Содержание
Канон Великой Субботы. Из службы погребения Спасителя.
Начало канона
Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас. Аминь.
Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас. (Трижды.)
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.
Го́споди, поми́луй, (трижды). Сла́ва, и ны́не:
О́тче наш, И́же еси́ на Небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на Небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный да́ждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.
Тропарь, глас 2:
Благообра́зный Ио́сиф / с Дре́ва снем Пречи́стое Те́ло Твое́, / плащани́цею чи́стою обви́в и воня́ми, / во гро́бе но́ве покры́в положи́.
Го́споди поми́луй, (12 раз). Сла́ва, и ны́не:
Канон. Глас 6
Песнь 1.
Ирмос: Волно́ю морско́ю / Скры́вшаго дре́вле, / гони́теля мучи́теля, под земле́ю скры́ша / спасе́нных о́троцы; / но мы, я́ко отрокови́цы, / Го́сподеви пои́м, / сла́вно бо просла́вися.
Го́споди Бо́же мой, / исхо́дное пе́ние и надгро́бную Тебе́ песнь воспою́, / погребе́нием Твои́м жи́зни моея́ вхо́ды отве́рзшему, / и сме́ртию смерть и ад умертви́вшему.
Горе́ Тя на Престо́ле и до́ле во гро́бе, / преми́рная и подзе́мная, помышля́ющая, Спа́се мой, / зы́бляхуся умерщвле́нием Твои́м, / па́че ума́ бо ви́ден был еси́ мертв, Живонача́льниче.
Да Твоея́ сла́вы вся испо́лниши, / сшел еси́ в ни́жняя земли́, / от Тебе́ бо не скры́ся соста́в мой, и́же во Ада́ме, и погребе́н, / истле́вша мя обновля́еши, Человеколю́бче.
Песнь 3.
О́бразы погребе́ния Твоего́ показа́л еси́, виде́ния умно́жив. / Ны́не же сокрове́нная Твоя́ богому́жно уясни́л еси́, и су́щим во а́де, Влады́ко, / несть свят, ра́зве Тебе́, Го́споди, взыва́ющим.
Просте́рл еси́ дла́ни и соедини́л еси́ дре́вле разстоя́щаяся. / Одея́нием же, Спа́се, е́же в плащани́це и во гро́бе, / окова́нныя разреши́л еси́, / несть свят, ра́зве Тебе́, Го́споди, взыва́ющия.
Гро́бом и печа́тьми, Невмести́ме, / содержи́мь был еси́ хоте́нием, / и́бо си́лу Твою́ де́йствы показа́л еси́, / богоде́йственно пою́щим: / несть свят, ра́зве Тебе́, Го́споди, Человеколю́бче.
Седален, глас 1:
Гроб Твой, Спа́се, во́ини стрегу́щии, / ме́ртви от облиста́ния я́вльшагося А́нгела бы́ша, / пропове́дающа жена́м Воскресе́ние. / Тебе́ сла́вим, тли потреби́теля! / Тебе́ припа́даем, Воскре́сшему из гро́ба, / и Еди́ному Бо́гу на́шему!
Песнь 4.
Ирмос: На Кресте́ Твое́ / Боже́ственное истоща́ние / прови́дя Авваку́м, / ужа́сся, вопия́ше: / Ты си́льных пресе́кл еси́ / держа́ву, Бла́же, / приобща́яся су́щим во а́де, я́ко Всеси́лен.
Седьмы́й день днесь освяти́л еси́, / его́же дре́вле благослови́л еси́ упокое́нием дел, / прево́диши бо вся́ческая и обновля́еши, / суббо́тствуя, Спа́се мой, и назида́я.
Си́лою лу́чшаго, победи́вшаго Тебе́, / от пло́ти душа́ Твоя́ раздели́ся, / растерза́ющи бо обоя́ у́зы, / сме́рти и а́да, Сло́ве, держа́вою Твое́ю.
Ад, Сло́ве, срет Тя огорчи́ся, / челове́ка зря обоже́на, / уя́звлена ра́нами, и Всесильноде́теля, / стра́шным же зра́ком поги́бе.
Песнь 5.
Ирмос: Богоявле́ния Твоего́, Христе́, / к нам ми́лостивно бы́вшаго, / Иса́ия Свет ви́дев Невече́рний, / из но́щи у́треневав взыва́ше: / воскре́снут ме́ртвии, / и воста́нут су́щии во гробе́х, / и вси земноро́днии возра́дуются.
Новотвори́ши земны́я, Созда́телю, пе́рстен быв, / и плащани́ца и гроб явля́ют е́же в Тебе́, Сло́ве, та́инство. / Благообра́зный бо сове́тник, Тебе́ Ро́ждшаго сове́т образу́ет, / в Тебе́ велеле́пно новотворя́щаго мя.
Сме́ртию сме́ртное, / погребе́нием тле́нное прелага́еши, / нетле́нно твори́ши бо, / боголе́пно безсме́ртно творя́ прия́тие, / плоть бо Твоя́ истле́ния не ви́де, Влады́ко, / ниже́ душа́ Твоя́ во а́де странноле́пно оста́влена бысть.
Из Небра́чныя проше́д, и прободе́н в ре́бра, Соде́телю мой, / из Нея́ соде́лал еси́ обновле́ние Е́вино, Ада́м быв, / усну́в па́че естества́ сном есте́ственным, / и жизнь воздви́гнув от сна и тле́ния, я́ко Всеси́лен.
Песнь 6.
Ирмос: Ят бысть, / но не удержа́н в пе́рсех ки́товых Ио́на, / Твой бо о́браз нося́, / Страда́вшаго, и погребе́нию да́вшагося, / я́ко от черто́га от зве́ря изы́де. / Приглаша́ше же кустоди́и, / храня́щии су́етная и ло́жная, / ми́лость сию́ оставили есте́.
Бие́н был еси́, но не раздели́лся еси́, Сло́ве, / ея́же причасти́лся еси́ пло́ти, / а́ще бо и разори́ся Твой храм во вре́мя стра́сти, / но и та́ко еди́н бе соста́в Божества́ и пло́ти Твоея́. / Во обои́х бо Еди́н еси́ Сын, Сло́во Бо́жие, Бог и Челове́к.
