Одна из главных как культурных, так и религиозных достопримечательностей Мурманской области. Основанный в 1533 году преподобным Трифоном Печенгским Свято-Троицкий мужской монастырь стал самой северной в мире православной обителью.
По легенде, Трифон Кольский в церкви услышал голос, которые повелел ему идти в необетованные земли и там нести слово божие. Так преподобный оказался на Кольском полуострове, где обращал в православие язычников-лопарей. И построил монастырь.
Он процветал, однако перед своей смертью преподобный предсказал страшную судьбу святого места и его иноков. Слова сбылись.
Через семь лет после пророчества, в канун Рождества Христова 1590 года, на монастырь напали подчиненные шведского короля, финские захватчики Пекки Вессайнена. Они жестоко убили 116 человек. Обитель на время осталась опустошенной, а уцелевшие монахи до 1765 года жили в Кольско-Печенгском монастыре.
Только в 1886 года Свято-Троицкий Трифонов Печенгский монастырь был восстановлен. Был период, когда он находился на финской земле — по Дерпскому мирному договору между Советской России и Финляндией Печенгу отдали.
Обитель еще несколько раз разорялась, а ее иноки погибали: во время советско-финляндской войны, Великой Отечественной войны.
Почти стертому с лица земли монастырю в 1995 году по инициативе Печенгского районного краеведческого музея и отдела культуры было отдано единственное сохранившееся здание церкви Рождества Христова. А через 2 года пошло восстановление обители. В 2009 году началось строительство на историческом месте упокоения преподобного Трифона в районе поселка Луостари, и в 2012 году братия переселилась на территорию новоотстроенного монастыря. В 2007 году сгорела Рождественская церковь в Печенге. Именно эта беда стала стимулом для масштабных работ в Луостари.
Новый монастырь решили возводить с исторической достоверностью, как монастырь-крепость-острог XVI века. Когда во время строительства велись раскопки, то на месте захоронения преподобного Трифона была обнаружена гигантская братская могила воинов, погибших при освобождении Печенги в 1944 году. Свято-Троицкая церковь монастыря — отправная точка развития всего архитектурного ансамбля обители.
В 2010 году монастырь был полностью отстроен, а в декабре 2012 года освящен храм в честь Живоначальной Троицы. Сретенская часовня у обрыва организует границу монастырской площади с западной стороны. Часовня-ротонда расположена у западного края обрыва, образовавшегося на месте старого русла реки Маны, измененного монахами в конце XIX века. Святые врата — главный вход в монастырь с юго-западной стороны. Со входом во обитель открывается вид на на Свято-Троицкую церковь с площадью перед ужным фасадом. Игуменский корпус — официальное, парадное здание монастыря. Рядом Братский корпус. При проектировании учитывались аналогичные монастырские здания конца XIX века.
В наши дни монастырь включает в себя Свято-Троицкий собор в монастырском комплексе в поселке Луостари, Церковь Рождества Христова в поселке Печенга, церковь св.мчч. Бориса и Глеба в поселке Борисоглебский. Открыто подворье в Мурманске. Его святыни: икона преподобного Трифона Печенгского с частицей его мощей, частица Креста Господня, крест-мощевик в Троицком соборе; надгробная плита 116 мучеников Печенгских в Печенге; крест на горе «Спасительной».
9 / 22 Августа 15 / 28 Декабря 17 / 30 Августа Уроженец Ростова, Феодорит ушел из дома своих родителей в Соловецкий монастырь, и через год, 14-ти лет, приняв пострижение, был поручен на послушание престарелому и весьма мудрому пресвитеру Зосиме. Феодорит прослужил при обители пятнадцать лет, и, навыкнув всякой духовной мудрости, укрепился в подвигах добродетели. Тогда он был рукоположен новгородским архиепископом в иеродиакона, и, пробыв один год у своего старца, испросил у него дозволение посетить другие монастыри. Прежде всего, он направил свой путь к преподобному Александру Свирскому, который принял его любезно, назвав при встрече по имени; потом, обойдя другие монастыри, поселился в Кирилло-Белоезерском, где нашел старца Сергия и других святых мужей.
Пробыв года два в Кирилловской обители, он углубился в пустыни, окружающие этот монастырь, и здесь нашел Порфирия, бывшего игумена Сергиева монастыря, Артемия, Иоасафа и других пустынников высокой жизни, уже состарившихся в иноческих подвигах.
Феодорит, прожив здесь около четырех лет, получил от своего Соловецкого наставника письмо, в котором он, предчувствуя кончину, призывал своего ученика к себе. Ни отдаленность расстояния, ни трудности пути не удержали Феодорита: он поспешил к своему учителю, чтобы обнять многолетнего старца, облобызать его священные седины, и год служил ему в его немощах и недугах, до блаженной его кончины.
