До XII в. изображения Г. И. в визант. искусстве неизвестны, нек-рые исследователи связывают это с упоминанием в «Житии св. Евфимия» Кирилла Скифопольского о ереси Г. И., носившей временный характер. Впосл. возобладало почитание этого святого как одного из столпов палестинского монашества. Самое раннее известное изображение Г. И. сохранилось на сев. откосе арки центральной апсиды в соборе Рождества Пресв. Богородицы Антониева новгородского мон-ря, 1125 г. Святой изображен оплечно в медальоне, в правой руке крест, левая развернута ладонью вовне. В памятниках визант. круга этого времени образ святого имеет те же черты, что и на новгородской фреске. Это старец с клиновидной бородой средней длины, разделенной на 2 пряди, в монашеском облачении (хитон, мантия), с непокрытой головой. Так Г. И. представлен в росписи алтаря Энклистры в мон-ре св. Неофита в Пафосе (Кипр), 1183 г., выполненной худож. Апсевдом Феодором: фронтально в рост, в левой руке — развернутый свиток, правая — в жесте благословения и в то же время указует на свиток; в росписи алтаря пещерной ц. мон-ря прп. Феоктиста близ Иерусалима, кон. XII в. Уже в этих памятниках изображение Г. И. помещается в ряду палестинских аскетов: в соборе Антониева мон-ря — среди др. палестинских преподобных, в паре с прп. Харитоном Исповедником (на противоположном откосе); на кипрской фреске — с преподобными Ефремом Сирином, Кириаком Палестинским, Феодором Иорданским, Пахомием Великим, Иларионом Великим и Евфимием Великим; в ц. мон-ря прп. Феоктиста — вместе с прп. Саввой Освященным.
Прп. Герасим Иорданский. Икона. Кон. XVII — нач. XVIII в. (ГМЗК)
Прп. Герасим Иорданский. Икона. Кон. XVII — нач. XVIII в. (ГМЗК)
В нач. XIV в. появилось изображение житийного цикла Г. И., известного по изложенному в Синайском Патерике рассказу Иоанна Мосха. Самый ранний цикл жития представлен в росписи в ц. свт. Николая Орфаноса в Фессалонике (Греция), 1309-1319 гг.,- на сев. стене юж. части нартекса. Композиция читается слева направо и расположена в 2 не отделенных друг от друга регистрах (нижняя часть со значительными утратами). Среди сюжетов, представленных в верхней части: Г. И. извлекает из лапы льва занозу — святой без мантии, в хитоне и схиме, сидит на скамье с подножием, в его левую руку, к-рой опирается на колено, вложен посох (художник наделил льва трогательной чертой — ему боязно смотреть на врачевания Г. И. и он повернул голову от святого); лев ведет за узду осла с водоносами, слева его встречает Г. И. (в полном монашеском облачении), справа — молодой монах, жестом вопрошающий Г. И. о чуде; кража осла — похитители представлены в образе темнокожих мужчины и женщины в характерных головных уборах, с серьгами в ушах, едущих на верблюдах. В нижнем регистре сохранилась верхняя часть фигуры Г. И., очевидно порицающего льва за якобы съеденного осла; нападение льва на похитителей. Сходный по составу клейм житийный цикл представлен в росписи сев.-вост. капеллы в скальной ц. с. Иванова (Болгария), 3-я четв. XIV в.