Человекоуби́йственно, но не богоуби́йственно бысть прегреше́ние Ада́мово, / а́ще бо и пострада́ Твоея́ пло́ти пе́рстное существо́, / но Божество́ безстра́стно пребы́сть, / тле́нное же Твое́ на нетле́ние преложи́л еси́, / и нетле́нныя жи́зни показа́л еси́ исто́чник Воскресе́нием.
Ца́рствует ад, но не ве́чнует над ро́дом челове́ческим, / Ты бо поло́жся во гро́бе Держа́вне, живонача́льною дла́нию, / сме́рти ключи́ разве́ргл еси́, / и пропове́дал еси́ от ве́ка та́мо спя́щим, избавле́ние нело́жное / быв, Спа́се, ме́ртвым пе́рвенец.
Кондак, глас 6:
Бе́здну заключи́вый мертв зри́тся, / и сми́рною и плащани́цею обви́вся, / во гро́бе полага́ется, я́ко сме́ртный, Безсме́ртный, / жены́ же приидо́ша пома́зати Его́ ми́ром, / пла́чущия го́рько и вопию́щия: / сия́ суббо́та есть преблагослове́нная, / в не́йже Христо́с усну́в, воскре́снет тридне́вен.
Икос:
Содержа́й вся на Крест вознесе́ся, / и рыда́ет вся тварь, Того́ ви́дящи на́га ви́сяща на дре́ве, / со́лнце лучи́ сокры́ и зве́зды отложи́ша свет, / земля́ же со мно́гим стра́хом поколеба́ся и мо́ре побеже́, / и ка́мение распаде́ся, гро́би же мно́ги отверзо́шася, / и телеса́ воста́ша святы́х муже́й. / Ад ни́зу сте́нет, / и иуде́е сове́туют оклевета́ти Христо́во Воскресе́ние. / Жены́ же взыва́ют: / сия́ суббо́та есть преблагослове́нная, / в не́йже Христо́с усну́в, воскре́снет тридне́вен.
Песнь 7.
Ирмос: Неизрече́нное чу́до, / в пещи́ изба́вивый / преподо́бныя о́троки из пла́мене, / во гро́бе мертв / бездыха́нен полага́ется, / во спасе́ние нас пою́щих: / Изба́вителю Бо́же, / благослове́н еси́.
Уязви́ся ад, в се́рдце / прие́м Уя́звеннаго копие́м в ре́бра, / и воздыха́ет огне́м Боже́ственным иждива́емь, / во спасе́ние нас, пою́щих: / Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.
Бога́т гроб, / в себе́ бо прии́м, я́ко спя́ща, Соде́теля, / жи́зни Боже́ственное сокро́вище показа́ся, / во спасе́ние нас, пою́щих: / Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.
Зако́ном уме́рших / е́же во гро́бе положе́ние, всех прие́млет Жизнь, / и сего́ исто́чника показу́ет воста́ния, / во спасе́ние нас, пою́щих: / Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.
Песнь 8.
Ирмос: Ужасни́ся боя́йся не́бо, / и да подви́жатся основа́ния земли́: / се бо в мертвеце́х вменя́ется в вы́шних Живы́й, / и во гроб мал странноприе́млется. / Его́же о́троцы благослови́те, / свяще́нницы воспо́йте, / лю́дие превозноси́те во вся ве́ки.
Разруши́ся Пречи́стый храм, / па́дшую же совозставля́ет ски́нию, / Ада́му бо пе́рвому Вторы́й, И́же в вы́шних Живы́й, / сни́де да́же до а́довых сокро́вищ. / Его́же о́троцы благослови́те, / свяще́нницы воспо́йте, / лю́дие превозноси́те во вся ве́ки.
Преста́ де́рзость ученико́в, / Аримафе́й же изря́дствует Ио́сиф, / ме́ртва бо и на́га зря, над все́ми Бо́га, / про́сит и погреба́ет, зовы́й: / о́троцы благослови́те, / свяще́нницы воспо́йте, / лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.
О чуде́с но́вых! / О бла́гости! / О неизрече́ннаго терпе́ния! / Во́лею бо под земле́ю печатле́ется, И́же в вы́шних Живы́й, / и я́ко льстец, Бог оклевета́ется. / Его́же о́троцы благослови́те, / свяще́нницы воспо́йте, / лю́дие превозноси́те во вся ве́ки.
Песнь 9.
Ирмос: Не рыда́й Мене́, Ма́ти, / зря́щи во гро́бе, / Его́же во чре́ве без се́мене зачала́ еси́ Сы́на. / Воста́ну бо и просла́влюся, / и вознесу́ со сла́вою, непреста́нно, я́ко Бог, / ве́рою и любо́вию Тя велича́ющия.
В стра́ннем Твое́м рождестве́, / боле́зней избежа́вше па́че естества́, / ублажи́хся, Безнача́льне Сы́не, / ны́не же Тя, Бо́же мой, / бездыха́нна зря́щи ме́ртва, / ору́жием печа́ли растерза́юся лю́те, / но воскресни́, я́ко да возвели́чуся.
Земля́ покрыва́ет Мя хотя́ща, / но устраша́ются а́довы вра́тницы, / оде́яна ви́дяще оде́ждею окровавле́ною, Ма́ти, отмще́ния, / враги́ бо Кресто́м порази́в, я́ко Бог, / воскре́сну па́ки и возвели́чу Тя.
Да ра́дуется тварь, / да веселя́тся вси земноро́днии, / враг бо плени́ся ад, / с ми́ры жены́ да срета́ют, / Ада́ма со Е́вою избавля́ю всеро́дна, / и в тре́тий день воскре́сну.