После этого Феодорит решился принять на себя подвиг апостольский: он отправился на устье Колы, в землю диких лопарей. С языком их он успел познакомиться в Соловецком монастыре, потому что, по свидетельству жития преподобных Зосимы и Савватия, многие соседи инородцы: Ижора, Чудь, Лопье, Каяне и Мурмане приходили в обитель преподобных и, принимая святое крещение, делались монахами.
Лопари были самые грубые идолопоклонники, кланялись истуканам, боготворили ночных нетопырей, гадов, и разных пресмыкающихся, ели нечистое и скверное, не знали жизни городской и селениями, а жили отдельными семьями. Но это были простые сердца, на которых семя слова Божия могло принести добрые плоды. Феодорит перевел некоторые славянские молитвы на язык лопарей и обучил их истинам веры. Помощником ему в христианском просвещении лопарей был старец Митрофан.
Двадцать лет Феодорит трудился в этом святом деле. В Новгороде он был рукоположен в иеромонаха, некоторое время был духовником митрополита и, возвратившись к лопарям, основал там монастырь, который, впрочем, принужден был вскоре оставить по ненависти иноков, не желавших строгих правил устава его. Между лопарями было уже две тысячи крещеных.
Удалившись в новгородскую область, и потом, вызванный в Москву, он был поставлен архимандритом Суздальского Спасо-Евфимиева монастыря. Блаженный Феодорит в сане архимандрита 5 лет настоятельствовал в Суздальской Спасо-Евфимиевой обители (до 1554 года), но, по клевете еретиков, единомысленных с Башкиным, старец-труженик подвергся двухлетнему заточению в Кирилло-Белоезерском монастыре.
Освобожденный из заточения, он некоторое время жил в Ярославском монастыре, откуда был вызван в Москву и в 1558 году отправлен царем Иоанном Васильевичем Грозным в Царьград с вопросом к патриарху о короновании. Возвратившись из Греции, Феодорит принес царю ответное послание патриарха, и за эту услугу ему была назначена награда, состоящая из 300 сребренников и собольей шубы, крытой аксамитом (парчой). Но Феодорит пожелал принять только 25 сребренников, и когда царь прислал ему и шубу, то инок продал шубу, деньги раздал бедным, а сам удалился на покой в Прилуцкий монастырь, Вологодской губернии.
Отсюда он два раза посещал просвещенных им лопарей и, наконец, после многотрудных подвигов и скорбей, почил мирно сном смерти на месте своего пострижения в Соловецком монастыре и погребен близ южной стены Преображенского собора. Над могилой его доселе сохранилась белая плита со следующей надписью: «Лета 7079 (1571) августа 17 дня преставися раб Божий священноархимандрит Суздальский Евфимиева монастыря, священноинок Феодорит, Соловецкий постриженник». Церковь за подвижническую жизнь и просветительские труды дала ему титло «блаженного».
Преподобный Андрей Пустынник. Книжная иллюстрация XIX векаПри игумене Антонии (1605-1612) Василий Кенозерец, любивший уединяться в пустынные места острова, рассказал своему духовному отцу Иосифу встречу с чудным пустынником Андреем. «Случилось мне однажды, — говорил он, — зайти далеко от монастыря, так что я, потеряв дорогу, блуждал без пищи и пития. Вдруг вдали показалась мне как бы тень человека. Я устремился за нею, — тень скрылась в дебри; я продолжал бежать и, увидев малую тропинку, по ней дошел до густой чащи, в которой был узкий проход для одного человека. Проникнув этим проходом, я увидел гору и на ней следы босого человека. В горе виделось малое отверстие. Сотворив молитву, я вошел в темную пещеру. Перекрестившись, я простер руки и осязал человека, в испуге сотворил молитву, на которую житель пещеры ответил: «Аминь». Я пал к его ногам. «Зачем ты пришел сюда и чего тебе нужно?» — спросил незнакомец. «Прости меня, отец святой; я заблудился и пришел сюда; молю тебя, сжалься надо мною и укажи мне путь к обители». Отшельник провел меня в другую пещеру, в которой с южной стороны было окно, освещавшее внутреннее помещение. Тогда я рассмотрел незнакомца: он был наг, с малой бородой, тело его было черно.
В пещере поставлены четыре сошки; на них положены две доски и два корытца, в одном вода, в другом моченая трава. Пустынник дал мне отведать травы и напоил водой. Вкусив предложенную пищу, я ощутил в себе бодрость и крепость сил. Тогда я спросил старца поведать мне житие его. «Я был трудником Соловецкого монастыря; имя мне Андрей, — так начал свою повесть пустынник, — пришедши в Соловецкую обитель, я трудился в Сосновой, вываривая соль. Игуменом в то время был Варлаам (1571-1581), впоследствии ростовский митрополит.
