою́, Моли́ Сы́на Твоего́ изба́витися нам от вся́каго зла и сохрани́ лю́ди, благоче́стно прибега́ющия и призыва́ющия и́мя Твое́ свято́е, от вся́кия напа́сти, всех нас сохраня́ющи под кро́вом бла́гости Твоея́, ри́зою Твое́ю честно́ю защити́. При́зри на всех нас призре́нием ми́лостиваго Твоего́ заступле́ния и моли́твою Твое́ю сподо́би нас со Христо́м жи́ти и ра́дости а́нгельския в небе́сных селе́ниих наслажда́тися. Ты бо еси́, Госпоже́, Сла́ва небе́сных и Упова́ние земны́х. Ты на́ша Наде́жда и Засту́пница всех, притека́ющих к Тебе́ и Твоея́ святы́я по́мощи прося́щих, тем же всечестны́й о́браз Тво́й и руко́ю Твое́ю Держи́маго Вседержи́теля ви́дяще на ико́не, ра́дуемся гре́шнии, со умиле́нием припа́даем и любо́вию сей целу́ем, ча́юще, Госпоже́, Твои́ми богоприя́тными моли́твами в ми́ре и благоче́стии земны́й путь прейти́ и небе́сныя безконе́чныя жи́зни дости́гнути и Трисия́нному Бо́гу со все́ми, угоди́вшими Ему́, поклоня́тися во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Взбранной Воеводе, Спасительнице земли Русския, похвальное приносим пение. Ты же, Мати царя Небесного от всякия избави напасти страну нашу и от всех скорбей и бед свободи зовущих:
Радуйся, Заступнице Усердная, избави нас от всякого зла и сотвори чудо спасения.
Ангельский собор на Небеси немолчно воспевает Тя, Владычице, и мы земнороднии, притекающе ко иконе Твоей чудотворней, святым Лукою писанной, вопием Ти сице:
Радуйся, Мати Света Невечерняго;
Радуйся, Духа Святага Обитель Священная;
Радуйся, светлое благодати Познание;
Радуйся, Ангельских Сил Ликование;
Радуйся, Купино неопально горящая;
Радуйся, Господа Сил вечно Зрящая;
Радуйся, Неувядаемый Цвете нетления;
Радуйся, Образе Христова Воскресения;
Радуйся, Заступнице Усердная, избави нас от всякого зла и сотвори чудо спасения.
Видяще благочестие и веру святыя царицы Елены, обретшей Крест Честный Господень во Иерусалиме, даровала еси ей, о, Богомати, и икону Свою, чрез верных служителей Своих сохраненную от лет древних, да молятся пред нею выну людие, поюще: Аллилуиа.
Разумевше святая царице Елено, яко образ сей есть благословение Божие граду царствующему, поставиша е тамо в церкви соборней, идеже мнози от него исцеления прияша, поюще Матери Божией похвалы сицевыя:
Радуйся, Чаше, черплющая вечную радость;
Радуйся, Источниче, изливающий неизреченную сладость;
Радуйся, Чертоже Рая краснейший;
Радуйся, Вертограде Христов славнейший;
Радуйся, Духа Святаго Селение;
Радуйся, врагов Божией Правды Посрамление;
Радуйся, духовною радостию нас Утешающая;
Радуйся, с верою Тя призывающих, не посрамляющая;
Радуйся, Заступнице Усердная, избави нас от всякого зла и сотвори чудо спасения.
Сила Вышняго храняше икону Твою, Богомати, во дни ересей от поругания, и от лютых иконоборцев погубления, и от рук варварских пленения, яко Самей Ти быти Хранительницей христианом, поющим Сыну Твоему и Богу: Аллилуиа.
Имуще сокровище святыя иконы Твоея, святии Кирилле и Мефодие просветиша земли славянсткии светом веры христианский, да уведят язычницы Бога истиннаго и прославят Матерь Божию тако:
Радуйся, Державная наша строительнице;
Радуйся, Всесильная Победительнице;
Радуйся, Свободительнице пленных;
Радуйся, Покровительнице обремененных;
Радуйся, Ходатаица за всю Вселеную;
Радуйся, Дарующая жизнь нетленную;
Радуйся, идольского служения Избавление;
Радуйся, с Богом наше примирение;
Радуйся, Заступнице Усердная, избави нас от всякого зла и сотвори чудо спасения.