На Руси житийная композиция получила распространение в XVI-XVII вв., хотя время появления самого раннего изображения «Герасим, вынимающий занозу из лапы льва» относится к 1359 г. и связано с новгородским памятником — Людогощенским крестом. Этот же сюжет выводится позже в средник икон, замещая, т. о., единоличное изображение святого, напр., на иконе «Преподобный Герасим, иже на Ердане» (надпись на обороте иконы: «Герасим иже на Иордане со львом»; 1-я пол. XVI в., ГТГ),- на фоне белых скалистых горок на позолоченном троне с позолоченным же подножием сидит Г. И., вынимающий из лапы льва занозу. На переднем плане, параллельно линии ковчега,- поток Иордана, в лев. верхнем углу за высокими каменными стенами с входными воротами — обитель Г. И. с одноглавым храмом в центре и 3 палатами. Ко 2-й пол. XVII в. относится икона сев. писем «Герасим иже на Иордане» с 12 житийными сценами» (ГТГ)- в среднике на фоне арки изображен Г. И. с развернутым свитком в руке, у его ног — лев. В клеймах подробно проиллюстрирована история Г. И.: 1. «Преподобный Герасим обвязал ногу льву»; 2. «…лев ведет осла»; 3. «Пояде лев осла преподобного Герасима»; 4. «Мужи аравийские отведоша осла ото льва»; 5. «Герасим дал льву хлеб и сочиво»; 6. «Лев погуби осла, пришед смирен, зрит долу»; 7. «Лев узна своего осла, приведе преподобному Герасиму»; 8. «Приведе лев к Герасиму осла и верблюды»; 9. «Приде преподобный Изосим преподобному Герасиму, лев паде к ногам его»; 10. «Преподобный Герасим благослови льва, он же отиде от Герасима»; 11. «Прииде лев к Изосиму, не виде преподобного Герасима и возрыда»; 12. «Преподобный Изосим показа гроб преподобного Герасима, лев паде на гроб, возрыда и умре». На иконе кон. XVII — нач. XVIII в. (ГМЗК), как следует из названия на верхнем поле, представлена «Обитель прподобного Герасима иже на Иордане ему же лев поработа». Икона имеет вытянутую по горизонтали форму и включает неск. эпизодов жития Г. И., расположенных в пределах одной композиции: на 1-м плане показан святой, исцеляющий льва,- изображение построено по традиц. схеме (у Г. И. ноги полусогнуты в коленях, как у сидящего, но скамья и подножие отсутствуют); на 2-м плане в меньшем масштабе еще 2 эпизода: прп. Зосима показывает льву гроб Г. И., и лев умирает на гробе святого («Умре же и лев над гробом Герасима и закопаша (Зосима) льва подле гроба преподобнаго»). Верхний регистр занят далеким от палестинской топографии изображением обители Г. И.: белокаменные постройки с кокошниками, луковичными вызолоченными главами, красными кровлями крыш за каменной, красного кирпича оградой.
Из коллекции Н. П. Лихачёва происходит сборник кон. XVII в., в составе к-рого на первых 14 листах представлено «Слово о святем Герасиме, емуже лев поработа», проиллюстрированное 12 миниатюрами,- это единственный известный сегодня иллюстрированный рукописный список повести о Г. И. (ФИРИ РАН. Собр. Лихачёва. № 638). Характер миниатюр, раскрашенных в 2-3 цвета, напоминает лубочные картинки.
О популярности жития Г. И. свидетельствует неоднократное его воспроизведение в гравюре. По своду Д. А. Ровинского известны 4 изображения: лист «Прп. Герасим» работы Леонтия Бунина (1714) с 4 сюжетами Жития, с подписями в 2 клеймах с историей Г. И.; гравюра в 3 листа «Преподобный Герасим с деянием», 1-я пол. XVIII в.,- слева ростовой образ Г. И., остальная часть разделена на 2 полосы, в к-рых 10 сюжетов жития; гравюра в 4 листа «С. Преподобный Герасим иже на Иордане» работы Ивана Любецкого, датированная 1735 г.,- в среднике представлен Г. И., по сторонам 10 клейм жития, аналогичных предыдущей гравюре, с небольшими изменениями в тексте; листовая гравюра «Препод. Герасим с деянием», 1820-1830 гг.,- в среднике Г. И., по сторонам и сверху 10 сюжетов жития, внизу подпись с кратким изложением в 10 строках (есть варианты в 9 и 8 строк) истории Г. И.
В росписи нач. XXI в. Введенской ц. Герасимова Болдинского мон-ря (над входом в храм из трапезной палаты) преподобный изображен в предстоянии Иисусу Христу вместе с прп. Герасимом Болдинским.