Вскоре мысль о грехах пробудилась во мне; породилось желание, оставить все, подвизаться для Бога. Ни мало не отлагая, я пошел в пустыню, нашел это место, выкопал пещеру и поселился в ней. Томился я голодом и жаждой; питался ягодами и грибами, много раз терпел наваждения бесовские, биения, ругательства, болезни; боролся с помыслами, как с лютыми зверями. Не раз раскаивался, что ушел в пустыню, считая бесплодным свое отшельничество. Неоднократно даже оставлял пещеру, чтобы идти в мир. Но раздавался гром небесный, проливался дождь, и я принужден был возвратиться в пещеру. Здесь тихая прохлада успокаивала меня. Иногда поднимался я из пещеры зимою; но страшный мороз, от которого сокрушались мои кости, не давал мне возможности отойти на пять шагов. Три года продолжалась эта тяжелая борьба.
После трехлетних искушений для меня настало спокойствие, и прекратились все неприязненные нападения. Тогда явился ко мне некто святообразный и сказал: «Мужайся; не оставляй пути к Богу, указанного тебе». Он дал мне эту траву, говоря: «Питайся ею, и пей воду из этого озера». И вот я 38 лет питаюсь этой травой».
Выслушав этот рассказ, я упал к ногам старца, прося его молитв. Пустынник Андрей вывел меня из пещеры, указав путь к обители и, благословив, сказал: «Иди с миром и никому не говори слышанного от меня, пока я жив». Я пошел, и мне показалось, что до монастыря было не более полуверсты. Спустя некоторое время, Василий с другим учеником Иосифа — Дамианом отправились отыскивать пещеру Андрея; но, проходив целую неделю, не нашли ни дебри, ни горы, ни пещеры.
Повесть Василия глубоко запала в душу Дамиана. Он желал отшельнической жизни; жаждал беседы с подвижниками пустыни, ведомыми одному Богу, а потому в пустынных местах острова провел сорок дней в поисках пустыннолюбца. Наконец силы его изнемогли, и Он, едва дышащий, лег под дерево. Здесь нашли его соловецкие иноки, положили на носилки и, принесши к монастырскому подворью, призвали духовного отца. «Что с тобой, Дамиан?» — спрашивал духовник. «Прости меня, отец; с тех пор, как я вышел из монастыря, не видал хлеба, а питался только травой». Тогда дали ему хлеба, и Дамиан оправился. Опять пробудилось в нем желание отыскать отшельников. После усердной молитвы к Богу и преподобным Зосиме и Савватию, он вышел из обители и в этот раз нашел многих пустынников, подвизавшихся на Соловецком и Анзерском островах. Это были: старец Ефрем черный и мирянин Никифор Новгородец, потом Алексий калужанин, Иосиф и Тихон москвитянин, Феодул рязанец, Порфирий, Трифон, Иосиф младый, Севастиан и многие другие. Сердечной любовью прилепился к ним Дамиан, начал часто посещать их. Когда умирал кто-либо из них, то он своими руками совершал погребение.
Во время таких трудов встретил его однажды пустынник Никифор. «Посещай, Дамиан, чтобы и сам ты был посещен от Бога», — сказал отшельник и скрылся. Дамиан нашел в пустыне Тимофея, который, во время смуты самозванцев, оставив в Алексине дом родительский, приплыл из Архангельска на остров в малой лодке, выстроил себе хижину и поселился в ней. Подобно Андрею, он питался травой.
Дамиан пожелал подражать примеру отшельников, выстроил себе уединенную келью и удалился туда на безмолвие. Но здесь посетило его тяжкое искушение. Однажды служивший Дамиану брат, придя навестить его, сотворив молитву, не получил ответа. Инок отворил дверь и нашел Дамиана едва живым, всего распухшим. Пустынника перевезли в монастырскую больницу, где он пробыл полгода, под надзором опытных старцев. Но лишь только Дамиан оправился, решился искать иного места для уединенной жизни. На малой лодке он пустился в море и поселился на Онеге. Здесь звероловы тяжело избили его; но, оправившись, пустынник пошел отсюда за озеро Бодло и вблизи острова на Юрьевой горе водрузил крест и поставил себе келью, где провел семь лет. Дамиан начал строить здесь храм во имя Святой Троицы и, положив основание обители, скончался ноября 27 дня 1633 года.
Кроме этих пустынников в диком лесу Соловецкого острова, предание называет многих других подвижников, искавших спасения в самом строгом безмолвии. Таков был Адриан, живший близ озера в самой середине острова, в двух верстах от кельи, выстроенной игуменом Иринархом, и проводивший строгую подвижническую жизнь; здесь он скончался и погребен в пустыне.
