Се Жених грядет в полунощи,
и блажен раб, егоже обрящет бдяща:
недостоин же паки, егоже обрящет унывающа.
Блюди убо, душе моя, не сном отяготися,
да не смерти предана будеши,
и Царствия вне затворишися
но воспряни зувущи:
Свят, Свят, Свят, еси, Боже наш,
Богородицею помилуй нас.
Другие тексты песен «МСМ»
Другие названия этого текста
- Хор Московского Сретенского монастыря — Се, Жених грядет в полунощи (4)
- Хор под управлением Константина Фотопулоса — Аллилуйя Се Жених грядет в полунощи (0)
- 944.Хор Московского Сретенского монастыря — Се, Жених грядет в полунощи (0)
- Хор Мос. Сретенского монастыря — Се, Жених грядет в полунощи (0)
- Римский-Корсаков, Хор Московского Сретенского монастыря — Се, Жених грядет в полунощи (0)
- Московский Сретенский монастырь — Се, Жених грядет в полунощи (0)
- Великопостные песнопения — Се, Жених грядет в полунощи (0)
- МСМ — Се, Жених грядет в полунощи (0)
- Хоры СТСЛ и МДАиС — Тропарь первых трёх дней Страстной седмицы «Се Жених грядет в полунощи» (0)
- Хор Валаамского монастыря — Тропарь первых трёх дней Страстной седмицы «Се Жених грядет в полунощи» (0)
Пассия или чинопоследование с акафистом Божественным Страстем Христовым.
По воскресениям вечером православные спешат на особые Великопостные Богослужения – Пассии, что в переводе означает «Страдания», службы, которые являются одними из самых любимых Великопостных богослужений.
На середине храма устанавливается Распятие в траурном уборе, перед Ним возжигают свечи. Сосредоточенные богомольцы слушают душеспасительное пение хора, составленное из богослужений Великой Пятницы, священник совершает каждение. Затем начинается чтение Евангелия, повествующего о страданиях Господа нашего Иисуса Христа.
Последование пассии бывает 4 раза в год (по числу евангелистов): в первое, второе, третье и четвертое воскресенья Великого Поста, по вечерам. Как ясно из названия, на этих службах воспоминаются спасительные страдания Господа нашего Иисуса Христа. За каждой пассией прочитываются по одному из всемх евангельских повествований об этом: на первой Пассии- 26 и 27 главы от Матфея, на второй — 14 и 15 от Марка, на третьей — 22 и 23 от Луки, на четвертой — 18 и 19 от Иоанна.
По традиции во время чтения Евангелия молящиеся стоят с зажженными свечами в руках.
Потому и называется оно — страстным. Особая тишина царит в это время, молящиеся стоят с горящими свечами в руках, некоторые опускаются на колени.
Кроме того, на пассии мы слышим некоторые трогательные песнопения из богослужения Великой Пятницы — дня телесной смерти Господа. Так, исполняется стихира «Приидите, ублажим Иосифа приснопамятного», которую поют во время целования Плащаницы Христовой; перед чтением Евангелия звучит прокимен «Разделиша ризы Моя себе, и о одежди Моей меташа жребий…» Эти и другие молитвы возносят нас на Голгофу, вновь и вновь напоминая о конечной цели Поста — сораспятии со Христом.
Ранний чин этой службы не предусматривал каких-либо частей, но народное благочестие добавило к Евангелию и проповеди еще и акафист — Кресту Христову или Страстям Господним, которые обычно поются не только певчими, но и всеми богомольцами. Не удивительно, что пассию так любят русские православные христиане. Пассии производят глубокое впечатление на верующих. Своим внутренним содержанием они доставляют молящимся высокое духовное утешение и назидание.
Неотъемлемой частью этого Богослужения является проповедь священника, посвященная Великой и Страшной, Спасительной Жертве Господа нашего Иисуса Христа.