В «Ерминии» Дионисия Фурноаграфиота, нач. XVIII в., в разд. «Преподобные отцы наши отшельники» Г. И. описан как «старец с густою бородою» (Ч. 3. § 13. № 32). В иконописном подлиннике сводной редакции, XVIII в. (собр. С. Т. Большакова), облик Г. И. уподобляется свт. Власию Севастийскому, «…лев под ногами его вохрян, рукою благословляет, а в левой свиток, а в свитце глаголет: Именем Господним зверь повиновение имеет, а Инде пишет: сие повиновение имели ко Адаму зверие».
Лит.: Ерминия ДФ. С. 171; Большаков. Подлинник иконописный. С. 77; Ровинский. Í ародные картинки. Кн. 3. С. 571-574. № 1419-1422; Антонова, Мнева. Каталог. Т. 2. Кат. 518, 1047; LCI. Bd. 6. Sp. 391-393; Ξυγγόπουλος Α. Αἱ τοιχογραφίαι τοῦ καθολικοῦ τῆς μονῆς Προδρόμου παρὰ τὰς Σέρρας. Θεσσαλονίκη, 1973. Σ. 13-15. Pl. 9-11; Bakalova E. Scenes from the Life of St. Gerasimus of Jordan in Ivanovo // ЗЛУ. 1985. T. 21. С. 105-122; Tomekovic S. Note sur saint Gerasime dans l’art byzantin // Там же. С. 277-285; Kühnel G. Wall Painting in the Latin Kingdom of Jerusalem. B., 1988. P. 187-191; Евсеева. Афонская книга. С. 199, 201, 281; Полякова О. А. Шедевры рус. иконописи XVI-XIX вв. М., 1999. № 40; Костромская икона XIII-XIX вв.: Кат. М., 2004. С. 480. Кат. 27; Сарабьянов В. Д. Собор Рождества Богоматери Антониева мон-ря 1125 г. // Лифшиц Л. И., Сарабьянов В. Д., Царевская Т. Ю. Монументальная живопись Вел. Новгорода: Кон. XI — 1-я четв. XII в. СПб., 2004. Разд. 2 . C. 597-600; Лебедева И. Н. К проблеме взаимоотношения рус. книжной миниатюры и иконописи // Хризограф. М., 2005. Вып. 2. С. 289.
Э. В. Шевченко
Текст утвержден Священным Синодом
Русской Православной Церкви
25 декабря 2012 года (журнал № 131)
Содержание
Конда́к 1
Подо́бен: Взбра́нной Воево́де:
Избра́нника Бо́жия и чудотво́рца, Иорда́на насе́льника и храни́теля, отше́льником же о́браз и миря́ном, восхваля́ем тя, чти́тели твои́, богоно́се. Но я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, от враг, тесня́щих ны, защити́, да зове́м ти; Ра́дуйся, преподо́бне Гера́симе, всепочита́емый пустынножи́телю.
И́кос 1
А́нгел от челове́к был еси́, преподо́бне, прите́к от земли́ к небе́сным. Ны́не же со беспло́тными ра́дующася тя зря, ужаса́юся и стра́хом зову́ ти от души́ сия́:
Ра́дуйся, Лики́и боже́ственный пло́де;
ра́дуйся, Иорда́на нетле́нная сла́во.
Ра́дуйся, доброде́тели дру́же и́стинный;
ра́дуйся, Христа́ моего́ служи́телю велича́йший.
Ра́дуйся, я́ко вся отда́л еси́ и приобре́л Христа́;
ра́дуйся, я́ко вся в тщету́ вмени́л еси́ Его́ ра́ди.
Ра́дуйся, я́ко удиви́шася ти А́нгели;
ра́дуйся, я́ко тебе́ и зве́рие почто́ша.
Ра́дуйся, преподо́бне Гера́симе, всепочита́емый пустынножи́телю.
Конда́к 2
Ви́дя ми́ра сего́ тщету́ и жите́йских треволне́ний отреши́вся, богому́дре, разу́мно пре́жним отце́м подража́л еси́, и́хже за́поведем после́дуя, восхожде́ния путь обре́л еси́, Гера́симе. Сего́ ра́ди и Влады́це твоему́, блаже́нне, любо́вию вопия́л еси́: Аллилу́ия.