Молитва
На Кресте пригвожденный за ны, Иисусе Христе, Единородный Бога Отца Сыне, милости, любве и щедрот неизчерпаемая бездно! Вем, яко грехов ради моих, от неизреченнаго человеколюбия, Кровь Твою пролияти на Кресте изволил еси, юже аз, окаянный и неблагодарный, доселе скверными моими делы попирах и нивочтоже вменях. Тем убо из глубины беззакония и нечистоты моея умныма очима на Распятаго Тя на Кресте Искупителя моего воззрев, со смирением и верою во глубину язв, Твоего милосердия исполненных, себе повергаю, грехов прощения и сквернаго жития моего исправления прося. Милостив буди мне, Владыко и Судие мой, не отрини мя от лица Твоего, но всесильною Твоею рукою Сам мя к Тебе обрати и на путь истиннаго покаяния настави, да отныне положу спасения моего начало. Божественными страданьми Твоими укроти моя плотския страсти; излиянною Твоею Кровию очисти моя душевныя скверны; распятием Твоим распни мя миру с соблазнами его и похотьми; Крестом Твоим огради мя от невидимых враг, ловящих душу мою. Прободенными ногами Твоими от всякаго пути лукаваго возбрани ногам моим; прободенными руками Твоими руце мои от всякаго неугоднаго Тебе дела воздержи. Пригвожденный плотию, пригвозди страху Твоему плоть мою, да уклонився от зла, творю благо пред Тобою. Преклонивый главу Твою на Кресте, к земли смирения приклони вознесенную мою гордыню; венцем Твоим терновым огради моя ушеса, во еже не слышати неполезнаго; желчь устами вкусивый, положи хранение нечистым устом моим; отверстое копием имеяй сердце, сердце чисто во мне созижди; всеми Твоими язвами, всего мя сладце в любовь Твою уязви, да Тебе, Господа моего, возлюблю всею душею, всем сердцем, всею крепостию и всем помышлением. Даждь ми Себе странна и неимуща, где главы подклонити; даждь ми Себе Всеблагаго, избавляющаго душу мою от смерти; даждь мне Себе Всесладкаго, услаждающаго мя в скорбех и напастех Своею любовию, да Егоже первее ненавидех, прогневлях, от себе изгонях и ко Кресту пригвождах, сего ныне возлюблю, радуяся прииму и сладце Крест Его до конца жизни моей понесу. Не даждь отселе, о всеблагий Искупителю мой, ни единой моей воле совершатися, понеже зла есть и непотребна, да не паки впаду в тяжкую работу царствовавшаго во мне греха; но Твоя воля благая, спасти мя хотящая, да совершается во мне всегда, ейже мя вручая, Тебе, Распятаго Господа моего, умным очесем моего сердца представляю и молю из глубины души, да и в разлучении моем от бреннаго моего тела, Тебе Единаго на Кресте Твоем узрю, в руце мя защищения Своего приемлюща, и от воздушных духов злобы храняща, вселяюща же со грешники, покаянием Тебе благоугодившими. Аминь.
Окончание канона
Честне́йшую Херуви́м / и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, / без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, / су́щую Богоро́дицу, Тя велича́ем.
Го́споди поми́луй, (трижды.) Сла́ва, и ны́не:
Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, молитв ради Пречистыя Твоея Матере, преподобных и богоносных отец наших и всех святых помилуй нас. Аминь.
Канон «Волною морскою» с русским переводом Амвросия (Тимрота). Ставлю в значительной мере для самой себя (хочу прочитать перед службой), ну и для желающих. Я его несколько раз читала в аудитории по-гречески и могу сказать, что он намного сложнее, чем кажется, хотя весь, в сущности, представляет собой игру на одной струне, игру приемом антитезы. Но этих антитез так много, что мозги вскипают, на слух уловить невозможно. Самое удивительное, что это даже не авторское произведение. Ирмосы 1-й, 3-й, 4-й и 5-й песни, принадлежат Кассии (ее «именное клеймо» различается в начальных буквах, начиная со знаменитого «кимати фалассис»), тропари тех же песен — Марку Идрунтскому, песни 6-я-9-я — Косме Маюмскому. Но произведение читается как цельное, с единым замыслом. Видимо, антитеза тому причиной, или воля безымянного составителя.
Ирмос: Волною морскою / Покрывшего в древности / преследователя-тирана / сокрыли под землею / дети Им спасенных; / но мы, как юные девы, / Господу воспоем: / ибо славно Он прославился.
{Κ} Господи Боже мой, / исходное пение, и надгробную Тебе песнь воспою, / погребением Твоим жизни моея входы отверзшему, / и смертию смерть и ад умертвившему.
Господи Боже мой! / Отходное песнопение / и надгробную песнь воспою Тебе, / погребением Своим входы жизни мне отворившему / и смертию смерть и ад умертвившему.
{Α} Горе Тя на Престоле и доле во гробе, / премирная и подземная, помышляющая Спасе мой, / зыбляхуся умерщвлением Твоим: / паче ума бо виден был еси мертв, Живоначальниче.
В высоте – на престоле / и внизу – во гробе / надмирные и подземные существа / созерцая Тебя, Спаситель мой, / сотрясались при умерщвлении Твоем: / ибо превыше разума Ты явился мертвым, / жизни Первоначальник.
{Ι} Да Твоея славы вся исполниши, / сшел еси в нижняя земли: / от Тебе бо не скрыся состав мой, иже во Адаме, и погребен, / истлевша мя обновляеши, Человеколюбче.
Песнь 3.
Песнь 3
{Σ} Образы погребения Твоего показал еси, видения умножив. / Ныне же сокровенная Твоя богомужно уяснил еси, и сущим во аде Владыко, / несть свят, разве Тебе Господи, взывающим.
Образы погребения Твоего / Ты показал во множестве видений; / а ныне тайны Свои, Владыка, / Ты богочеловечески явил и находившимся во аде, восклицавшим: / «Нет святого, кроме Тебя, Господи!»
{Η} Простерл еси длани, и соединил еси древле разстоящаяся. / Одеянием же Спасе, еже в плащанице и во гробе, / окованныя разрешил еси, / несть свят, разве Тебе Господи, взывающия.
Седален, глас 1:
Седален, глас 1:
Гроб Твой Спасе, воини стрегущии, / мертви от облистания явльшагося Ангела быша, / проповедающа женам Воскресение. / Тебе славим, тли потребителя! / Тебе припадаем, Воскресшему из гроба, / и Единому Богу нашему!
Седален, глас 1
Воины, охранявшие гроб Твой, Спаситель, / стали как мертвые от блистания явившегося Ангела, / возвещавшего женам о воскресении. / Тебя мы славим, тления истребителя, / к Тебе припадаем, воскресшему из гроба, /и единому Богу нашему.
Песнь 4.
Песнь 4
Ирмос: На Кресте Твое божественное умаление провидя, / Аввакум в изумлении взывал: / «Ты пресек, Благой, могущество властителей, / приобщаясь к находящимся во аде, / как всесильный!»
{Ε} Седьмый день днесь освятил еси, / егоже древле благословил еси упокоением дел: / преводиши бо всяческая и обновляеши, / субботствуя Спасе мой, и назидая.