Память блаженного Феодорита Кольского, просветителя лопарей празднуется 9/22 августа (Собор Соловецких святых), 15/28 декабря (Собор Кольских святых), а также 17/30 августа.
Содержание
- Тропарь Собора Кольских святых, глас 1
- Кондак Собора Кольских святых, глас 3
- Кондак 1
- Икос 1
- Кондак 2
- Икос 2
- Кондак 3
- Икос 3
- Кондак 4
- Икос 4
- Кондак 5
- Икос 5
- Кондак 6
- Икос 6
- Кондак 7
- Икос 7
- Кондак 8
- Икос 8
- Кондак 9
- Икос 9
- Кондак 10
- Икос 10
- Кондак 11
- Икос 11
- Кондак 12
- Икос 12
- Кондак 13
- Молитва святому преподобному Трифону, Печенгскому чудотворцу
Тропарь Собора Кольских святых, глас 1
Светлый сонме подвижников земли Кольския , / Севера тьму сиянием веры озарившии / отцы святии, благочестием преукрашеннии, / служителие Таин Божиих благоговейнии, / боголюбивии иноцы и учителие покаяния, / миряне, чистым житием Создателю угодившии, / языка лопскаго богомудрии просветителие и наставницы, / новомученицы и исповедницы, за Христа души положившии, / в горьких работах даже до смерти Его исповедавшии, // молитеся ко Господу спастися душам нашим.
Кондак Собора Кольских святых, глас 3
Днесь лик святых , в земле Кольстей Богу угодивших, / предстоит в церкви и невидимо за ны молится Богу, / придите, христоименитии люди, / память их почтим и возопиим к ним: / Радуйтеся, отцы преблаженнии Трифоне, Феодорите и Варлааме, / со многими нашего края небесными покровители, / вы бо, яко звезды святозарныя, во мраце Севера возсияли есте, / словесы и чудесы своими вся просветивше, / и ныне молитеся Господеви / веру Православную зде незыблему соблюсти // и даровати нам велию милость.
Кондак 1
Избравшу тя Пастыреначальнику Христу во апостола страны северныя, абие отринул еси, досточудне Трифоне, мира сего красная, претерпел же всяко озлобление, благовестил еси седящым во тме и сени смертней Бога явльшагося плотию: темже со апостолы срадуется дух твой в небесных обителех. Имея убо дерзновение ко Христу Богу нашему, от всяких бед избави нас зовущих:
Радуйся, Трифоне, страны северныя просветителю, Печенгский чудотворче.
Икос 1
Ангелы Своя странам и языком предстатели даровавый Бог, егда прииде времен исполнение, моления ради ангела страны, яже близ океана хладна, и народа лопска предстателя, призва тя во благовестие, всехвальный Трифоне, яко да спасени будут людие тии. Поминающе убо сия, вопием ти:
Радуйся, священнаго корене благое прозябение.
Радуйся, пустынным издетска житием сосуд избран себе Богови уготовавый.
Радуйся, зван быв свыше, к океану морю преселивыйся.
Радуйся, во Христе грядущее избавление тамо благовестивый.
Радуйся, поспешествующей ти благодати Божией, приведый ко Христу чад множество.
Радуйся, совершенною Христа любовию уязвився, образ по сем иноческий на себе приемый.
Радуйся, Троицы Живоначальныя обитель устроивый, и яже ко Христу монахов ликостояния.
Радуйся, велия ради смирения от начальства над обителию отрекийся, повелеваяй зверьми дивиими.
Радуйся, течение свое святолепне скончав, благочестне ко Христу отшедый.
Радуйся, яко обитель твоя, от враг разоренная, по словеси твоему паки возставится.
Радуйся, по преставлении твоем царя Феодора спасый и всем потребная скоро подаваяй.
Радуйся, Трифоне, страны северныя просветителю, Печенгский чудотворче.
Кондак 2
Видяща родителя твоя, досточудне Трифоне, издетска постническое твое житие, аще и стужастася о твоем терпении, обаче радовастася, проразумевающа, яко хощет Господь воздвигнути тебе нова миру светильника, и Тому воспеваста: Аллилуиа.
Икос 2
Разум свыше осени тя, преподобне, всего себе предати Христову изволению, имже в пустыню приведен был еси: тамо бо найде на тя Сила Божия, во еже благовестити Евангелие Хритово народу иному. Темже вопием ти:
Радуйся, иереа Божия радосте и матере твоея веселие.
Радуйся, родителей честных чадо, от Бога зело возлюбленное.
Радуйся, девство драгое и чистоту душевную соблюдый непорочны.
Радуйся, издетска в дому Божии, аки Христос отрок, приметатися изволивый.
Радуйся, услышавый тамо слово реченное: пустынным живот сокровен есть, божественным рачением воскриляющымся.
