← к оглавлению
Содержание
Во время скорби
Псалом 3
Господи, что ся умножиша стужающии ми? мнози востают на мя, мнози глаголют души моей; несть спасения eму в Бозе eго. Ты же, Господи, заступник мой eси, слава моя, и возносяй главу мою. Гласом моим ко Господу воззвах, и услыша мя от горы святыя своея. Аз уснух, и спах, востах, яко Господь заступит мя. Не убоюся от тем людий, окрест нападающих на мя. Воскресни, Господи, спаси мя, Боже мой; яко ты поразил eси вся враждующыя ми всуе, зубы грешников сокрушил eси. Господне eсть спасение, и на людех твоих благословение Твое.
Псалом 53
Боже, во имя твое спаси мя и в силе твоей суди ми. Боже, услыши молитву мою, внуши глаголы уст моих; яко чуждии восташа на мя, и крепцыи взыскаша душу мою, и не предложиша Бога пред собою. Се бо, Бог помогает ми, и Господь заступник души моей; отвратит злая врагом моим; истиною твоею потреби их. Волею пожру тебе, исповемся имени твоему, Господи, яко благо; яко от всякия печали избавил мя eси, и на враги моя воззре oко мое.
Псалом 58
Изми мя от враг моих, Боже, и от востающих на мя избави мя; избави мя от делающих беззаконие, и от муж кровей спаси мя. Яко се, уловиша душу мою, нападоша на мя крепцыи; ниже беззаконие мое, ниже грех мой, Господи; без беззакония текох и исправих; востани в сретение мое и виждь. И ты, Господи Боже сил, Боже Израилев, вонми посетити вся языки; да не ущедриши вся делающыя беззаконие. Возвратятся на вечер, и взалчут яко пес, и обыдут град. Се, тии отвещают усты своими, и мечь во устнах их; яко кто слыша? И ты, Господи, посмеешися им, уничижиши вся языки. Державу мою к тебе сохраню; яко ты, Боже, заступник мой eси. Бог мой, милость eго предварит мя; Бог мой, явит мне на вразех моих. Не убий их, да не когда забудут закон твой; расточи я силою твоею и низведи я, защитниче мой, Господи. Грех уст их, слово устен их; и яти да будут в гордыни своей, и от клятвы и лжи возвестятся в кончине, во гневе кончины, и не будут; и уведят, яко Бог владычествует Иаковом и концы земли. Возвратятся на вечер, и взалчут яко пес, и обыдут град; тии разыдутся ясти; аще ли же не насытятся, и поропщут. Аз же воспою силу твою и возрадуюся заутра о милости твоей; яко был eси заступник мой и прибежище мое в день скорби моея. Помощник мой eси, тебе пою; яко Бог заступник мой eси, Боже мой, милость моя.
Псалом 142
Господи, услыши молитву мою, внуши моление мое во истине твоей, услыши мя в правде твоей; и не вниди в суд с рабом твоим, яко не оправдится пред тобою всяк живый. Яко погна враг душу мою; смирил eсть в землю живот мой; посадил мя eсть в темных, яко мeртвыя века. И уны во мне дух мой, во мне смятеся сердце мое. Помянух дни дрeвния, поучихся во всех делех твоих, в творениих руку твоeю поучахся. Воздех к тебе руце мои; душа моя яко земля безводная тебе. Скоро услыши мя, Господи, изчезе дух мой; не отврати лица твоего от менe, и уподоблюся низходящым в ров. Слышану сотвори мне заутра милость твою, яко на тя уповах; скажи мне, Господи, путь, в oньже пойду, яко к тебе взях душу мою. Изми мя от враг моих, Господи, к тебе прибегох. Научи мя творити волю твою, яко ты eси Бог мой; дух твой благий наставит мя на землю праву. Имене твоего ради, Господи, живиши мя правдою твоею; изведеши от печали душу мою; и милостию твоею потребиши враги моя и погубиши вся стужающыя души моей; яко аз раб твой eсмь.