По окончании чтения продолжается пение хора, при словах «Поклоняемся страстем Твоим Христе» вся церковь склоняется в земном поклоне. В конце службы все верующие с благоговением подходят поклониться перед Распятием, Крестом Христовым, который выставлен на середину храма – как центр внимания Великого Поста.
Смысл и слова молитв, евангельских слов являются основными в этом богослужении, а присутствующие на Пассии прихожане еще и еще раз задумываются о свой жизни, раскаиваются во грехах.
Во время нынешнего Великого поста еще есть время посетить храм во время Пассии для тех, кто не молился еще на этом богослужении. Пока еще есть время, «пусть каждый из нас в душе своей и своем сердце со всей честностью и искренностью сравнит, что сделал для нас наш Спаситель и что я делаю для Него. Является ли моя личная жизнь свидетельством истины, в которую я верю?» — напутствовал православных архимандрит Иоанн (Крестьянкин). Прислушаемся и мы к его словам.
АКАФИСТ БОЖЕСТВЕННЫМ СТРАСТЯМ ХРИСТОВЫМ,
читаемый на Пассии
Кондак 1
Взбранный Воеводо и Господи Небесе и земли, Тебе, Царя Безсмертнаго, зрящи на Кресте висяща, вся тварь изменися, небо ужасеся, основания земли восколебашася. Мы же, недостойнии, благодарственное поклонение Твоему нас ради страданию приносяще, с разбойником вопием Ти:
Иисусе, Сыне Божий, помяни нас, егда приидеши во Царствии Твоем.
Икос 1
Ангелов ликостояния восполняя, не от Ангел восприял еси, но мене ради, Бог сый, человек быв, человека умерша грехми животворящим Телом и Кровию Твоею оживил еси; темже, толицей любви Твоей благодарни суще, вопием Ти:
Иисусе Боже, Любы Предвечная, тако о нас, земнородных, возблаговоливый;
Иисусе, милосте безмерная, к человеком падшим долу низшедый.
Иисусе, в плоть нашу оболкийся, и смертию Своею смерти державу разрушивый;
Иисусе, Божественными Твоими Тайнами нас обоживый.
Иисусе, страданьми и Крестом Твоим весь мир искупивый;
Иисусе, Сыне Божий, помяни нас, егда приидеши во Царствии Твоем.
Кондак 2
Видев Тя Ангел в вертограде Гефсиманстем до пота кровава в молитве подвизающаяся, представ укрепляше Тя, егда яко бремя тяжкое грехи наши отяготеша на Тебе: ты бо, Адама погибшаго на рамо восприим, Отцу представил еси, преклонь колена моляся. О сем убо с верою и любовию пою Тебе: Аллилуиа.
Икос 2
Разума неуразуменна вольнаго Твоего страдания не уразумеша иудее: сего ради егда в нощи со светильники ищущим Тя рекл еси: Аз есмь, аще и падоша на земли, но по сем связавше Тя, ведоша на судище; мы же на сем пути, припадающе к Тебе, с любовию зовем:
Иисусе, Свете мира, от мира лукаваго возненавиденный;
Иисусе, живый во Свете Неприступнем, от области темныя ятый.
Иисусе, Сыне Божий Безсмертный, от сына погибели на смерть указанный;
Иисусе, в Немже льсти несть, от предателя лестию лобзанный.
Иисусе, туне Себе всем подаваяй, за сребреники проданный;
Иисусе, Сыне Божий, помяни нас, егда приидеши во Царствии Твоем.
Кондак 3
Силою Божества Твоего прорекл еси трикратное отвержение ученику. Он же посем, аще и отречеся Тебе с клятвою, обаче, егда узре Тя во дворе архиерейстем, Господа своего и Учителя, умилився сердцем, изшед вон плакася горько: «Призри убо и на мя, Господи, и порази жестокое сердце мое, да слезами моими омыю грехи моя, поя Тебе: Аллилуиа».
Икос 3
Имеяй воистинну власть по чину Мелхиседекову, яко Архиерей во веки, стал еси пред беззаконным первосвященником Каиафою, Владыка и Господь всех; от Твоих убо рабов приявый мучение, приими от нас сицевая:
Иисусе безценный, ценою купленный, стяжи мя в Твое вечное наследие;
Иисусе, желание всех, от Петра страха ради отверженный, не отвержи мя, грешнаго.