В бурныя дни смут и нестроений, спасаше икона Твоя, Пресвятая Дево, всех притекающих к ней и обретаху вси от Тебе покров и заступление вопиюще благодарными сердцы: Аллилуиа.
Слышаще и зряще чудеса, являемыя от иконы Твоея, Пресвятая Богородице, князне русстии храниша от рода в род святыню сию, молящеся пред нею умиленно:
Радуйся, Агнца и Пастыря Мати Нетленная;
Радуйся, Дево преблагословенная;
Радуйся, Матернюю любовь нам являющая;
Радуйся, ризою честною всех покрывающая;
Радуйся, благ вечных Надеждо верная;
Радуйся, Молитвеннице наша усердная;
Радуйся, Судии Всеправедного Умоление;
Радуйся, грехов всех наших Прощение;
Радуйся, Заступнице Усердная, избави нас от всякого зла и сотвори чудо спасения.
Боготечне шествуя изо града во град Руси Червонныя икона Твоя, Пресвятая Богородице, повсюду являше славу твою и Сына Твоего, Христа Бога нашего, вопиющим Ему людем: Аллилуиа.
Видеша житилие града Белза грозное нападение агарян, изнесоша икону Твою чудотворную, Пресвятая Дево, на стогны града своего и молящеся с верою Ти о заступлении, Ты же ускорила еси тогда на помощь им, да зовут Ти:
Радуйся, милости Свои на нас изливающая;
Радуйся, Владыку Умилостивляющая;
Радуйся, иконою Твоею от бед Сохранение;
Радуйся, христиан православных Спасение;
Радуйся, злые дела Запинающая;
Радуйся, милосердие нам Являющая;
Радуйся, страны Российския Утешение;
Радуйся, Церкви Христовой священное Украшение;
Радуйся, Заступнице Усердная, избави нас от всякого зла и сотвори чудо спасения.
Проповедаху всюду людие о дивнем заступлении Твоем, яко егда нечестивии татарове стрелою уязвиша на иконе изображение Пречистаго Лика Твоего, тогда внезапу тьма и помрачение найде нань и друг друга убиваху тыя, бежаще вспять, вернии же зряще чудо сие, пояху Господу хваление: Аллилуиа.
Возсия благодать и мрак исчезе и возвысися рог людей христианстких, яко Ты, Богомати, укреплявши веру православную, чудесьми и знаменьми от святыя иконы Твоея являемыми человецем, молящимся тако:
Радуйся, от нашествия иноплеменников предивно избавляющая;
Радуйся, от плена и поражения спасающая;
Радуйся, агарянскою стрелою пронзенная;
Радуйся, Мати и Дево Неизреченная;
Радуйся, молящимся токи чудес источающая;
Радуйся, печаль на радость прелагающая;
Радуйся, ключу Царствия Небеснаго;
Радуйся, Помощнице жития честнаго;
Радуйся, Заступнице Усердная, избави нас от всякого зла и сотвори чудо спасения.
Хотяще оставити икону Свою во граде Ченстохове, сделала еси возок с иконою недвижимым, егда нецыя злочестивия тщахуся исхитити ю из града, христиане же обретше и образ Твой неукраденным, возопияше Богу: Аллилуиа.
Новое чудо, на устрашение нечестивих явила еси тогда от образа Твоего Пречистая, поразивши слепотою и скорою смертию богохульников, иже икону Твою мечем уязвиша и на три части разсекоша, мы же икону сию чтуще вопием Ти:
Радуйся, Матерь Божия закланная;
Радуйся, от начала веков Предъизбранная;
Радуйся, Путеводительнице к Небу первейшая;
Радуйся, всех Ангельских Сил честнейшая;
Радуйся, милосердая всех Мати;
Радуйся, неисчерпаемый Сосуд благодати;
Радуйся, просящим помощь являющая;
Радуйся, доброе житие устрояющая;
Радуйся, Заступнице Усердная, избави нас от всякого зла и сотвори чудо спасения.