День седьмой Ты сегодня освятил, / который прежде благословил упокоением от дел; / ибо Ты изменяешь все, Спаситель мой, и обновляешь, / покоясь, – и к Себе привлекая.
{Ρ} Силою лучшаго, победившаго Тебе, / от плоти душа Твоя разделися, / растерзающи бо обоя узы, / смерти и ада, Слове, державою Твоею.
Когда Ты силой высшей одержал победу, / душа Твоя от тела отделилась; / но то и другое расторгает / узы смерти и ада / могуществом Твоим, Слово.
{Ο} Ад Слове, срет Тя огорчися, / человека зря обожена, / уязвлена ранами, и Всесильнодетеля, / страшным же зраком погибе.
Ад встретившись с Тобою, Слово, ожесточился, / видя смертного обоженным, / изъязвленным ранами и вместе – всесильным, / но погиб от страха пред этим образом.
Песнь 5.
Ирмос: Богоявления Твоего Христе, / к нам милостивно бывшаго, / Исаия Свет видев Невечерний, / из нощи утреневав взываше: / воскреснут мертвии, / и востанут сущии во гробех, / и вси земнороднии возрадуются.
Песнь 5
{Ν} Новотвориши земныя Создателю, перстен быв, / и плащаница и гроб являют еже в Тебе Слове, таинство. / Благообразный бо советник, Тебе Рождшаго совет образует, / в Тебе велелепно новотворящаго мя.
Ты обновляешь рожденных на земле, Создатель, / Сам явившись созданным из праха, / и полотно и гроб указывают, Слово, / на связанное с Тобою таинство; / ибо почтенный член совета представляет / замысел Твоего Родителя, / в Тебе величественно обновляющего меня.
{Δ} Смертию смертное, / погребением тленное прелагаеши, / нетленно твориши бо, / боголепно безсмертно творя приятие, / плоть бо Твоя истления не виде Владыко, / ниже душа Твоя во аде страннолепно оставлена бысть.
Смертию Ты изменяешь смертное, / погребением – тленное; / ибо Ты неизменным пребываешь, как подобает Богу, / делая бессмертным то, что принял: / ведь ни плоть Твоя не увидела тления, Владыка, / ни душа Твоя во аде дивным образом не оставлена.
{Ε} Из Небрачныя прошед, и прободен в ребра Содетелю мой, / из Нея соделал еси обновление Евино, Адам быв, / уснув паче естества сном естественным, / и жизнь воздвигнув от сна и тления, яко Всесилен.
От Безбрачной происшедший и пронзенный в ребра, / Ты чрез Нее, Создатель мой, / Евы совершил восстановление, / новым Адамом став, / уснув сном животворным сверхъестественно, / и жизнь пробудив от сна и тления, / как Всесильный.
Песнь 6.
Песнь 6
Ирмос: Был объят, но не удержан недрами кита Иона; / ибо нося образ Тебя, пострадавшего и погребению преданного, / он вышел из зверя, как из чертога, / а к страже гроба Твоего взывал: / «Соблюдающие суетное и ложное, / Самую Милость вы оставили!»
{Α} Биен был еси, но не разделился еси Слове, / еяже причастился еси плоти: / аще бо и разорися Твой храм во время страсти, / но и тако един бе состав Божества и плоти Твоея. / Во обоих бо Един еси Сын, Слово Божие, Бог и Человек.
Ты умерщвлен был, но не разделился, Слово, / с плотью, к которой приобщился; / ибо хотя и разрушился Твой храм во время страдания, / но и тогда была едина Ипостась / Божества и плоти Твоей, / ведь в обоих естествах Ты пребываешь, один Сын, / Слово Божие, Бог и человек.
{Β} Человекоубийственно, но не богоубийственно бысть прегрешение Адамово: / аще бо и пострада Твоея плоти перстное существо, / но Божество безстрастно пребысть, / тленное же Твое на нетление преложил еси, / и нетленныя жизни показал еси источник Воскресением.
Смертоносно для людей, но не для Бога, / было падение Адама, / ибо хотя и пострадало естество плоти Твоей, созданной из праха, / но бесстрастным осталось Божество, / а тленное Ты в Себе претворил в нетленное / и явил источник нетленной жизни воскресением.
{Β} Царствует ад, но не вечнует над родом человеческим: / Ты бо положся во гробе Державне, живоначальною дланию, / смерти ключи развергл еси, / и проповедал еси от века тамо спящим, избавление неложное / быв Спасе, мертвым первенец.
Царствует ад, но не вечно, / над родом человеческим; / ибо Ты, Могущественный, положенный во гробе, / живоначальной дланию расторг засовы смерти / и возвестил сидевшим там от века истинное избавление, / став, Спаситель, первенцем из мертвых.
Кондак, глас 6:
Бездну заключивый, мертв зрится, / и смирною и плащаницею обвився, / во гробе полагается яко смертный Безсмертный: / жены же приидоша помазати Его миром, / плачущия горько и вопиющия: / сия суббота есть преблагословенная, / в нейже Христос уснув, воскреснет тридневен.
Кондак, глас 6
Бездну Заключивший / лежит пред нами мертвым, / и, полотном со смирною обвитый, / в гробнице полагается как смертный – Бессмертный. / Жены же пришли помазать Его миром, / плача горько и взывая: / «Эта суббота – преблагословенна, / та самая, когда Христос уснул, / чтобы на третий день воскреснуть».
Икос: Содержай вся на Крест вознесеся, / и рыдает вся тварь, Того видящи нага висяща на древе, / солнце лучи сокры, и звезды отложиша свет: / земля же со многим страхом поколебася, и море побеже, / и камение распадеся, гроби же многи отверзошася, / и телеса восташа святых мужей. / Ад низу стенет, / и иудее советуют оклеветати Христово Воскресение. / Жены же взывают: / сия суббота есть преблагословенная, / в нейже Христос, уснув, воскреснет тридневен.
Икос: Все Удерживающий на Кресте был возвышен, / и рыдает все творение, / видя Его обнаженным, висящим на Древе; / солнце скрыло лучи, и звезды лишились света; / земля же в великом страхе поколебалась, / море побежало и камни распались, / а многие гробницы открылись, / и восстали тела святых мужей. / Ад внизу стенает, а Иудеи замышляют оклеветать Христово воскресение, / но жены взывают: / «Эта суббота – преблагословенна, / та самая, когда Христос уснул, / чтобы на третий день воскреснуть».