Иисусе, Агнче незлобиве, от лютых вепрей терзаемый, изми мя от враг моих;
Иисусе, Архиерею, Своею Кровию вшедый во Святая Святых, очисти мя от скверн плотских.
Иисусе связанный, имеяй власть вязати и решити, разреши моя тяжкая прегрешения;
Иисусе, Сыне Божий, помяни нас, егда приидеши во Царствии Твоем.
Кондак 4
Бурею христоубийства дышуще иудее, послушавше глас отца лжи и человекоубийцы искони, диавола, отвергоша Тебе, правый Путь, Истину и Живот; мы же Тя, Христа, Божию силу, в Немже вся сокровища премудрости и разума сокровена суть, исповедуя, вопием: Аллилуиа.
Икос 4
Слыша Пилат кроткия Твоя глаголы, аки достойнаго смерти предаде Тя на пропятие, аще и сам свидетельствоваше, яко ни единыя вины обрете в Тебе: руце убо свои умы, но сердце оскверни; мы же, чудящеся тайне вольнаго страдания Твоего, со умилением зовем:
Иисусе, Сыне Божий и Сыне Девы, от сынов беззакония умученный;
Иисусе, поруганный и обнаженный, даяй лепоту крином сельным и одеваяй небо облаки.
Иисусе, насыщенный ранами, пятию хлебы пять тысящ насытивый;
Иисусе, Царю всех, вместо дани любве и благодарения жестокия муки приемый.
Иисусе, нас ради весь день язвленный, уврачуй язвы душ наших;
Иисусе, Сыне Божий, помяни нас, егда приидеши во Царствии Твоем.
Кондак 5
Боготочною Кровию Твоею весь облеклся еси, одеяйся светом, яко ризою. Вем, воистинну вем со пророком, почто червлены ризы Твоя: аз, Господи, аз грехами моими уязвих Тя: Тебе убо, мене ради уязвленному, благодарственно зову: Аллилуиа.
Икос 5
Провидев Тя в дусе Богоглаголивый Исаия, безчестием и ранами исполненна, ужасся вопияше: «Видехом Его, и не имеяше вида, ни доброты»; мы же, зряще Тя на Кресте, с верою и удивлением зовем:
Иисусе, безчестие терпяй, человека славою и честию венчавый;
Иисусе, на Негоже Ангели зрети не могут, по ланитома заушенный.
Иисусе, по главе тростию ударенный, преклони во смирение главу мою;
Иисусе, светлая Твоя очеса кровию омраченная имевый, отврати очи моя, еже не видети суеты.
Иисусе, от ног до главы не имевый целости, всего цела и здрава сотвори мя;
Иисусе, Сыне Божий, помяни нас, егда приидеши во Царствии Твоем.
Кондак 6
Проповедник Твоего незлобия явлься Пилат, показа народу ничтоже быти в Тебе достойно смерти; но иудее, яко звери дивии кровь узревше, скрежетаху на Тя зубы своими, «распни, распни Его», вопиюще; мы же, лобызающе пречистыя язвы Твоя, зовем: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиял еси в позор и удивление Ангелом и человеком глаголющу о Тебе Пилату: «Се, человек». Придите убо, поруганному нас ради Иисусу поклонимся, вопиюще:
Иисусе, Творче и Судие всех, от твари Своея судимый и мучимый;
Иисусе, премудрости Подателю, ответа безумным не давый.
Иисусе, Врачу уязвленных грехами, даждь ми врачевство покаяния;
Иисусе, Пастырю пораженный, порази бесов, искушающих мя.
Иисусе, плоть имый сокрушенну, сокруши сердце мое страхом Твоим;
Иисусе, Сыне Божий, помяни нас, егда приидеши во Царствии Твоем.