И́кос 2
Ра́зум имы́й пра́вый, ре́вностию дыша́ боже́ственною, я́ко ины́й Анто́ний, свя́те Гера́симе, собра́ния мона́шеская созва́л еси́, я́ко дре́вле от Еги́пта той. Мы же, к тебе́ взира́юще, взыва́ем от се́рдца си́це:
Ра́дуйся, сто́лпе безмо́лвия;
ра́дуйся, чу́до воздержа́ния.
Ра́дуйся, в мона́шеском житии́ ве́лий;
ра́дуйся, изря́дный сего́ защи́тниче.
Ра́дуйся, Бо́гу ничто́же предпочты́й;
ра́дуйся, благоче́стно во и́мя Его́ подвиза́выйся.
Ра́дуйся, А́нгелов купножи́телю;
ра́дуйся, Сил Небе́сных слико́вниче.
Ра́дуйся, преподо́бне Гера́симе, всепочита́емый пустынножи́телю.
Конда́к 3
Си́лою свы́ше оболки́йся, блаже́нне, в пусты́ню удали́лся еси́, и я́ко ни́ву благопло́дну и до́бру сию́ показа́л еси́, му́дре, жела́ющим Ца́рство Христо́во стяжа́ти; те́мже Христу́ пое́м: Аллилу́ия.
И́кос 3
Имы́й боже́ственную ре́вность, Гера́симе, в се́рдце твое́м, и боже́ственный свет, исполня́яй е́, восхожде́ния твори́л еси́ непреста́нно, и до́брую ку́плю тала́нтом соде́яв, ра́довался еси́, мы же, чудя́щеся, вопие́м ти разу́мно сицева́я:
Ра́дуйся, высото́ богомы́слия;
ра́дуйся, смире́ния глубино́.
Ра́дуйся, безмо́лвия пла́меню неусы́пный;
ра́дуйся, воздержа́ния пра́вило ве́рнейшее.
Ра́дуйся, украше́ние мона́хов трезвя́щихся;
ра́дуйся, похвало́ подви́жников доброде́тельных.
Ра́дуйся, све́тлая преподо́бных красото́;
ра́дуйся, сла́вная святы́х добро́то.
Ра́дуйся, преподо́бне Гера́симе, всепочита́емый пустынножи́телю.
Конда́к 4
Ре́вности Госпо́дни горя́щей в души́ твое́й, Гера́симе, соедини́лся еси́ А́нгелом, и себе́ сама́го сокро́вище свяще́нное Тро́ицы показа́в, преподо́бне, возглаша́л еси́ с ни́ми боже́ственную песнь: Аллилу́ия.
И́кос 4
Слы́шаша живу́щии во стране́ Иорда́нстей сла́ву твою́, и теко́ша в пусты́ню ви́дети тя: мы же, сла́ву твою́ у престо́ла Вседержи́телева до́бре ве́дяще, моли́твенно к тебе́ в пусты́ни жития́ на́шего притека́ем, хва́ляще тя пе́нии таковы́ми:
Ра́дуйся, му́дрый стадонача́льниче;
ра́дуйся, па́стырю наш до́брый.
Ра́дуйся, мона́хов руководи́телю;
ра́дуйся, в по́двизе су́щих предста́телю.
Ра́дуйся, свети́ло Иорда́на ясне́йшее;
ра́дуйся, лампа́до пусты́ни пресве́тлая.
Ра́дуйся, и́мже просла́вися Бог;
ра́дуйся, и́мже враг посрами́ся.
Ра́дуйся, преподо́бне Гера́симе, всепочита́емый пустынножи́телю.
Конда́к 5
Богоно́сец ве́лий и сла́вный и́ноков нача́льник всех приима́ше ра́достно и я́ко свети́льник просвеща́ше поуче́ньми свои́ми, ве́дый вся, да дости́гнут Недостижи́маго и лику́юще возопию́т: Аллилу́ия.
И́кос 5
Ви́деша ли́цы пусты́нных отце́в Гера́сима честна́го на Иорда́не, и я́ко Па́вла почита́юще его́ и но́ваго Анто́ния, тща́щагося сих путе́м сле́довати, дивя́щеся вопия́ху си́це:
Ра́дуйся, звездо́, боже́ственную све́тлость явля́ющая;
ра́дуйся, огню́, тьму вра́жию отгоня́ющий.