Странно бысть войску свейскому видети, яко непобедимое доселе грозное воинство их побеждено бысть внезапу близ града Ченстохова, идеже чудотворная икона Богоматери стояше, пред нею же людие не преставаху пети: Аллилуиа.
Всем молящимся и притекающим ко иконе Твоей Скорая Помощнице являешися, Пресвятая Дево, якоже древле, тако и ныне заступавши и охранявши почитающих Тя, приими и сия похвалы от нас:
Радуйся, Совета неизреченнаго Таиннице;
Радуйся, благодати Божией Сокровищнице;
Радуйся, иноплеменных ратей Одоление;
Радуйся, от убиения и разорения Спасение;
Радуйся, горняго и дольняго мира Всецарице;
Радуйся, всяческих благ подательнице;
Радуйся, от врагов и бед избавление;
Радуйся, непрестанное человек удивление;
Радуйся, Заступнице Усердная, избави нас от всякого зла и сотвори чудо спасения.
Всякий пол и возраст возвеселися зряще, егда царь русский Петр молебное пение пояше перед иконою Богоматери, памятующе, яко образ сей бысть некогда достояние царское и князей русских, восхваляше пред ними Господа и Матерь Его песнию: Аллилуиа.
Весь мир христианский покрывавши омофором милости Своея, на помощь скоро к нам притекавши, купно со угодники Божии и святителем Николаем за нас перед Богом ходатайствуеши, вонми и ныне гласу молений наших перед образом Твоим:
Радуйся, светом истины нас Озаряющая;
Радуйся, руце Твои за ны моляшася Простирающая;
Радуйся, Бога и человека Соединившая;
Радуйся, смертное естество бессмертием Просветившая;
Радуйся, верных душ Услаждение;
Радуйся, душепагубных дел Удаление;
Радуйся, благочестивых христиан Окормительнице;
Радуйся, смиренномудрых благая Вседержительнице;
Радуйся, Заступнице Усердная, избави нас от всякого зла и сотвори чудо спасения.
Спасти хотя род человечь, Богомати, от тьмы неверия и заблуждения, яви миру свет веры Православныя и токмо воинству русскому подаде одолети крепость, идеже икона Ея чудотворная стояше, пред нею же воспе благодарственно: Аллилуиа.
Стена нератуема и ограждение твердое, Ты еси верным людем русским почитающим Тя, о, Божия Мати, яко во мнозех списках со иконы Ченстоховския являвши благоволение Свое, просимое подаеши и гнев Божий отвращавши от поющих Ти:
Радуйся, Державу Российскую Устрояющая;
Радуйся, под нозе Царя Православного вся Покаряющая;
Радуйся, Обличающая учения душевредныя;
Радуйся, Призревающая на молитвы смиренныя;
Радуйся, в печалех и бедах Утешение;
Радуйся, от нечаянные смерти Спасение;
Радуйся, Дарующая Победы верным;
Радуйся, Венчающая венцем нетленным;
Радуйся, Заступнице Усердная, избави нас от всякого зла и сотвори чудо спасения.
Пение воспеваем и хвалу приносим Ти, о, Пресвятая Дево, молимся пред иконою Твоею, на ней же зрим язвы, руками нечестивых человек нанесенныя, от наших же прегрешений незаживляемыя, к Богу взываем, имуще Тя о нас Ходатаицу: Аллилуиа.
Светоявленная икона Твоя сияет чудесы, даже и доднесь, являя нам милость Твою, яко многажды тщахуся людие сокрыти вапы различными уязвление Пречистаго Лика Твоего, на сей иконе живописанного, но всуе трудишася изографы, яко паки проступаху язи, ихже мы грехми нашими и беззаконьми наносим Ти, но отпусти нам вся, Дево, и помилуй зовущия:
Радуйся, крепкое Веры Забрало;
Радуйся, чудес Христовых Начало;
Радуйся, Врат Райских Отверзение;
Радуйся, тайны Божией всесильное Проявление:
Радуйся, приятное молитвы Кадило;
Радуйся, носящего вся Носило;
Радуйся, людскими грехми Истерзанная;
Радуйся, в любви Божией Утвержденная;
Радуйся, Заступнице Усердная, избави нас от всякого зла и сотвори чудо спасения.