Кондак 7
Хотяй человека от работы вражия избавити, смирил еси Себе пред враги Твоими, Иисусе, и, яко агнец безгласен на заколение веден был еси, везде язвы терпяй, да всего исцелиши человека, зовуща: Аллилуиа.
Икос 7
Дивное показал еси долготерпение, егда воини, ругающеся Тебе, по глаголу неправеднаго судии, лютейшими ранами уязвляху Пречистое Тело Твое, яко обагритися ему от ног до главы кровию. Сего ради со слезами вопием Ти:
Иисусе человеколюбивый, от человек тернием увенчанный;
Иисусе, Божеством безстрастный, страсти терпяй, да нас от страстей свободиши.
Иисусе, Спасе мой, спаси мя, повиннаго всем мукам;
Иисусе, всеми оставленный, Утверждение мое, утверди мя.
Иисусе, от всех оскорбленный, Радосте моя, возвесели мя:
Иисусе, Сыне Божий, помяни нас, егда приидеши во Царствии Твоем.
Кондак 8
Дивно и странно явистася Тебе Моисей и Илия на Фаворе, глаголюща о исходе Твоем, егоже ныне скончаваеши во Иерусалиме. Тамо убо видевша славу Твою, зде же спасение наше узревша, зовут: Аллилуиа.
Икос 8
Везде от иудей гонимый, многия, ради множества грехов моих, претерпел еси поношения и муки: едини бо Тя противна быти кесарю глаголют, друзии яко злодея осуждают, инии же: «Возми, возми и распни», — вопиют. От всех убо осужденному, и на пропятие ведомому, Тебе, Господу, из глубины души глаголем:
Иисусе, неправедно осужденный, Судие наш, не осуди нас по делом нашим;
Иисусе, изнемогаяй на пути под Крестом, сило моя, в час скорби и озлобления моего не остави мене.
Иисусе, взываяй о помощи к Отцу, Подвигоположниче мой, в немощи моей укрепи мя;
Иисусе, безчестие приемый, Славо моя, от Славы Твоея не отрини мене.
Иисусе, Образе Пресветлыя Ипостаси Отчия, преобрази мое нечистое и мрачное житие;
Иисусе, Сыне Божий, помяни нас, егда приидеши во Царствии Твоем.
Кондак 9
Все естество смятеся, зря Тебе на Кресте повешена, на небеси солнце лучи своя скры, земля потрясеся, завеса храма раздрася, камение распадеся, ад умерших изверже: мы же покланяемся на месте, идеже стоясте пречистеи нозе Твои, поюще: Аллилуиа.
Икос 9
Ветия многовещанныя, аще и много глаголют, но не могут достойнаго благодарения воздати Божественным страстем Твоим, Человеколюбче: наша же душа и тело, сердце и вси составы, со умилением к Тебе взывают:
Иисусе, пригвождейся на Кресте, пригвозди и упраздни рукописание грехов наших;
Иисусе, руце со Креста простираяй ко всем, привлецы и мя, заблудшаго.
Иисусе, Двере овцам, в ребра прободенный, введи мя язвами Твоими в чертог Твой;
Иисусе, Плотию распятый, распни плоть мою со страстьми и похотьми.
Иисусе, скончаваяйся в муках, даждь ми, да сердце мое не судит ино что ведети, точию Тебе распята;
Иисусе, Сыне Божий, помяни нас, егда приидеши во Царствии Твоем.
Кондак 10
Спасти хотяй мир, слепых, хромых, прокаженных, немых и глухих исцелил еси, духов лукавых отгнал еси; неразумнии же иудее, злобою дышуще и завистию мучими, пригвоздиша Тя ко Кресту, не ведуще пети: Аллилуиа.
Икос 10
Царю Превечный, Иисусе, весь страждеши за мое невоздержание, да всего мя чиста сотвориши, во всем образ нам подаяй, да последуем стопам Твоим, зовуще:
Иисусе, Любы неизследимая, распеншим Тя греха не поставивый;
Иисусе, с воплем крепким и со слезами в вертограде моляйся, научи и нас молитися.