Ра́дуйся, я́ко попра́л еси́ напа́сти диа́вольския;
ра́дуйся, я́ко смири́л еси́ де́монскую горды́ню.
Ра́дуйся, из глубины́ страсте́й воззва́ние;
ра́дуйся, омраче́нных зло́бою исправле́ние.
Ра́дуйся, ста́да твоего́ защи́тителю и изба́вителю;
ра́дуйся, учени́к твои́х наста́вниче и учи́телю.
Ра́дуйся, преподо́бне Гера́симе, всепочита́емый пустынножи́телю.
Конда́к 6
Прибе́жище боже́ственное пусты́ню Иорда́нскую ве́дый, та́мо поспеши́л еси́, жестоты́ ея́ и зно́я ника́коже убоя́вся, всему́дре, но ра́дуяся от се́рдца вопия́л еси́ Спа́су, поя́: Аллилу́ия.
И́кос 6
Возсия́ твоея́ оби́тели сла́ва, ю́же на Иорда́не созда́л и распространи́л еси́, треблаже́нне, подвиза́ния ра́ди в чи́стем житии́: мно́жества же неисче́тная мона́хов в сей прия́л еси́, и́же, ви́дяще по́двиги твоя́, взыва́ху тебе́ такова́я:
Ра́дуйся, я́ко земна́я премени́л еси́ в небе́сная;
ра́дуйся, я́ко от ю́ности после́довал еси́ Христу́.
Ра́дуйся, за́поведей Христо́вых пропове́дниче;
ра́дуйся, отмета́ющих их секи́ро прео́страя.
Ра́дуйся, преда́ний пусты́ни сохране́ние;
ра́дуйся, всех сопроти́вных упраздне́ние.
Ра́дуйся, и́мже и́ноцы хва́лятся;
ра́дуйся, и́мже мирсти́и возвыша́ются.
Ра́дуйся, преподо́бне Гера́симе, всепочита́емый пустынножи́телю.
Конда́к 7
Хотя́ ко исто́чнику воды́ живы́я прини́кнути, вы́ну поуча́лся еси́ в зако́не Госпо́дни, и сего́ ра́ди непоколеби́мь я́ко ка́мень показа́лся еси́, и яви́лся кре́пок во искуше́ниих, и позна́лся от отце́в соверше́н, и́же ви́дяще льва, во́ду нося́ща, чудя́хуся, вопию́ще: Аллилу́ия.
И́кос 7
Но́вый показа́л еси́ град пусты́ню Иорда́нскую, Гера́симе, всечестны́й о́тче, и́бо сию́ я́ко ину́ю Фиваи́ду и Нитри́ю мона́хов испо́лнил еси́, вопию́щих ти ны́не во Ца́рствии та́ко:
Ра́дуйся, Евфи́мию единонра́вне;
ра́дуйся, Анто́нию единоре́вностне.
Ра́дуйся, Ону́фрию равноче́стне;
ра́дуйся, Пахо́мию раностоя́тельне.
Ра́дуйся, я́ко Агафо́ну подража́л еси́ честно́му;
ра́дуйся, я́ко Паи́сию поревнова́л еси́ сла́вному.
Ра́дуйся, имы́й Арсе́ниево горе́ние;
ра́дуйся, подвиза́выйся в Па́мвовом несмея́нии.
Ра́дуйся, преподо́бне Гера́симе, всепочита́емый пустынножи́телю.
Конда́к 8
Насажде́нное при исхо́дищих вод дре́во ду́ха яви́лся еси́, богому́дре, и сего́ ра́ди и́ноцы, плоды́ неувяда́емыя на тебе́ ви́дяще, дивля́хуся, пою́ще: Аллилу́ия.
И́кос 8
Весь быв в вы́шних, пречу́дный, ни́жних же отдаля́яся, отхожда́ше Гера́сим боже́ственный, укра́шен доброде́тельми, от всех же люби́мь и восхваля́емь си́це:
Ра́дуйся, пусты́ни ди́вный цве́те;
ра́дуйся, в безво́дней исто́чниче чу́дный.