Песнь 7.
Песнь 7
{Τ} Уязвися ад, в сердце / прием Уязвеннаго копием в ребра, / и воздыхает огнем Божественным иждиваемь, / во спасение нас поющих: / Избавителю Боже, благословен еси.
{Ν} Законом умерших / еже во гробе положение, всех приемлет Жизнь, / и сего источника показует востания, / во спасение нас поющих: / Избавителю Боже, благословен еси.
По закону смертных / положению во гробе / подвергается Жизнь всех / и источником воскресения его являет, / ко спасению нас, поющих: / «Боже, Искупитель, благословен Ты!»
Песнь 8.
{Ε} Ирмос: Ужаснися бояйся небо, / и да подвижатся основания земли: / се бо в мертвецех вменяется в вышних Живый, / и во гроб мал странноприемлется. / Егоже отроцы благословите, / священницы воспойте, / людие превозносите во вся веки.
Песнь 8
Ирмос: Изумись в трепете, небо, / и да потрясутся основания земли; / ибо вот, к мертвым причисляется / на высотах Живущий / и в тесном гробе помещается; / Его отроки благословляйте, / священники воспевайте, / люди превозносите во все века.
{Λ} Разрушися Пречистый храм, / падшую же совозставляет скинию: / Адаму бо первому Вторый, Иже в вышних Живый, / сниде даже до адовых сокровищ. / Егоже отроцы благословите, / священницы воспойте, / людие превозносите во вся веки.
Разрушен пречистый храм, / но с Собой Он восстанавливает падшую скинию, / ибо к первому Адам второй, / на высотах Живущий, / сошел даже до внутренних хранилищ ада: / Его отроки благословляйте, священники воспевайте, / люди превозносите во все века.
Не стало дерзновения у учеников, / но отличается Аримафеянин Иосиф, / ибо мертвым и обнаженным Всевышнего Бога видя, / он испрашивает Его и погребает, восклицая: / «Отроки благословляйте, священники воспевайте, / люди превозносите во все века!»
О необычайные чудеса! О благость! / О неизреченное терпение! / Под землею добровольно запечатывается / на высотах Живущий, / и Бог, как обманщик, ложно обвиняется: / Его отроки благословляйте, священники воспевайте, / люди превозносите во все века.
Песнь 9.
Песнь 9
Ирмос: Не рыдай надо Мною, Матерь, / видя во гробе Сына, / Которого Ты во чреве без семени зачала, / ибо Я воскресну и буду прославлен, / и во славе вознесу, как Бог, / непрестанно с верою и любовию / Тебя величающих.
{Ε} В страннем Твоем рождестве, / болезней избежавше паче естества, / ублажихся Безначальне Сыне: / ныне же Тя Боже мой, / бездыханна зрящи мертва, / оружием печали растерзаюся люте, / но воскресни, яко да возвеличуся.
При дивном Твоем рождестве / сверхъестественно избежав мучений, / Я была прославлена, Сын безначальный; / ныне же, видя Тебя, Боже Мой, бездыханным, мертвым, / Я мечом скорби терзаюсь страшно; / но воскресни, чтобы Мне возвеличиться.
{Γ} Земля покрывает Мя хотяща, / но устрашаются адовы вратницы, / одеяна видяще одеждею окровавленою, Мати, отмщения: / враги бо Крестом поразив яко Бог, / воскресну паки, и возвеличу Тя.
Земля покрывает Меня по Моей воле, / но трепещут привратники ада, / видя Меня, Матерь, / облеченного в окровавленную одежду мщения, / ибо поразив врагов на Кресте, как Бог, / Я опять воскресну и возвеличу Тебя.
Да радуется творение, / да веселятся все, на земле рожденные, / ибо у ада ненавистного отнята добыча; / пусть жены с ароматами Меня встречают; / Я избавляю Адама и Еву со всем их родом, / и в третий день воскресну.
Глас, 6. Творение Марка Мниха. Ему же краегранесие. И днесь же субботу пою великую.
Песнь 1. Ирмос.
Волною морскою сокрывшаго древле, гонителя мучителя, под землею скрыша, спасеных дети. Но мы яко отроковица Господеви поем. Славно бо прославися.
Запев: Слава Тебе Боже наш, слава Тебе.
Господи Боже мой, исходное пение, и надгробную Ти песнь воспоем, еже погребением Твоим жизни моея входы отверзшему, и смертию смерть разоршему, и ада умертвившему.
Слава. Горе Тя на престоле премирная, и долу во гробе подземная видяще Спасе мой, зыбляхуся умерщвением Твоим, паче ума бо виден бысть мертвец Животу Началник.
И ныне. Да Твоея славы вся исполниши, сшел еси внижняя земли и погребеся. И нескрыся убо от Тебе состав мой иже во аде, и истлевша мя, нова твориши Человеколюбче.
Песнь 3. Ирмос.
Тебе наводах повесившаго всю землю неодержимо, тварь видевши налобнем висяща, ужасом одержима бе, несть Свята разве Тебе Господи взывающи.
Запев. Образы погребения Твоего показал еси, видения умножив нынеже сокровенныя Твоя тайны, богомужно уяснил еси, и во аде сущим Владыко. Несть Свята разве Тебе Человеколюбче.
Слава. Простерл еси надреве длани Свои Спасе, и совокупил еси яже древле разстоящыяся, одеянием еже воплащанице и вогробе, окованныя разрешил еси. Несть Свята разве Тебе Человеколюбче.
И ныне. Гробом и печатми, невместиме содержим еси был хотением. Ибо силу Свою действы показал еси, благодетелно поющим, Несть свята разве Тебе Человеколюбче.
Седален, глас 1. Гроб Твой Спасе, воини стрегуще, мертви быша, от облистания явльшагося ангела, проповедающа женам воскресение. Тебе славим тли потребителя. Тебе припадаем воскресшему изгроба, Единому Богу нашему.
Слава, и ныне, глас той же. Плащаницею чистою Тело испросив упилата миром помазует и полагает Иосиф в новом гробе. Темже уранше мироносицы жены, возопиша, покажи нам, якоже предрекл еси Христе воскресение.
Песнь 4. Ирмос.
Еже на Кресте Твое божественое смотрение, предзря Аввакум, дивяся вопияаше, Ты силных ссече державу Благии, приобщаяся сущим во аде, яко Всесилен.