Иисусе, вся пророчествия о Тебе исполнивый, исполни во благих желания сердца нашего;
Иисусе, дух Твой в руце Отцу предавый, в час исхода моего приими дух мой.
Иисусе, ризы Твоя разделити не возбранивый, кротко душу мою от тела отдели;
Иисусе, Сыне Божий, помяни нас, егда приидеши во Царствии Твоем.
Кондак 11
Пение всеумиленное приношаше Тебе Всенепорочная Матерь Твоя, глаголющи: «Аще и страждеши на Кресте, но вем Тя из чрева прежде денницы от Отца рожденна, вижду бо, яко тварь вся состраждет Тебе; предаеши дух Твой Отцу, и Мой дух приими и не остави Мене, зовущую: Аллилуиа».
Икос 11
Яко светоприемная свеща, у Креста Твоего горяше любовию к Тебе, и Матернею Дева Пренепорочная обдержашеся болезнию, заходящу Тебе во гроб истинному Солнцу Правды, с Неюже и сердца нашего молитвы приими сицевыя:
Иисусе, вознесыйся на древо, да нас, падших, совознесеши ко Отцу Своему;
Иисусе, девственнику Приснодеву в Матерь даровавый, да нас девству и чистоте научиши.
Иисусе, Тебе, Бога Слова рождшей, ученика Богослова вручивый, вручи и нас всех Ея Матернему заступлению;
Иисусе, мира и ада победителю, победи неверие, гордость житейскую и похоть очес, в нас живущия.
Иисусе, смерти державы разрушителю, вечныя смерти избави мя;
Иисусе, Сыне Божий, помяни нас, егда приидеши во Царствии Твоем.
Кондак 12
Благодать Твою подаждь мне, Иисусе, Боже мой, приими мя, якоже приял еси Иосифа с Никодимом, да, яко чистую плащаницу, душу мою принесу Тебе и вонями добродетелей помажу Пречистое Тело Твое, и, яко во гробе, в сердце моем имею Тя, зовый: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще Твое вольное распятие, покланяемся страстем Твоим, Христе, веруем с сотником, яко воистинну Божий Сын еси, приити имеяй на облацех с силою и славою многою; тогда убо не посрами нас, Кровию Твоею искупленных и тако вопиющих:
Иисусе многострадальный, рыданием Девы Матере Твоея вечнаго плача исхити ны;
Иисусе, от всех оставленный, не остави мя единаго в час смерти моея.
Иисусе, с Магдалиною ногам Твоим касающася, приими мя;
Иисусе, с предателем и распеншими Тя не осуди мене.
Иисусе, с разбойником благоразумным в рай введи мя;
Иисусе, Сыне Божий, помяни нас, егда приидеши во Царствии Твоем.
Кондак 13
О Иисусе Христе, Агнче Божий, вземляй грехи мира, приими малое сие от всея души нашея приносимое Тебе благодарение и исцели ны спасительными Твоими страданьми от всякия болезни душевныя и телесныя, огради ны Крестом Твоим от враг видимых и невидимых и при кончине живота нашего не остави нас, да смертию Твоею избавльшеся вечныя смерти, выну зовем Тебе: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангелов ликостояние…» и 1-й кондак «Взбранный Воеводо…»:
Икос 1
Ангелов ликостояния восполняя, не от Ангел восприял еси, но мене ради, Бог сый, человек быв, человека умерша грехми животворящим Телом и Кровию Твоею оживил еси; темже, толицей любви Твоей благодарни суще, вопием Ти:
Иисусе Боже, Любы Предвечная, тако о нас, земнородных, возблаговоливый;
Иисусе, милосте безмерная, к человеком падшим долу низшедый.
Иисусе, в плоть нашу оболкийся, и смертию Своею смерти державу разрушивый;
Иисусе, Божественными Твоими Тайнами нас обоживый.
Иисусе, страданьми и Крестом Твоим весь мир искупивый;
Иисусе, Сыне Божий, помяни нас, егда приидеши во Царствии Твоем.