Ра́дуйся, освяще́ние спаси́тельное;
ра́дуйся, кади́ло богоприя́тное.
Ра́дуйся, ве́лий в подвиза́нии;
ра́дуйся, бо́лий в мудрова́нии.
Ра́дуйся, и́мже преле́стник посрами́ся;
ра́дуйся, и́мже сатана́ низве́ржеся.
Ра́дуйся, преподо́бне Гера́симе, всепочита́емый пустынножи́телю.
Конда́к 9
Вся́кое естество́ челове́ческое удиви́ся, богому́дре, всесоверше́нно стра́нному и чуде́сному: льва бо послушли́ва зря́ху вси и во́ду нося́ща, и всех подвиза́юща пе́ти: Аллилу́ия.
И́кос 9
Подвиза́ющимся изба́витель в пусты́ни показа́лся еси́, Гера́симе, и чуде́с испо́лнь, се́рдце бо твое́ храм Бо́жий бе чист и присносве́тел, преподо́бне. Сего́ у́бо ра́ди дивя́щеся, ве́рно вопие́м ти:
Ра́дуйся, ли́ки и́ноческия обра́довавый;
ра́дуйся, на лу́чшее тех наста́вивый.
Ра́дуйся, мона́хов боже́ственное похвале́ние;
ра́дуйся, ве́рных непрестаю́щее весе́лие.
Ра́дуйся, я́ко победи́л еси́ диа́вольская шата́ния;
ра́дуйся, я́ко порази́л еси́ того́ ко́зни.
Ра́дуйся, чту́щих тя при́сная защи́то;
ра́дуйся, помина́ющим тя по́моще изве́стная.
Ра́дуйся, преподо́бне Гера́симе, всепочита́емый пустынножи́телю.
Конда́к 10
Созда́теля на́шего и Спаси́теля, со преподо́бными на Небесе́х пребыва́я, моли́, о́тче, да ми́лостивно пре́зрит грехи́ на́ша: нас бо ра́ди показа́ся по нам челове́к, да изба́вит ны бу́дущия гее́нны. Тем благода́рно взыва́ем Ему́: Аллилу́ия.
И́кос 10
Стена́ мона́шествующим на Иорда́не показа́лся еси́ и всем к тебе́ притека́ющим, сего́ ра́ди моли́ся о нас, вельми́ чту́щих тя и любо́вию воспева́ющих си́це:
Ра́дуйся, святы́х благоукраше́ние;
ра́дуйся, ли́ка преподо́бных соприча́стниче.
Ра́дуйся, Иларио́на подо́бниче;
ра́дуйся, Харито́на ревни́телю.
Ра́дуйся, Симео́на юро́диваго сла́во;
ра́дуйся, Иоа́нна по́стника си́ло.
Ра́дуйся, боже́ственнаго Кириа́ка управи́телю;
ра́дуйся, свята́го Ни́кона ликова́ние.
Ра́дуйся, преподо́бне Гера́симе, всепочита́емый пустынножи́телю.
Конда́к 11
Пе́нию всегда́ прилежа́й и бде́нию непреста́нну, А́нгелом уподо́бился еси́, блаже́нне: Евфи́мию бо усо́пшу, ду́шу его́ на Небеса́ восходя́щую зрел еси́, Го́споду же усе́рдне со А́нгелы пел еси́: Аллилу́ия.
И́кос 11
Свет сый в пусты́ни, просвеща́л еси́ ученики́ твоя́ во стране́ Иорда́нстей: вжига́яй бо огнь невеще́ственный, наставля́л еси́ к ра́зуму боже́ственному вся, му́дре просвеща́я их, и́же благода́рно вопия́ху ти сия́:
Ра́дуйся, мона́хов слу́хи возвеселя́яй;
ра́дуйся, сих мно́жества к Бо́гу приведы́й.
Ра́дуйся, новонача́льных в кинови́ю приима́вый;
ра́дуйся, усоверши́вшихся в пусты́ню отсыла́вый.
Ра́дуйся, подви́жников свяще́нная сла́досте;
ра́дуйся, и́ноков небе́сная ра́досте.