Радуйся, оным гласом, яко воин, на служение Царю призванный.
Радуйся, пустынным житием себе в добрем изволении утвердивый.
Радуйся, во юности плотския страсти умертвивый.
Радуйся, постом душу свою, во еже глас свыше слышати, предочистивый.
Радуйся, от Христа языку лопску избранный благовестниче.
Радуйся, еже о мире сем отложивый попечение и абие вослед Христу последовавый.
Радуйся, Трифоне, страны северныя просветителю, Печенгский чудотворче.
Кондак 3
Силою во еже благовестити, свыше Христос облече тя, досточудне Трифоне. В пустыни бо, аки Моисеови древле в купине, глас ти бысть: «Иди в землю необетованную и рцы, яко любы обручения Моего не разорится». Егда же рекл еси: «Кто еси Господи»; отвеща ти: «Иисус Есмь, Егоже ты ищеши». Сия же слышав, со умилением преклонься, возопил еси Тому: Аллилуиа.
Икос 3
Имущу ти, аки Моисей, смирение велие, во еже отрещися такова звания, рекл еси, преподобне: «Невежда есмь, Господи, и малокнижен». Обаче Той заповеда ти: «Ничесоже вопреки глаголи, яко на вся послю тя, и идеши. вся, яже заповедаю ти, глаголи, не убойся, с тобою бо Есмь». Сего ради вопием ти:
Радуйся, радости родителей твоих оправдание.
Радуйся, видевый славы Отчия сияние.
Радуйся, яко благодать Божия излияся на тя богатно.
Радуйся, яко разумение ти языков дадеся.
Радуйся, яко найде на тя дух премудрости и ведения.
Радуйся, Духа Святаго приятелище.
Радуйся, силою Божиею аки мечем препоясанный.
Радуйся, яко рыбарь ко океану на уловление душ человеческих во спасение призванный.
Радуйся, Андреа Первозваннаго, на горах Киевских благовестника ревнителю.
Радуйся, Мефодиа и Кирилла избранный последователю.
Радуйся, Гуриа и Варсонофиа, Стефана и Иннокентиа достойный преемниче.
Радуйся, Трифоне, страны северныя просветителю, Печенгский чудотворче.
Кондак 4
Бури океана хладна не убоявся, любовию Христовою согреваемь, во страну северную преселился еси, досточудне Трифоне, да предложиши тамо народу Лопску огнь любве Божия, хлад и мрак души разгоняющ, во еже чистым сердцем и усты воспевати: Аллилуиа.
Икос 4
Слышаще идолов посрамление от тебе, злочестивии людий сих учителие, кебуни нарицаеми, злобу велию воздвигоша на тя, преподобне, по ланитома биюще, по каменем влачаще, и ины пакости деюще. Мы же зряще тя, со смирением таковая приемлюща, умильно вопием:
Радуйся, яко купец многоценна ради бисера ко океану устремивыйся.
Радуйся, ввергий мрежу свою на уловление душ во спасение.
Радуйся, тщету идолов обличивый.
Радуйся, сего ради аки Павлово от иудей страдание приемый.
Радуйся, яко слово Божие светлостию лица твоего утверждашеся.
Радуйся, яко слово твое пройде в сердца окамененная.
Радуйся, от Бога создание всея твари из небытия народу лопарску возвестивый.
Радуйся, благовестивый сим людем во Адаме наше падение, во Христе же обновление.
Радуйся, отриновенныя Христовым обручением утешивый.
Радуйся, благовестием твоим небесныя лики возвеселивый.
Радуйся, ангела предстателя страны северныя себе явивый.
Радуйся, Трифоне, страны северныя просветителю, Печенгский чудотворче.
Кондак 5
Боготечней звезде уподобився, всю страну северную обтекл еси, досточудне Трифоне. Яко бо денница, солнцу преходящая, от языка лопска привел еси ко Христу чад множество, иже со умилением сердца приимше крещение, возопиша о тебе Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видение бе дивное, егда от мрачна неведения тобою приведеннии Христови сочеташася: земля бо и небо ликоваху, во струях Печенги, аки Иордана и Днепра, зряща множество крещаемых. Поминающе убо сия, восклицаем ти:
Радуйся, гласе вопиющаго, от народа лопска услышанный.
Радуйся, Крестителя Христова собеседниче.
Радуйся, яко тма идольская от тебе разорися.
Радуйся, яко крест, аки знамя победное, тобою зде водрузися.
Радуйся, яко трапеза бесовская ни во что же тамо вменися.
Радуйся, яко вместо тоя утвердися тамо трапеза Христова спасительная.
Радуйся, тобою бо Матерь Божия прославися.
Радуйся, яко святии просвященным тобою людем присни сташа.