Псалом 101
Господи, услыши молитву мою, и вопль мой к тебе да приидет. Не отврати лица твоего от менe; в oньже аще день скорблю, приклони ко мне ухо твое; в oньже аще день призову тя, скоро услыши мя. Яко исчезоша яко дым дние мои, и кости моя яко сушило сосхошася. Уязвлен бых яко трава, и изсше сердце мое, яко забых снести хлеб мой. От гласа воздыхания моего прильпе кость моя плоти моей. Уподобихся неясыти пустынней, бых яко нощный вран на развалине. Бдех и бых яко птица особящаяся на кровле. Весь день поношаху ми врази мои, и хвалящии мя мною кленяхуся. Зане пепел яко хлеб ядях и питие мое с плачем растворях, от лица гнева твоего и ярости твоея; яко вознес низвергл мя eси. Дние мои яко сень уклонишася, и аз яко сено изсхох. Ты же, Господи, во век пребываеши, и память твоя в род и род. Ты воскрес ущедриши Сиона; яко время ущедрити eго, яко прииде время. Яко благоволиша раби твои о камении eго, и персть eго ущедрят. И убоятся языцы имене Господня, и вси царие земстии славы твоея; яко созиждет Господь Сиона и явится во славе своей. Призре на молитву смиренных и не уничижи моления их. Да напишется сие в род ин, и людие зиждемии восхвалят Господа; яко приниче с высоты святыя своея, Господь с небесе на землю призре, услышати воздыхание окованных, разрешити сыны умерщвленных; возвестити в Сионе имя Господне и хвалу eго во Иерусалиме, внегда собратися людем вкупе и царeм, eже работати Господеви. Отвеща eму на пути крепости eго; умаление дний моих возвести ми; не возведи мене во преполовение дний моих; в роде родов лета твоя. В началех ты, Господи, землю основал eси, и дела руку твоeю суть небеса. Та погибнут, ты же пребываеши; и вся яко риза обетшают, и яко oдежду свиеши я, и изменятся. Ты же тойжде eси, и лета твоя не оскудеют. Сынове раб твоих вселятся, и семя их во век исправится.
Во время искушений
Псалом 36
Не ревнуй лукавнующым, ниже завиди творящым беззаконие. Зане яко трава скоро изсшут, и яко зелие злака скоро отпадут. Уповай на Господа и твори благостыню; и насели землю, и упасешися в богатстве eя. Насладися Господеви, и даст ти прошeния сердца твоего. Открый ко Господу путь твой и уповай на него, и той сотворит. И изведет яко свет правду твою и судьбу твою яко полудне. Повинися Господеви и умоли eго. Не ревнуй спеющему в пути своем, человеку творящему законопреступление. Престани от гнева и остави ярость; не ревнуй, eже лукавновати, зане лукавнующии потребятся, терпящии же Господа, тии наследят землю. И eще мало, и не будет грешника; и взыщеши место eго и не обрящеши. Кротцыи же наследят землю и насладятся о множестве мира. Назирает грешный праведнаго и поскрежещет нань зубы своими; Господь же посмеется eму, зане прозирает, яко приидет день eго. Мечь извлекоша грешницы, напрягоша лук свой, низложити убога и нища, заклати правыя сердцем. Мечь их да внидет в сердца их, и луцы их да сокрушатся. Лучше малое праведнику, паче богатства грешных многа. Зане мышцы грешных сокрушатся, утверждает же праведныя Господь. Весть Господь пути непорочных, и достояние их в век будет. Не постыдятся во время лютое и во днех глада насытятся, яко грешницы погибнут. Врази же Господни, купно прославитися им и вознестися, изчезающе яко дым изчезоша. Заемлет грешный и не возвратит; праведный же щедрит и дает. Яко благословящии eго наследят землю, кленущии же eго потребятся. От Господа стопы человеку исправляются, и пути eго восхощет зело. Егда падет, не разбиется, яко Господь подкрепляет руку eго. Юнейший бых, ибо состарехся, и не видех праведника оставлена, ниже семене