Кондак 1
Взбранный Воеводо и Господи Небесе и земли, Тебе, Царя Безсмертнаго, зрящи на Кресте висяща, вся тварь изменися, небо ужасеся, основания земли восколебашася. Мы же, недостойнии, благодарственное поклонение Твоему нас ради страданию приносяще, с разбойником вопием Ти:
Иисусе, Сыне Божий, помяни нас, егда приидеши во Царствии Твоем.
МОЛИТВА КО ГОСПОДУ ИИСУСУ РАСПЯТОМУ
На Кресте пригвожденный за ны, Иисусе Христе, Единородный Бога Отца Сыне, милости, любве и щедрот неизчерпаемая бездно! Вем, яко грехов ради моих, от неизреченнаго человеколюбия, Кровь Твою пролияти на Кресте изволил еси, юже аз, окаянный и неблагодарный, доселе скверными моими делы попирах и нивочтоже вменях. Тем убо из глубины беззакония и нечистоты моея умныма очима на Распятаго Тя на Кресте Искупителя моего воззрев, со смирением и верою во глубину язв, Твоего милосердия исполненных, себе повергаю, грехов прощения и сквернаго жития моего исправления прося. Милостив буди мне, Владыко и Судие мой, не отрини мя от лица Твоего, но всесильною Твоею рукою Сам мя к Тебе обрати и на путь истиннаго покаяния настави, да отныне положу спасения моего начало. Божественными страданьми Твоими укроти моя плотския страсти; излиянною Твоею Кровию очисти моя душевныя скверны; распятием Твоим распни мя миру с соблазнами его и похотьми; Крестом Твоим огради мя от невидимых враг, ловящих душу мою. Прободенными ногами Твоими от всякаго пути лукаваго возбрани ногам моим; прободенными руками Твоими руце мои от всякаго неугоднаго Тебе дела воздержи. Пригвожденный плотию, пригвозди страху Твоему плоть мою, да уклонився от зла, творю благо пред Тобою. Преклонивый главу Твою на Кресте, к земли смирения приклони вознесенную мою гордыню; венцем Твоим терновым огради моя ушеса, во еже не слышати неполезнаго; желчь устами вкусивый, положи хранение нечистым устом моим; отверстое копием имеяй сердце, сердце чисто во мне созижди; всеми Твоими язвами, всего мя сладце в любовь Твою уязви, да Тебе, Господа моего, возлюблю всею душею, всем сердцем, всею крепостию и всем помышлением. Даждь ми Себе странна и неимуща, где главы подклонити; даждь ми Себе Всеблагаго, избавляющаго душу мою от смерти; даждь мне Себе Всесладкаго, услаждающаго мя в скорбех и напастех Своею любовию, да Егоже первее ненавидех, прогневлях, от себе изгонях и ко Кресту пригвождах, сего ныне возлюблю, радуяся прииму и сладце Крест Его до конца жизни моей понесу. Не даждь отселе, о всеблагий Искупителю мой, ни единой моей воле совершатися, понеже зла есть и непотребна, да не паки впаду в тяжкую работу царствовавшаго во мне греха; но Твоя воля благая, спасти мя хотящая, да совершается во мне всегда, ейже мя вручая, Тебе, Распятаго Господа моего, умным очесем моего сердца представляю и молю из глубины души, да и в разлучении моем от бреннаго моего тела, Тебе Единаго на Кресте Твоем узрю, в руце мя защищения Своего приемлюща, и от воздушных духов злобы храняща, вселяюща же со грешники, покаянием Тебе благоугодившими. Аминь.