Запев. Седмыи день днесь освятил еси, егоже древле благословил еси упокоением дел. Преводиши бо всяческая и обновляеши, препочивая Спасе мой и назидая.
Слава. Силою лучшею одолевшу Тебе, от плоти Твоея душа разделися. Растерзающи сугубо узы смерти и аду, Слове Державою Твоею.
И ныне. Ад Слове срет Тя огорчися, человека зря обожена, уязвена же ранами, и Всесилна детелию, страшным же сим образом убиен бысть.
Песнь 5. Ирмос.
Богоявления Твоего Христе, еже к нам милостивно бывшаго, Исаия Свет видя Невечернии, изнощи утренюя взывааше, воскреснут мертвии и востанут иже вогробех, и вси иже наземли возрадуются.
Запев. Обновляеши земныя Содетелю, землен быв, и плащаница и гроб являют еже в Тебе Слове Таинство. Благообразныи бо советник Тебе Рождьшагося совет образует в Тебе велелепно, новотворяща мя.
Слава. Смертию смертное, и погребением тленное обновляеши, нетленно твориши боголепно безсмертно творя приятие. Плоть бо Твоя истления невиде Владыко, ни душа Твоя во аде страшнолепно неоставлена бысть.
И ныне. Из Небрачныя прошед, и прободен в ребра Содетелю мой, изних соделал еси обновление Еввино, Адам быв, уснув паче естества сном естественым. Воздвигнувся от сна и плоти тления яко всесилен.
Творение. Кир, Козмы.
Песнь 6. Ирмос.
Ят бысть, но неудержан вперсех китовых Иона, Твой бо образ нося, пострадавша и погребению дана, яко из чертога от зверя исшед. Приглашаше же кустодии, иже хранящии суетная и ложная, милости вашея оставили есте.
Запев. Убиен бысть, но неразлучися Слове, еяже приобщися плоти. Аще бо и разорися Храм во время страсти, но и тако един не бе празден состав Божества Плоти Твоея, во обоих бо Един еси Сын Слово Божие, Бог и Человек.
Слава. Человекоубийствено бысть падение Адамово, но не богоубийствено. Аще бо и пострада Твое плотьское перстное существо, но Божество безстрастно пребысть. Тленное же в нетление пременися. И не тленныя жизни показал еси Источник Воскресением.
И ныне. Царьствует ад, но невечнует родом человеческим. Ты бо Спасе положися вогробе, крепкою и живоначалною дланию, смерти ключи развергл еси. И проповедал еси иже от века ту спящим, избавление не ложное, быв мертвым Первенец.
Кондак. Глас, 6. Подобен. Рукописаннаго образа.
Иже бездну затворивыи мертв зрится, и змирною плащаницею повит. Вогробе пологается, яко мертв безсмертныи. Жены же приидоша помазати Его миром, плачюще горко и вопиюще, сия субота есть преблагословенная, внюже Христос уснув, и воскресе тридневно.
Икос. Иже содержаи концы, на Крест вознесеся, и рыдает вся тварь, того видящи нага висяща на древе, солнце лучи скры, и звезды отложиша свет. Земля же сомногим страхом поколебася, и море побеже, и камение разпадеся. Гроби же мнози отверзошася, и телеса восташа святых блистающася. Ад низу стонет, июдеи советуют оклеветати Христово Воскресение. Жены же взывааху, сия суббота есть преблагословеная, внюже Христос уснув, и воскресе тридневно.
Синоксарь во святую и великую субботу. Благослови отче.
Во Святую и Великую Суботу, Боготелесное погребение празднуем, Господа Бога и Спаса нашего Исуса Христа, и еже во ад сошествие, им же оттли наш род возван бысть, к вечней жизни прейде. Всех убо дней Святая Четверодесятница преходит, сих же паки сия Святая и Великая Седмица больши. И Седмицы сея паки больша есть Великая и Святая Субота. Глаголетжеся Великая Седмица, неяко больши суть дние ея, или часове, но зане, великая и пре естественая чудеса, и изрядная Спаса нашего дела вней содеяшася, и паче днесь. Якоже впервом миротворении, всяко дело соделав Бог, и последи Господьственейшее, в шестыи день создал человека, вседмыи почи отвсех дел Своих, и освяти его, субботу именовав, еже убо покоище толкуется; сице и воумнаго мира делании, изрядно вся соделав, и в шестыи наздав паки истлевшаго человека, и обновив Живоносным Своим Крестом и Смертию, в настоящии паки седмыи упокой совершеное делом покоище, животоестественым и спасителным уснув сном; сниде убо Божие Слово с Телом вогроб, сходитже и во ад с нетленною и Божественою Своею Душею, разделшеюся смертию оттелесе, юже и вруце предаде Отцу, Емуже и Свою Кровь принесе, непросившу, избавление наше бывшую. Нибо во аде Господня Душа, якоже и других святых души ята бысть. Како бо; ниже прародителней наносима клятве, якоже оны. Но никровиже взят враг наш диявол, аще и нас держаше еяже ради куплени быхом. Како бо аще неточию от Бога; но и Бога Его разбойник диявол яти имяше; обаче телесне с Божеством вселися во гроб Господь наш Исус Христос, крайне плоти соединившимся. Бяше же с разбойником в раи. И воаде якоже речено бысть бяше с нивидимою Его душею. Преестествене же со Отцем и Духом, бяше седяи яко Бог неописан преже Сыи. И ничтоже Божеству вогробе страждущу, якоже ниже на Кресте. И тление убо Господьское Тело претерпе, еже есть разрешение души от тела, растленияже, или истления, сиречь разрешения плоти и удес, совершеннаго погубления, никакоже бе. Но Иосиф убо святое Тело Господне снем, вогробе нове погребает, иже изсече вкамени, и возвали камень велии надвери гроба, и отиде. Бе же ту Мария Магдалыня, и другая Мария седяще прямо гробу. Воутреиже день, иже есть по пятце, собрашася архиерее и фарисее к пилату, глаголюще, Господи помянухом, яко льстец он рече, егда жив бе, потрех днех востану, мнится убо нам, добро быти твоей власти, повелети воиньству затвердити гроб. Отвеща пилат, аще убо льстец, что глаголы Его мните егда бе жив, яко исповеда Ему умрети. Когдаже рече востану; яве от Ионины притчи собираху то. Всякоже аще затвердится гроб, неукрадется. О како безумнии, елика о Нем творяху, нань деюще не разумевааху. Тому же повелевшу, сами с воинским чином, и опасным запечатлением затвердивша гроб. И се, да нечюжей суще стражи и печати, Воскресение Его оболгано будет. Но ад отселе совращается и изумевается, твердейшую силу ощущая, се изблюет помале. Не праведно поглощеным, твердейшим и краеуголным Каменем Христом, и иже от века положив, и чреву снедь сотворив. Не изреченным схожением Твоим, Христе Боже наш помилуй нас, ныне и присно и вовеки веком, аминь.