Благодатию покрый нас, о, Пресвятая Дево, исходящею от дивныя иконы Твоея, предстательством Твоим спаси и помилуй страну Русскую, в ней же во дни древния чудесы многими просияла еси и яви нам, молящимся пред образом Твоим, чудо спасения, поющим Сыну Твоему и Богу: Аллилуиа.
Поюще пение похвальное усты недостойными, уповаем на милость Божию и Твое, о, Богомати, заступление и ходатайство за нас, грешных, пред Господем, яко да дарует державе русстей на супостаты одоление, от иноплеменных поган свобождение, царя православного во охранение и к Царствию Небесному путевождение, и выну буди с нами, зовущим Ти:
Радуйся, огнем Божественным Всепросвещающая;
Радуйся, мрак греха Отгоняющая;
Радуйся, жестокости наших сердец Умягчение;
Радуйся, заблудших на путь спасения Возвращение;
Радуйся, Стено Нерушимая;
Радуйся, Победо Непобедимая;
Радуйся, Небеси и земли Украшение;
Радуйся, Надеждо нашего Воскресения;
Радуйся, Заступнице Усердная, избави нас от всякого зла и сотвори чудо спасения.
О, Всепетая Мати, рождшая всех святых святейшее Слово, призри ныне на Царство Твое земное и умоли Господа Вседержителя, да не внидет в суд с нами, но да подаст нам грехов оставление, от ига бесовскаго свобождение и Святой Руси Воскресение, вопиющим Богу верою: Аллилуиа. Аллилуиа. Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитва Пресвятой Богородице перед Ея иконой, именуемой «Ченстоховская»
О, Всемилостивая Госпоже, Царице Богородице, от всех родов избранная и всеми роды небесными и земными ублажаемая! Воззри милостивно на предстоящия пред святою иконою Твоею люди сия, усердно молящиеся Тебе и сотвори предстательством Твоим и заступлением у Сына Твоего и Бога нашего, да никтоже отыдет от места сего упования своего тощ и посрамлен в надежде своей; но да приимет кийждо от Тебе вся по благому изволению сердца своего, по нужди и потребе своей, во спасение души и во здравие телу. Моли, Милосердая Владычице, пренебеснаго Бога, да присно церковь свою святую соблюдет, вышним своим благословением архиереев наших православных укрепит, миром оградит и святей своей церкви целых, здравых, честных, долгодействуюших и право правящих слово своея истины дарует, от всех же видимых и невидимых врагов со всеми православными христианы милостивно избавит и во Православии и твердей вере до конца веков неотступно и неизменно сохранит. Призирай благосердием, Всепетая, и призрением милостиваго Твоего заступления на все царство наше Всероссийское, царствующия грады наша, град сей и святой храм сей, и излей на ня богатыя Твоя милости, Ты бо еси всесильная Помощница и Заступница всех нас. Приклонися к молитвам и всех раб Твоих, притекающих зде ко святей иконе Твоей сей, услыши воздыхания и гласы, ими же раби Твои молятся во святем храме сем. Аще же и иноверный, и иноплеменник, идя и проходя зде, помолится, услыши, чадолюбивая Госпоже, и сего человеколюбие и милостивно соделай, яже к помощи ему и ко спасению. Ожесточенныя же и разсеянныя сердцы своими во странах наших на путь истины настави. Отпадшия от благочестивыя веры обрати и паки сопричти святей Твоей Православней кафолической церкви. В семействах людей всех и во братии нашей мир огради и соблюди, в юных братство и смиренномудрие утверди, старость поддержи, отрочество настави, мужество умудри, сирыя и вдовицы заступи, утесненныя и в скорбех сущия утеши и охрани, младенцы воспитай, болящия уврачуй, плененныя свободи, ограждая ны выну от всякаго зла благостию Твоею и утеши милостивным Твоим посещением и всех благодеющих нам. Даруй же, Благая, земли плодоносие, воздуху благорастворение и вся, яже на пользу нашу, дары благовременныя и благопотребныя, всемощным своим предстательством пред Всесвятою Живоначальною Троицею, купно со святыми избранными угодниками Ея Кириллом и Мефодием. Прежде отшедшия отцы и матери, братия и сестры наша, и вся от лет древних припадавшия ко святей иконе Твоей сей упокой в селениях святых, в месте светле, в месте злачне, в месте покойне, идеже несть печаль и воздыхание. Егда же приспеет и наше от жития сего отшествие и к вечной жизни преселение, предстани нам, Преблагословенная Дево, и даруй христианскую кончину живота нашего безболезненну, непостыдну, мирну и Святых Тайн причастну, да и в будущем веце сподобимся вси, купно со всеми святыми, безконечныя блаженныя жизни во царствии возлюбленнаго Сына Твоего, Господа и Спаса нашего Иисуса Христа, Ему же подобает всякая слава, честь и поклонение во веки веков. Аминь.