МОЛИТВА ИНАЯ КО ГОСПОДУ ИИСУСУ РАСПЯТОМУ
Господи Иисусе Христе, Сыне Бога живаго, Творче неба и земли, Спасителю мира, се аз, недостойный и паче всех грешнейший, смиренно колена сердца моего пред славою величества Твоего преклонив, воспеваю крест и страдания Твоя, и благодарение Тебе, Царю всех и Богу, приношу, яко благоизволил еси вся труды и всякия беды, напасти и мучения, яко человек, понести, да всем нам во всяких печалях, нуждах и озлоблениих состраждущий Помощник и Спаситель будеши. Вем, всесильне Владыко, яко вся сия Тебе убо не быша потребна, но человеческаго ради спасения, да всех нас искупиши от лютыя работы вражия, Крест и страдания претерпел еси. Что убо воздам Тебе, человеколюбче, о всех, яже пострадал еси мене ради грешнаго; не вем, душа бо и тело, и вся благая от Тебе суть, и вся моя Твоя суть, и аз Твой есмь. Точию на безчисленное Твое, благоутробне Господи, милосердие надеяся, пою Твое неизреченное долготерпение, величаю неисповедимое истощание, славлю Твою безмерную милость, покланяюся пречистым Страстем Твоим и, вселюбезно лобызая язвы Твоя, вопию: помилуй мя грешнаго, и сотвори, да не безплоден будет во мне Крест Твой святый, да причащаяся зде с верою страданиям Твоим, сподоблюся видети и славу Царствия Твоего на небеси! Аминь.
Что особенного в службах Великого Четверга, Пятницы и Субботы.
Начинаются последние дни Страстной седмицы. Если первые дни этой святой недели были посвящены последним дням общественного служения Спасителя, то в эти дни уже непосредственнно воспеваются страдания, смерть и погребение Иисуса Христа. Богослужения этих дней не похожи ни на какие другие службы и представляют вершину нашего церковного года.
В Великий Четверг Церковь вспоминает Тайную вечерю и установление Таинства Причащения, поэтому все богослужение этого дня пронизано темой Евхаристии. В большинстве храмов богослужения Великого Четверга начинаются в среду вечером – служится утреня Великого Четверга. На этой службе поется удивительно красивый канон «Сеченое сечется море Чермное» (на русском – «Ударом рассекается Красное море»). В этом каноне приводятся различные ветхозаветные образы Евхаристии, а также в красивой художественной форме повествуется о событиях Тайной вечери.
Патриарх Кирилл совершает Чин умовения ног в Великий Четверг
Утром в Четверг совершается Литургия, на которой по традиции и Уставу должны все причащаться Святых Таин, ведь эта Литургия служится в честь установления Первой Литургии. По Церковному Уставу она должна совершаться вечером, как и Тайная вечеря, но сейчас это трудноисполнимо. Все это богослужение нас переносит в горницу, где Христос совершал Ветхозаветную Пасху со своими учениками, и основное песнопение этого дня – «Вечери Твоея тайныя днесь, Сыне Божий, причастника мя приими» (на русском «Вечери Твоей таинственной сегодня прими меня участником, Сын Божий») – напоминает нам, что при совершении каждой Литургии мы не приносим новую Жертву, а становимся невидимыми участниками Той первой Евхаристии, совершенной Спасителем со своими учениками.
В крупных храмах епископами в этот день на этом богослужении совершается еще один чин, который также нас переносит в Сионскую горницу – Чин омовения ног. Епископ умывает ноги двенадцати священникам в память того, как Спаситель омыл ноги своих учеников.
Чтение 12-ти Евангелий
Богослужения Великой Пятницы непосредственно посвящены рассказу о Страстях Христовых. Первая служба этого дня тоже служится по традиции в четверг вечером. Согласно нашему Уставу, она называется «Последование Страстей Господа нашего Иисуса Христа», но повсеместно – службой 12 Евангелий, по числу отрывков из Евангелия, которые читаются на этой службе. Чтобы понять, откуда взялись эти евангельские отрывки, нужно посмотреть на историю этого богослужения. Эта служба восходит к службе в Иерусалиме в середине первого тысячелетия. Богослужения Великой Пятницы тогда в Иерусалиме совершались не в одном храме, а по всему городу. В ночь с Великого Четверга на Пятницу люди собирались сначала в Гефсиманском саду. Там читалось Евангелие о взятии Спасителя под стражу, затем священство и верующие с пением различных гимнов, посвященных страданию Спасителя, шли к месту, где Иисуса Христа допрашивали, там тоже читалось Евангелие, затем также с гимнами шли к дворцу Пилата и т. д. Именно это богослужение послужило основой для нашей службы 12 Евангелий. Евангелия соответствуют остановкам этой иерусалимской процессии, а исполняемые между ними песнопения – тем гимнам, которые пелись во время движения этого крестного хода.