Радуйся, яко Владимир святый, зря чад умножение, возвеселися.
Радуйся, в распутиях мира сего обретый на вечерю Христову избранныя.
Радуйся, Церкве от народа лопска создателю.
Радуйся, Трифоне, страны северныя просветителю, Печенгский чудотворче.
Кондак 6
Егда проповедано бысть Евангелие всей стране северней, ин подвиг приял еси на себе, досточудне Трифоне. Языку бо крещену бывшу, абие прием образ ангельский, создал еси обитель Живоначальныя Троицы, в нюже стечеся инок множество, во еже пети Богу: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия во мраце Севера, яко светильник света невечерняго, обитель от тебе созданная, светом Троическим вся осиявающая. Темже радующеся вопием ти:
Радуйся, апостолом веселие, преподобным же удобрение.
Радуйся, кукулем, аки венцем незлобия, главу свою увязивый.
Радуйся, поясом чресла своя во умерщвление плоти препоясавый.
Радуйся, Иоанну Богом возлюбленну поревновавый.
Радуйся, нестяжания учителю.
Радуйся, смирения великаго носителю.
Радуйся, каменю, на немже создася жилище Пресвятыя Троицы.
Радуйся, в жилищих тмы селение света невечерняго соделавый.
Радуйся, яко возстена князь мира сего, зря воинства Христова водворение.
Радуйся, яко зде ста колесница, Иезекиилем созерцанная.
Радуйся, яко вознесеся седящему на ней песнь великая, в вышних песнословимая.
Радуйся, Трифоне, страны северныя просветителю, Печенгский чудотворче.
Кондак 7
Хотяй чада своя препитати и спасти, егда глад стране прилучися, блаженному Гурию предал еси, досточудне Трифоне, обитель от тебе созданную, сам же изшед во Отечествие, осмерицу лет по градом тамо прехождал еси, даяния блага приемля и поя Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Новую купель Силоамскую яви тя Бог, преподобне, егда странен сый во Отечествии, приемля даяния, многоценна сокровища всем источал еси, тобою бо слепии прозираху, немии глаголаху, недужнии здравие улучаху. Чудящеся сему, ублажаем тя:
Радуйся, Моисеови уподобивыйся.
Радуйся, Товита праведна ревнителю.
Радуйся, яко Товиа в путех ангелом храненный.
Радуйся, святителя Николаа Мирликийскаго подражателю.
Радуйся, Сампсона страннолюбива и Филарета милостива увеселителю.
Радуйся, алчущих питателю.
Радуйся, сирых заступление.
Радуйся, вдовиц ограждение.
Радуйся, младенцев соблюдение.
Радуйся, милосердия учителю.
Радуйся, образе жития богоугоднаго.
Радуйся, Трифоне, страны северныя просветителю, Печенгский чудотворче.
Кондак 8
Странствие скончавая, к царствующему граду устремился еси, досточудне Трифоне, идеже новое о тебе чудо благоволи Бог сотворити: не сущу бо еще ти тамо, со единем от обители Соловецкия цареви предстал еси дивно. Темже последи той, приемль тя любовию, всякаго исполни даяния, поя Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Весь благоговеинства исполнився, в тое же время царевич Феодор, изшед от церкве, посла ти, преподобне, одежды своя, яко да милостыня его предъидет царскому даянию, еже и бысть по сем велие. Темже вопием ти:
Радуйся, смирения ради вознесенный.
Радуйся, сильным мира сего явленный.
Радуйся, яко царь пришествию твоему удивися.
Радуйся, яко явлением двою той возвеселися.
Радуйся, от царя достойне почтенный.
Радуйся, от сына царева одаренный и возлюбленный.
Радуйся, от напастей сего выну соблюдавый.
Радуйся, яко милостынею его обитель твоя снабдеся.
Радуйся, яко благочестием его царство Российское увеселися.
Радуйся, яко царство наше цари благочестивыми украшается.
Радуйся, яко святыми мужи оное утверждается.
Радуйся, Трифоне, страны северныя просветителю, Печенгский чудотворче.
Кондак 9
Всяких дарований исполнен сый, паки во страну северную, аки солнце к захождению, притек, досточудне Трифоне, создал еси церковь благоверных князей Бориса и Глеба, и оставль обитель, в дольней пустыни водворився, остаток дний своих препроводил еси в терпении мнозе, поя Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Витии от инок дивное еже ти тварей повиновение всюду возвестиша, преподобне: не сущу бо ти единожды в келлии, зверь дивий в ню вниде и начат бывшая ясти. Возвращшу же ти ся и наказавшу сего, николиже паки ко обители твоей от тацех приближатися смеяше. Сему же чудящеся, взываем ти:
Радуйся, ластовице пустыннолюбивая.