Песнь 7. Ирмос.
Неизреченное чюдо, иже впещи избавивыи преподобныя дети из пламене, вогробе нове бездушно пологается, на спасение нам поющым, Избавителю Боже благословен еси.
Запев. Уязвен бысть ад в сердце, прием Прободенаго копием в ребра, и воздыхает огнем Божественым снедаемь, наспасение нам поющым, Избавителю Боже благословен еси.
Запев. Богат гроб, в себе бо прием яко спяща Содетеля, и жизни божественное сокровище показася, на спасение нам поющым, Избавителю Боже благословен еси.
Слава. Законом умерших еже вогробе положение, яже всех приемлет Жизнь. И сего Источника показует востанию, на спасение нам поющым, Избавителю Боже благословен еси.
И ныне. Едино бяше не разлучно, еже во аде и во гробе и во Едеме, Божество Христово со Отцем и Духом, на спасение нам пощым, Избавителю Боже благословен еси.
Песнь 8. Ирмос.
Ужаснися и убойся небо, и да подвижатся основания земли. Се убо в мертвых вменяется иже в Вышних Живыи, и вогробе мале странно полагается. Егоже дети благословите, священнии пойте, людие превозносите Его вовеки.
Запев. Разрушися Пречистыи Храм, падшую же воставляет сень. Адаму бо первому, вторыи иже в Вышних Живыи сниде, даже до адовых сокровищ. Егоже дети благословите, священнии пойте, людие превозносите Его вовеки.
Слава. Преста дерзость учеником, Аримафей же побеждает Иосиф, мертва бо и нага зря еже надовсеми Бога, просит и погребает, зовыи, дети благословите, священнии пойте, людие превозносите Его вовеки.
И ныне. О чудес новых, О благости, О неизреченнаго терпения; се убо волею подземлею покрывается, иже Ввышних Живыи. И яко льстец оклеветаемь бывает Бог. Егоже дети благословите, священнии пойте, людие превозносите Его вовеки.
Песнь 9. Ирмос.
Нерыдай Мене Мати, зрящи вогробе, Егоже вочреве безсемене зачала еси Сына. Воскресну бо и прославлюся, и вознесу со славою, немолчно яко Бог, иже верою и любовию Тебе величающыя.
Запев. В страннем Ти Рожестве, болезней избежавши. И паче естества Блаженна бых, безначалне Сыне. Ныне же Тя Боже мой, бездыхания зрящи мертва, оружием печали растерзаюся люте. Но воскресни, яко да возвеличюся.
Слава. Земля покрывает Мя хотяща О Мати, но устрашаются адовы вратинци, одеянна видяще одеждею окровавленною отмщения. Враги бо Крестом поправ, яко Бог воскресну абие, и прославлюся.
И ныне. Да радуется тварь, да веселятся вси земнороднии, враг бо пленен бысть ад. С миром жены да сретают, Адама со Еввою оттления избавляюща всеродна, в третии день воскреснувша.
Современный текст канона Великой Субботы
Песнь 1
Ирмос: Волною морскою скрывшаго древле гонителя мучителя, под землею скрыша спасенных отроцы: но мы, яко отроковицы, Господеви поим: славно бо прославися.
{К} Господи, Боже мой! Исходное пение и надгробную Тебе песнь воспою, погребением Твоим жизни моея входы отверзшему и смертию смерть и ад умертвившему.
{А} Горе Тя на Престоле и доле во гробе, премирная и подземная, помышляющая. Спасе мой, зыбляхуся умерщвлением Твоим: паче ума бо виден был еси мертв, Живоначальниче.
{I} Да Твоея славы вся исполниши, сшел еси в нижняя земли: от Тебе бо не скрыся состав мой, иже во Адаме, и погребен, истлевша мя обновляеши, Человеколюбче.
Песнь 3
Ирмос: Тебе, на водах повесившаго всю землю неодержимо, тварь, видевше на лобнем висима, ужасом многим содрогашеся: несть свят, разве Тебе, Господи, взывающи.
{S} Образы погребения Твоего показал еси, видения умножив. Ныне же сокровенная Твоя богомужно уяснил еси и сущим во аде, Владыко: несть свят, разве Тебе, Господи, взывающим.
{H} Простерл еси длани и соединил еси древле разстоящаяся. Одеянием же, Спасе, еже в плащанице и во гробе, окованныя разрешил еси: несть свят, разве Тебе, Господи, взывающия.
{М} Гробом и печатьми, Невместиме, содержимь был еси хотением: ибо силу Твою действы показал еси, богодейственно поющим: несть свят, разве Тебе, Господи. Человеколюбче.
Седален, глас 1:
Гроб Твой, Спасе, воини стрегущии мертви от облистания явльшагося Ангела быша, проповедающа женам Воскресение. Тебе славим, тли потребителя! Тебе припадаем, Воскресшему из гроба и Единому Богу нашему!
Слава, И ныне, тойже.
Песнь 4
Ирмос: На кресте Твое Божественное истощание провидя, Аввакум, ужасся, вопияше: Ты сильных пресекл еси державу, Блаже, приобщаяся сущим во аде, яко Всесилен.
{Е} Седмый день днесь освятил еси, егоже древле благословил еси упокоением дел: преводиши бо всяческая и обновляеши, субботствуя, Спасе мой, и назидая.
{Р} Силою лучшаго, победившаго Тебе, от плоти душа Твоя разделися, растерзающи бо обоя узы — смерти и ада, Слове, державою Твоею.
{О} Ад, Слове, срет Тя, огорчися, человека зря обожена, уязвлена ранами и Всесильнодетеля, страшным же зраком погибе.
Песнь 5
Ирмос: Богоявления Твоего, Христе, к нам милостивно бывшаго, Исаиа, Свет видев Невечерний, из нощи утреневав, взываше: воскреснут мертвии и востанут сущии во гробех, и вси земнороднии возрадуются.