Утром в Великую Пятницу совершаются царские часы. Свое название они получили из-за того, что в Константинополе обычно император приходил на богослужение во время Литургии и на часах не присутствовал. Но в Великую Пятницу на часах читается Евангелие о Страстях Христовых, поэтому в этот день он приходил к часам. Всего в нашем православном богослужении совершается четыре службы часов – первый, третий, шестой и девятый. Это число совпадает с числом Евангелистов, поэтому на каждом часе помимо псалмов, ветхозаветных пророчеств о Страданиях Христа читается рассказ о Страстях одного евангелиста.
Чин изнесения Плащаницы
Вечером в Великую Пятницу, а кое-где сразу после царских часов, совершается вечерня Великой Пятницы. На ней снова читается Евангелие о Страстях Христовых, но уже составленное по частям от каждого евангелиста, чтобы получилось большое и цельное повествование. Таким образом, в Страстную Пятницу мы слышим рассказ о страданиях Господа в трех вариантах: сначала небольшими отрывками в службе 12 Евангелий, затем целиком каждого евангелиста, а в конце – составное повествование. Все это помогает в полной мере понять и прочувствовать Таинство нашего Спасения.
В конце вечерни Великой Пятницы в центр храма износится Плащаница – плат большого размера с вышитым или живописным изображением лежащего во гробе Иисуса Христа, далее перед этим образом поется один из самых пронзительных канонов в нашем богослужении – Канон на плач Богородицы. Он представляет собой плач и сетования Богородицы во время страданий и погребения Спасителя.
Крестный ход с Плащаницей
Великая Суббота – самый уникальный день в году. Вроде это еще Страстная седмица, но через все богослужение уже проходит тема грядущей Пасхи. Вечером в пятницу, а в некоторых храмах глубоко ночью, совершается удивительная служба – Погребение Спасителя. Над Плащаницей священники и хор поют 118-й псалом (который обычно читают над усопшим), но к каждому стиху этого псалма прибавляется еще и маленькое песнопение. Эти песнопения называются похвалами: они то переносят нас ко Гробу Спасителя, то воспевают Его сошествие во ад, то и вовсе говорят о будущем Воскресении. Далее поется воскресное песнопение «Ангельский собор», в котором говорится о мироносицах, пришедших ко гробу. Пасха все больше и больше захватывает богослужение. В конце этой службы совершается крестный ход с Плащаницей. У этого крестного хода двоякое объяснение: он символизирует и погребение Христа, и сошествие Его во ад.
Утром в Великую Субботу совершается Литургия. Она предваряется долгим чтением 15 отрывков из Ветхого Завета, в которых содержатся пророчества о Воскресении Иисуса Христа. Такое большое количество чтений связано с тем, что в древности в Константинополе в этот момент в баптистерии крестили оглашенных. Крещение должно было закончиться со чтением отрывков, чтобы под пение гимна «Елицы во Христа крестистеся» новокрещеные вошли бы в храм. Массового крещения в этот день уже давно нет, но ветхозаветные чтения, гимн «Елицы», а также чтение из Послания апостола Павла к римлянам о крещении осталось. Завершается это богослужение благословением хлеба и вина. В древности люди, подкрепившись, не уходили домой, а оставались в храме слушать назидательное чтение и готовиться встретить Пасху.
Таким образом, все службы Страстной седмицы исполнены глубокого смысла, который помогает нам пережить страдания Господа, а самое главное – подготовиться к Празднику Праздников – Светлому Воскресению Христову, Пасхе Божией спасительной.
Александр Адоменас