Ра́дуйся, и́мже похваля́ются благогове́йнии;
ра́дуйся, и́мже охраня́ются целому́дрии.
Ра́дуйся, преподо́бне Гера́симе, всепочита́емый пустынножи́телю.
Конда́к 12
Ра́дуяся, преподо́бне, подвиза́лся еси́ во мно́зем безмо́лвии со отцы́ богоно́сными, удаля́яся в пусты́ню вре́мене ра́ди поста́ и вку́пе со все́ми поя́: Аллилу́ия.
И́кос 12
Пое́ши ны́не со А́нгелы на Небеси́, я́ко не́когда на земли́ с челове́ки, трисвяту́ю песнь Бо́гу, Его́же, сла́вне Гера́симе, всегда́ моли́ о нас, чту́щих тя и сла́вящих пе́сньми сицевы́ми:
Ра́дуйся, хода́таю на́шего спасе́ния;
ра́дуйся, це́ркве сла́во и благоуха́ние.
Ра́дуйся, правосла́вных стено́ и огражде́ние;
ра́дуйся, христиа́ном вели́кий наста́вниче.
Ра́дуйся, любве́ сугу́быя сокро́вище;
ра́дуйся, те́плый наш предста́телю.
Ра́дуйся, соблюда́яй ны в час сме́ртный;
ра́дуйся, непосты́дный о нас моли́твенниче.
Ра́дуйся, преподо́бне Гера́симе, всепочита́емый пустынножи́телю.
Конда́к 13
О, всечестны́й о́тче Гера́симе, мона́хов све́тлосте, Христа́ моего́ служи́телю! Приими́ моле́ние сие́ ма́лое и твои́ми к Бо́гу моли́твами от вся́кия изба́ви напа́сти всех вопию́щих Тому́: Аллилу́ия.
Сей конда́к глаго́лется три́жды.
И па́ки чте́тся 1-й и́кос и 1-й конда́к.
Моли́тва
О, свяще́нная главо́, преподо́бне о́тче, преблаже́нне а́вво Гера́симе! Не забу́ди убо́гих твои́х до конца́, но помина́й нас всегда́ во святы́х твои́х и благоприя́тных моли́твах к Бо́гу. Помяни́ ста́до твое́, е́же сам упа́сл еси́, и не забу́ди посеща́ти чад твои́х. Моли́ за ны, о́тче свяще́нный, за де́ти твоя́ духо́вныя, я́ко име́яй дерзнове́ние к Небе́сному Царю́: не премолчи́ за ны ко Го́споду, и не пре́зри нас, ве́рою и любо́вию чту́щих тя. Помина́й нас недосто́йных у престо́ла Вседержи́телева, и не преста́й моля́ся о нас ко Христу́ Бо́гу: и́бо дана́ тебе́ бысть благода́ть за ны моли́тися. Не мним бо тя су́ща ме́ртва: а́ще бо те́лом и преста́вился еси́ от нас, но и по сме́рти жив сый пребыва́еши. Не отступа́й от нас ду́хом, сохраня́я нас от стрел вра́жиих и вся́кия пре́лести бесо́вския и ко́зней диа́вольских, па́стырю наш до́брый. А́ще бо и мо́щи твоя́ сокрове́ны бы́ша на земли́, но свята́я твоя́ душа́ со А́нгельскими во́инствы, со Безпло́тными ли́ки, с Небе́сными Си́лами, у Престо́ла Вседержи́телева предстоя́щи, досто́йно весели́тся. Ве́дуще у́бо тя вои́стину и по сме́рти жи́ва су́ща, тебе́ припа́даем и тебе́ мо́лимся: моли́ся о нас всеси́льному Бо́гу, о по́льзе душ на́ших, и испроси́ нам вре́мя на покая́ние, да невозбра́нно пре́йдем от земли́ на Не́бо, от мыта́рств же го́рьких, бесо́в возду́шных князе́й и от ве́чныя муки да изба́вимся, и Небе́снаго Ца́рствия насле́дницы да бу́дем со все́ми пра́ведными, от ве́ка угоди́вшими Го́споду на́шему Иису́су Христу́, Ему́же подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние, со безнача́льным Его́ Отце́м, и с Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Его́ Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.