Радуйся, Успенския пустыни украшение.
Радуйся, молчания образе.
Радуйся, прилоги лукаваго уразумевый.
Радуйся, гордыни его не приложивыйся.
Радуйся, стрелы того безсильны явивый.
Радуйся, в конец сего посрамивый.
Радуйся, Адаму первозданну уподобивыйся.
Радуйся, яко тя зверие дивии царя себе познаша.
Радуйся, от земнородных прозябение дивное.
Радуйся, кораблю великий, ко пристанищу тихому приблизивыйся.
Радуйся, Трифоне, страны северныя просветителю, Печенгский чудотворче.
Кондак 10
Спасти хотя собранныя, прежде кончины твоея досточудне Трифоне, паки во обитель твою прешел еси, и Богови служение заповедал еси братии: юже грядущаго ради озлобления Христовым утешив милосердием, в небесныя кровы отшел еси, идеже со святыми поеши Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стена был еси чадом обители твоея, преподобне, иже со умилением поюще надгробная, положиша святое тело твое, якоже заповедал еси, в пустыне тобою возлюбленней Зряще же оное токи чудес источающее, радостно возопиша:
Радуйся, Пресвятыя Троицы изрядный почитателю.
Радуйся, Девы Преблагословенныя ублажателю.
Радуйся, святым Зосиме, Савватию и Герману единонравный.
Радуйся, добре Богови поживый.
Радуйся, в старости мастите ко Христу преселивыйся.
Радуйся, яко глава твоя, приклонена сущи, труды извествоваше.
Радуйся, седина бо твою мудрость обличаше.
Радуйся, таланты, от Бога ти вданныя, приумноживый.
Радуйся, благий рабе, вшедый в радость Господа твоего.
Радуйся, честных монахов похвало и украшение.
Радуйся, обители твоея присный Богови предстателю.
Радуйся, Трифоне, страны северныя просветителю, Печенгский чудотворче.
Кондак 11
Пение всеумиленное приносим ти, досточудне Трифоне! Обитель бо твоя, аще по словеси твоему от свеев разорися, обаче страданием братий прославльшися, паки возставися. Аще и вторицею опусте, силою же лучшею ныне обновися, в нюже иноцы текуще, о тебе радостно Богови поют песнь немолчную: Аллилуиа.
Икос 11
Светозарней звезде уподобися обитель твоя, преподобне, егда ю свее разоряху: чада бо, тобою собранная, терпением враги посрамиша, венцы мученическими украсишася, и купно с церковию огнем попалившася, яко жертва угодна Богови принесошася. Поминающе убо таковая, умильно вопием ти:
Радуйся, грядущая в Бозе созерцаяй.
Радуйся, обители разорение предъявивый.
Радуйся, до времене ю вои небесными соблюдавый.
Радуйся, яко ученик твой Иона, молитвами тя выну чтый, в пустыни твоей от меча скончася.
Радуйся, Гуриа, Германа и иных прославленных Богом подвижников веры и благочестия наставниче.
Радуйся, яко вся чада твоя от Христа прияшася.
Радуйся, яко обитель твоя паки возставися.
Радуйся, яко паки тем светильник благочестия страны даровася.
Радуйся, тою лжеучения сокрушаются.
Радуйся, святыя бо твоя мощи аки камень краеуголен являются.
Радуйся, яко вся коемуждо полезная молитвами твоими даруеши.
Радуйся, Трифоне, страны северныя просветителю, Печенгский чудотворче.
Кондак 12
Благодати Христовы носителю, досточудне Трифоне! С верою тя призывающым полезная подаеши, от напастей же, яко царя Феодора, скоро избавляеши. Сему бо нощию явився во стане, рекл еси: «Скоро изыди, да не найдет на тя смерть нечаянная». Сия же сотворшу ему, абие от стреляния вражеска скиния опровержеся и ложе разметася, людие же чудящеся пояху: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще Богу песнь благодарения, радуемся о тебе, преподобне, яко вся нам полезная даруеши. Тобою бо пагуба отгоняется, здравие улучается, мир и благоустроение водворяется: понеже на небесех присно ходатайствуеши о нас, взывающих ти сице:
Радуйся, на небесех о нас теплый предстателю.
Радуйся, почитающих тя верный хранителю.
Радуйся, не чтущих тебе вразумителю.
Радуйся, духов злобы отгонителю.
Радуйся, помраченных умы просветителю.
Радуйся, недугов изрядный целителю.
Радуйся, от потопления морскаго спасателю.
Радуйся, яко тобою царю Феодору даровася избавление.
Радуйся, яко тобою небесное царей наших познася соблюдение.
Радуйся, яко тобою всяка печаль отгоняется.
Радуйся, яко тобою благочестие во обители твоей и по всей стране сей утверждается.