eго просяща хлебы. Весь день милует и взаим дает праведный, и семя eго во благословение будет. Уклонися от зла и сотвори благо, и вселися в век века. Яко Господь любит суд и не оставит преподобных своих; во век сохранятся; беззаконницы же изженутся, и семя нечестивых потребится. Праведницы же наследят землю и вселятся в век века на ней. Уста праведнаго поучатся премудрости, и язык eго возглаголет суд. Закон Бога eго в сердце eго, и не запнутся стопы eго. Сматряет грешный праведнаго и ищет eже умертвити eго; Господь же не оставит eго в руку eго, ниже осудит eго, eгда судит eму. Потерпи Господа и сохрани путь eго, и вознесет тя eже наследити землю; внегда потреблятися грешником, узриши. Видех нечестиваго превозносящася и высящася яко кедры ливанския; и мимо идох, и се, не бе, и взысках eго, и не обретеся место eго. Храни незлобие и виждь правоту, яко eсть останок человеку мирну. Беззаконницы же потребятся вкупе; останцы же нечестивых потребятся. Спасение же праведных от Господа, и защититель их eсть во время скорби; и поможет им Господь и избавит их, и измет их от грешник и спасет их, яко уповаша на него.
Псалом 26
Господь просвещение мое и спаситель мой, кого убоюся? Господь защититель живота моего, от кого устрашуся? Внегда приближатися на мя злобующым, eже снести плоти моя, оскорбляющии мя и врази мои, тии изнемогоша и падоша. Аще ополчится на мя полк, не убоится сердце мое; аще востанет на мя брань, на него аз уповаю. Едино просих от Господа, то взыщу; eже жити ми в дому Господни вся дни живота моего, зрети ми красоту Господню и посещати храм святый eго. Яко скры мя в селении своем в день зол моих, покры мя в тайне селения своего, на камень вознесе мя. И ныне се, вознесе главу мою на враги моя; обыдох и пожрох в селении eго жертву хваления и воскликновения; пою и воспою Господеви. Услыши, Господи, глас мой, имже воззвах, помилуй мя и услыши мя. Тебе рече сердце мое; Господа взыщу, взыска тебе лице мое, лица твоего, Господи, взыщу. Не отврати лица твоего от менe и не уклонися гневом от раба твоего; помощник мой буди, не отрини мене и не остави мене, Боже, спасителю мой. Яко oтец мой и мати моя остависта мя, Господь же восприят мя. Законоположи ми, Господи, в пути твоем, и настави мя на стезю правую враг моих ради. Не предаждь мене в душы стужающих ми; яко восташа на мя свидетелe неправеднии, и солга неправда себе. Верую видети благая Господня на земли живых. Потерпи Господа, мужайся, и да крепится сердце твое, и потерпи Господа.
Псалом 90
Живый в помощи вышняго, в крове Бога небеснаго водворится, речет Господеви: заступник мой eси и прибежище мое, Бог мой, и уповаю на него. Яко той избавит тя от сети ловчи и от словесе мятежна; плещма своима осенит тя, и под криле eго надеешися; oружием обыдет тя истина eго. Не убоишися от страха нощнаго, от стрелы летящия во дни, от вещи во тме преходящия, от сряща и беса полуденнаго. Падет от страны твоея тысяща, и тма одесную тебe, к тебе же не приближится; oбаче oчима твоима смотриши и воздаяние грешников узриши. Яко ты, Господи, упование мое; вышняго положил eси прибежище твое. Не приидет к тебе зло, и рана не приближится телеси твоему; яко ангелом своим заповесть о тебе, сохранити тя во всех путех твоих. На руках возмут тя, да не когда преткнеши о камень ногу твою; на аспида и василиска наступиши, и попереши льва и змия. Яко на мя упова, и избавлю и; покрыю и, яко позна имя мое. Воззовет ко мне, и услышу eго; с ним eсмь в скорби, изму eго и прославлю eго; долготою дний исполню eго и явлю eму спасение мое.