{N} Новотвориши земныя, Создателю, перстен быв, и плащаница и гроб являют еже в Тебе, Слове, таинство. Благообразный бо советник Тебе Рождшаго совет образует, в Тебе велелепно новотворящаго мя.
{D} Смертию — смертное, погребением — тленное прелагаеши: нетленно твориши бо, боголепно безсмертно творя приятие, плоть бо Твоя истления не виде, Владыко, ниже душа Твоя во аде страннолепно оставлена бысть.
{Е} Из Небрачныя прошед и прободен в ребра, Содетелю мой, из Нея соделал еси обновление Евино, Адам быв, уснув паче естества сном естественным и жизнь воздвигнув от сна и тления, яко Всесилен.
Поделитесь на страничке
Следующая глава >
Ирмос «Волною морскою» (вопрос и ответ)
Здравствуйте, батюшка! На спевке к Пасхе начали повторять ирмосы канона на Полунощнице, что служится перед Пасхальной утреней. Первый ирмос так и начинается: «Волною морскою Скрывшаго древле…» Можно ли узнать значение текстов этих ирмосов? Поются эти ирмосы на вариант 6-го гласа, который так и называется «Волною морскою». Чудесный распев и очень интересные тексты…
Про распев я, к сожалению, не знаю. Как появились эти музыкальные шедевры? Кто был их автор? Как они отлились в такие совершенные мелодические формы? Кто бы поинтересовался исследованиями наших музыковедов, а потом и нам бы поведал?
А вот не менее удивительный текст «Волною морскою…» мы, конечно, разберём. И это бесспорный шедевр. Поэтический. И богословски этот текст также выше всяческих сравнений. Интересно, что с ним неким образом связан наш храм. Автор этой строфы известен, это прп. инокиня Касси́я (память 7 сентября), у нас в храме имеется её икона, изображение прп. Кассии большая редкость!
Сам канон, кстати, имеет сразу трёх авторов, они жили в разное время и в разных частях тогдашнего — конец I-го тысячелетия — мира. Авторы эти: прп. Косма Маюмский (VIII век, Дамаск-Иерусалим), монах Марк Одрантский (X век, Иерусалим, Одрант — город в Южной Италии) и, наконец, прп. инокиня Кассия (IX век, Константинополь). Самая древняя часть канона, понятно, принадлежит перу прп. Космы. Это последние 4 песни нынешнего канона, когда-то они существовали сами по себе, это т.н. четверопеснец (о каноне как гимнографической форме можно прочесть здесь http://saint-elisabeth.ru/богословские-курсы/worship/2248-13-14.3.-vigil-vigil.-matins.-canon.html). Позднее прп. Кассия приписала к четверопеснцу Космы недостающие до полного канона первые песни. А ещё позже монах Марк переписал их заново. Византийский писатель XII века Феодор Продром объяснял это так: сочетание авторства отшельника Космы и женщины Кассии было сочтено неуместным и Марку было поручено отредактировать канон, что он и сделал, написав тропари заново. Но ирмосы первых песен остались-таки Кассииными! Редактор не посмел посягнуть на такую красоту и совершенство!
Волною морскою
Скрывшаго древле
Гонителя, мучителя
Под землею скрыша спасенных отроцы.
Но мы яко отроковицы Господеви поем:
«Славно бо прославися!»
Господа — Того, Кто некогда потопил в море (скрыл морской волной) гонителя и мучителя евреев, когда последние бежали из Египта, и тем спас их… Описаны события Исхода евреев из египетского плена, т.е. события ветхозаветные.
Вот как повествуется об этом в книге Исход:
И простер Моисей руку свою на море, и к утру вода возвратилась в свое место; а Египтяне бежали навстречу . Так потопил Господь Египтян среди моря.
И вода возвратилась и покрыла колесницы и всадников всего войска фараонова, вошедших за ними в море; не осталось ни одного из них.
А сыны Израилевы прошли по суше среди моря: воды им стеною по правую и по левую сторону.
И избавил Господь в день тот Израильтян из рук Египтян, и увидели Израилевы Египтян мертвыми на берегу моря (Исх 14.27-30).
…теперь Господа (Спасителя! Того, Кто потопил в море фараоново войско)
под землёй скрыли потомки (отроки, дети)
тех спасённых… Они убили Его и положили во гробе, сокрыли под землёю.
А здесь упомянуты новозаветные события — погребение Спасителя, события Страстной седмицы, а именно Страстных пятницы и субботы.
Но мы как те отроковицы также воспеваем радостную и победную песнь: Славно прославися !
Здесь упомянуты события, описанные в книге Исход дальше:
когда беглецы перешли Чермное море и увидели, что погоня захлебнулась,
тогда Моисей и сыны Израилевы воспели Господу песнь сию и говорили: Пою Господу, ибо Он высоко превознёсся ; коня и всадника его (фараонова) ввергнул в море…(Исх 14.32; 15). И взяла Мариам пророчица, сестра Ааронова, в руку свою тимпан, и вышли за нею все женщины с тимпанами и ликованием. И воспела Мариам пред ними: пойте Господу, ибо высоко превознёсся Он , коня и всадника его ввергнул в море (Исх 15. 20-21).
Как некогда еврейские жены́- Кассия упоминает пение именно женщин потому, вероятно, что сама женщина! — воспели радостную песнь избавления из плена, так и Кассия воспевает теперь радостную песнь нашего избавления от смерти. А вместе с нею и мы поём: Славно прославися Бог наш! И это не метафора — внимательно слушайте паремии Великой Субботы, эти главы Исхода будут прочитаны на Вечерне (7-я паремия), чтец возгласит: Поим Господеви! (русс. воспоём Господу!) и к каждому возглашению чтеца мы сообща станем припевать ликующий стих Славно бо прославися.
А ещё библейская песнь Славно бо прославися исполняется в нашей традиции на великопостных Утренях, но теперь это дело прошлое, пост закончился и услышать библейские песни в храме можно будет теперь только через год.
P.S. Да, в вопросе небольшая неточность: основное место этого канона — Утреня Великой Субботы, мы совершаем её по традиции вечером в пятницу. А на Полунощнице, предваряющей Пасхальную заутреню, этот канон звучит повторно, он читается перед Плащаницею в середине храма, после чего Плащаница уносится в алтарь, вместе с нею уходит и Великая Суббота, наступает черёд Пасхи!