Радуйся, Трифоне, страны северныя просветителю, Печенгский чудотворче.
Кондак 13
О преподобне и досточудне отче наш Трифоне! Живоначальней предстоя Троице, в неприступнем свете и радости неизглаголанней, приими сие от умиленнаго ти сердца возносимое хваление, и не престай моляся о нас, да поживше благочестне, по успении нашем сретени от тебе обрящемся на небесех, и воспоем Богови со ангельскими лики: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й)
Молитва святому преподобному Трифону, Печенгскому чудотворцу
О Всесвятыя Троицы угодниче, о блаженнейший и равноапостольный пастырю, преподобне отче наш Трифоне! Не забуди твоея паствы, поминай во святых твоих и богоприятных молитвах, приносимых в Троице славимому Богу, стадо твое, еже сам, по благовестию от ангела, пришествием твоим собрал и упасл еси. Понеже в сродстве твоего мирскаго жилища, слышав во святей церкви на утрени поющих: «Пустынным живот сокровен есть, божественным рачением воскриляющымся»; и от того восперився божественною любовию, оставль дом и сродство, и пришед вскрай северныя страны, просветил еси святым крещением неведущий Творца, всех Бога, лопарский народ, за еже, во утверждении христианския веры, многа изгнания и злоключения подъял еси. И близ реки Печенги в пустыню вселився, братию из многих градов и весей собрав, велию обитель воздвигл еси, и при отшествии к небесным селением, о посещении твоея обители пророчествия дар от Бога восприял еси, и по смерти на мори и на суши многа чудеса и цельбы с верою просящым сотворил еси и ныне твориши. Темже молим тя, не забуди присещати чад твоих: моли за ны, преподобне отче, приходящыя к тебе с верою, и за вся христианы, яко имеяй дерзновение к Безсмертному Царю Христу всех Богу. Не премолчи за ны ко Господу, и не презри нас верою и любовию чтущих тя и поминающих святую память твою. Аще бо ты и преставился еси от нас телом, но и по смерти живый духом, всегда чудодействуеши. Молитвами твоими сохраняй нас от стрел и козней вражиих, и всякия прелести бесовския, и от враг видимых и невидимых. Пастырю наш добрый! Аще мощи твоя в раце незрими нам суть, обаче, понеже всегда в Троице славимому Богу, при Престоле Его непостижимаго величествия неотступно в молитвах предстоиши, усердно к тебе прибегаем и просим: умоли и испроси нам время к покаянию, да в час исхода души прейдем от земных к небесным, мытарств же воздушных и вечныя муки избавимся, и Небесному Царствию наследницы будем со всеми от века угодившими. О всеблаженне отче наш Трифоне! Не презри и ныне нас, притекающих к тебе, яко да молитвами твоими и помощию спасаеми, славу и благодарение, хвалу и поклонение за вся в Троице единому Богу, всех Создателю возсылаем, Отцу и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Во вторник 11 марта 2020 года, Священный Синода Русской Православной Церкви принял решение об открытии в городе Мурманске мужского монастыря. В него преобразовано Свято-Феодоритовское Архиерейское подворье, находящееся на улице Кооперативной.
Первое в 2020 году заседание Священного Синода состоялось в Даниловом мужском монастыре под председательством Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Кирилла.
В постановлении высшего церковного органа говорится:
«В связи с прошением Преосвященного митрополита Мурманского и Мончегорского Митрофана открыть Свято-Троицкий Феодоритов Кольский мужской монастырь города Мурманска и назначить на должность игумена этого монастыря иеромонаха Трифона (Михайловского)».
Мурманский монастырь является приемником древнего Свято-Троицкого монастыря, несколько веков располагавшегося в Коле и созданного преподобным Феодоритом Кольским.
— Таким образом у нас восстановлен второй из трёх исторических монастырей Кольского края, построенных в Печенге, Коле, и Кандалакше в 16 веке. В разное время они прекратили свое существование, но нашими усилиями стали возрождаться. Сначала Трифонов Печегский монастырь в Луостари, и вот теперь Феодоритов Кольский в Мурманске. Таким образом, в нашей епархии появился второй из самых северных европейских православных монастырей, — прокомментировал решение Священного Синода митрополит Мурманский и Мончегорский Митрофан.
Игумен монастыря иеромонах Трифон (Михайловский) начал свой путь духовного восхождения в мурманском храме Спаса на Водах в феврале 2005 года, будучи диаконом. С 2019 года он был настоятелем Архиерейского Подворья. Перед назначением на новую должность прошел двухнедельную стажировку в колыбели монашеской жизни русского православия, Киево-Печерской Лавре. Под руководством игумена Трифона в новом монастыре пребывают три иеромонаха, один монах, два послушника и 20 трудников.