Псалом 39
Терпя потерпех Господа, и внят ми и услыша молитву мою; и возведе мя от рова страстей и от брения тины, и постави на камени нозе мои и исправи стопы моя; и вложи во уста моя песнь нову, пение Богу нашему. Узрят мнози и убоятся, и уповают на Господа. Блажен муж, eмуже eсть имя Господне упование eго, и не призре в суeты и неистовлeния ложная. Многа сотворил eси ты, Господи Боже мой, чудеса твоя, и помышлениeм твоим несть кто уподобится тебе; возвестих и глаголах; умножишася паче числа. Жертвы и приношения не восхотел eси, тело же свершил ми eси; всесожжений и о гресе не взыскал eси. Тогда рех; се, прииду; в главизне книжне писано eсть о мне; eже сотворити волю твою, Боже мой, восхотех, и закон твой посреде чрева моего. Благовестих правду в церкви велицей, се, устнам моим не возбраню; Господи, ты разумел eси. Правду твою не скрых в сердце моем, истину твою и спасение твое рех, не скрых милость твою и истину твою от сонма многа. Ты же, Господи, не удали щедрот твоих от менe; милость твоя и истина твоя выну да заступите мя. Яко одержаша мя злая, имже несть числа; постигоша мя беззакония моя, и не возмогох зрети; умножишася паче влас главы моея, и сердце мое остави мя. Благоволи, Господи, избавити мя; Господи, во eже помощи ми, вонми. Да постыдятся и посрамятся вкупе ищущии душу мою, изяти ю; да возвратятся вспять и постыдятся хотящии ми злая. Да приимут абие студ свой глаголющии ми; благоже, благоже. Да возрадуются и возвеселятся о тебе вси ищущии тебе, Господи, и да рекут выну, да возвеличится Господь, любящии спасение твое. Аз же нищ eсмь и убог, Господь попечется о мне; помощник мой и защититель мой eси ты, Боже мой, не закосни.
Молитвенное правило преподобного Амвросия Оптинского, читаемое во время искушений. — М.: Изд. Сретенского монастыря, 2006. Мягкий переплет — 32 с.
Преподобный старец Амвросий Оптинский предлагал обращающимся к нему в самых различных скорбях и напастях особые краткие молитвенные правила, посильные для каждого христианина. Старец по своему опыту знал, как действуют эти молитвы, как укрепляют ослабевший дух человека, как разоряются вражьи наветы, если эти молитвы читать с верой и упованием на всемогущую помощь Божию. Мы приводим здесь эти правила, составленные из псалмов Давидовых, вместе с отрывками из писем преподобного Амвросия.
ИЗ ПИСЕМ ПРЕПОДОБНОГО АМВРОСИЯ ОПТИНСКОГО
Надейся на милость и помощь Божию и веруй, что силен Господь избавить тебя от всех козней человеческих и вражеских. Сказано в псалмах: «Господь разоряет советы языков и отметает мысли людей; совет же Господень пребывает во век «.
Выписываю тебе псалмы, которыми молился святой Давид, когда был в гонении от врагов: 3-й, 53-й, 58-й, 142-й. Выбери из этих псалмов приличные для тебя слова и почасту прочитывай их, обращаясь к Богу с верою и смирением. А когда будет бороть тебя уныние или томить душу безотчетная скорбь — прочитывай 101-й псалом.
Псалом Давиду, иногда отбегаше от лица Авессалома, сына своего, 3.
Господи, что ся умножиша стужающии ми? Мнози востают на мя, мнози глаголют души моей: несть спасения ему в Бозе его. Ты же, Господи, Заступник мой есй, слава моя и возносяй главу мою. Гласом моим ко Господу воззвах, и услыша мя от горы святыя Своея. Аз уснух, и спах, востах, яко Господь заступит мя. Не убоюся от тем людей, окрест нападающих на мя. Воскресни, Господи, спаси мя, Боже мой, яко Ты поразил еси вся враждующыя ми всуе: зубы грешников сокрушил еси. Господне есть спасение, и на людех Твоих благословение Твое.