В конце V – первой половине VI века византийская гимнография обогащается новым церковно-поэтическим жанром – кондаком, который представляет собой многострофный гимн, содержащий обычно от 18 до 30 строф (икосов), одинаковых по числу стихов и по ритмической организации соответствующих стихов.
Появление и одновременно расцвет кондаков связывается с именем святого Романа Сладкопевца – талантливейшего христианского песнописца первой половины VI века. По сообщению Менология императора Василия II, после чудесного побуждения к творчеству, последовавшего во время явления ему во сне Пресвятой Богородицы, Сладкопевец написал около тысячи кондаков на все праздники и на дни памяти знаменитых святых (в настоящее время сохранилось около 85).
Слово «акафист» (от греч. «имнос акафистос» – букв. «гимн, при исполнении которого нельзя сидеть», в церк.-слав. переводе – «неседален») имеет два связанных между собой значения:
1) торжественное песнопение «Акафист ко Пресвятой Богородице», исполняемое на утрени праздника Похвалы Пресвятой Богородицы, который отмечается Церковью в субботу 5-й седмицы Великого Поста;
2) особый жанр церковных песнопений, содержанием которого является восхваление Господа, Богоматери и святых, форма же определена «Акафистом ко Пресвятой Богородице».
Составление акафиста Божией Матери предание приписывает диакону великой Константинопольской Церкви Георгию Писидийскому.
«Акафист ко Пресвятой Богородице» является разновидностью кондака в первоначальном значении этого термина. В нем 24 строфы, составляющих в акростихе греческий алфавит.
Двенадцать из них (большие) сохранили название «икосы», другие двенадцать (меньшие) стали именоваться «кондаками». Икосы оканчиваются рефрентом «Радуйся Невесто Неневестная», а кондаки рефрентом «Аллилуйя».
В кондаках, до седьмого, преобладает содержание историческое, затем – догматическое. Икосы состоят из двух неравных частей: повествовательной и прославительной.
Прославительная часть икосов акафиста состоит из шести пар восхвалений, начинающихся со слова «Радуйся».
Как жанр христианской гимнографии акафист отличается не только построением, но особым радостным настроением. Объясняется это теми реальными обстоятельствами, при которых был создан первый акафист. Он был сложен в честь Божией Матери и пелся всю ночь стоя в субботу, на пятой неделе Великого поста, после победы над персам и аварами, осадившими Константинополь во главе с полководцем шахом Хозроем Сарваром в 626 году. Столица была окружена с моря и суши. Положение было безнадежным. Матерь Божия явила чудесную помощь, и город был спасен («Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои, Богородице»). В благодарность за это заступничество был установлен праздник Похвалы Пресвятой Богородицы (суббота акафиста).
Повторяющееся многократно в Акафисте слово «радуйся» взято из святого Евангелия. Так приветствовал архангел Гавриил Божию Матерь, принеся весть о будущем рождении от Нее Мессии: «Радуйся, Благодатная! Господь с Тобою; благословенна Ты между женами» (Лк. 1: 28). (В акафистах, посвященных святым угодникам также содержится повторяющийся призыв «радуйся», поскольку они создавались по образцу первого акафиста и основанием для этого имеют слова Спасителя, произнесенные Им в заповедях блаженства: «Радуйтесь и веселитесь, ибо велика ваша награда на небесах» (Мф. 5: 12).
В Великом Акафисте Пресвятой Богородице придано в общей сложности 145 уподоблений.