В конец, в песнех разума Давиду. Внегда приити Зифеем и рещи Саулови: не се ли Давид скрыся в нас? 53.
Боже, во имя Твое спаси мя и в силе Твоей суди ми. Боже, услыши молитву мою, внуши глаголы уст моих. Яко чуждии восташа на мя, и крепцыи взыскаша душу мою, и не предложиша Бога пред собою. Се бо Бог помогает ми, и Господь Заступник души моей. Отвратит злая врагом моим, истиною Твоею потреби их. Волею пожру Тебе, исповемся имени Твоему, Господи, яко благо, яко от всякия печали избавил мя еси, и на враги моя воззре око мое.
В конец, да не растлиши, Давиду в столпописание, внегда посла Саул, и стреже дом его, еже умертвити его, 58.
Изми мя от враг моих, Боже, и от востающих на мя избави мя. Избави мя от делающих беззаконие и от муж кровей спаси мя. Яко се уловиша душу мою, нападоша на мя крепцыи, ниже беззаконие мое, ниже грех мой, Господи. Без беззакония текох и исправих, востани в сретение мое и виждь. И Ты, Господи Боже сил, Боже Израилев, вонми посетити вся языки, да не ущедриши вся делающыя беззаконие. Возвратятся на вечер и взалчут, яко пес, и обыдут град. Се тии отвещают усты своими, и мечь во устнах их, яко кто слыша? И Ты, Господи, посмеешися им, уничижиши вся языки. Державу мою к Тебе сохраню, яко Ты, Боже, Заступник мой еси. Бог мой, милость Его предварит мя, Бог мой, явит мне на вразех моих. Не убий их, да не когда забудут закон Твой, расточи я силою Твоею, и низведи я, Защитниче мой, Господи. Грех уст их, слово устен их, и яти да будут в гордыни своей, и от клятвы и лжи возвестятся в кончине. Во гневе кончины, и не будут: и уведят, яко Бог владычествует Иаковом и концы земли. Возвратятся на вечер, и взалчут, яко пес, и обыдут град. Тии разыдутся ясти. Аще ли же не насытятся, и поропщут. Аз же воспою силу Твою и возрадуюся заутра о милости Твоей, яко был еси Заступник мой и Прибежище мое в день скорби моея. Помощник мой еси, Тебе пою: яко Бог Заступник мой еси, Боже мой, милость моя.
Псалом Давилу, егда гоняше его Авессалом, сын его, 142.
Господи, услыши молитву мою, внуши моление мое во истине Твоей, услыши мя в правде Твоей: и не вниди в суд с рабом Твоим, яко не оправдится пред Тобою всяк живый. Яко погна враг душу мою, смирил есть в землю живот мой, посадил мя есть в темных, яко мертвыя века. И уны во мне дух мой, во мне смятеся сердце мое. Помянух дни древния, поучихся во всех делех Твоих, в творениих руку Твоею поучахся. Воздех к Тебе руце мои, душа моя, яко земля безводная Тебе. Скоро услыши мя, Господи, исчезе дух мой, не отврати лица Твоего от мене, и уподоблюся низходящим в ров. Слышану сотвори мне заутра милость Твою, яко на Тя уповах. Скажи мне, Господи, путь, воньже пойду, яко к Тебе взях душу мою. Изми мя от враг моих, Господи, к Тебе прибегох. Научи мя творити волю Твою, яко Ты еси Бог мой. Дух Твой Благий наставит мя на землю праву. Имене Твоего ради, Господи, живиши мя, правдою Твоею изведеши от печали душу мою. И милостию Твоею потребиши враги моя и погубиши вся стужающыя души моей, яко аз раб Твой есмь.
Молитва нищаго, егда уныет, и пред Господем пролиет моление свое, 101.
Господи, услыши молитву мою, и вопль мой к Тебе да приидет. Не отврати лица Твоего от мене: воньже аще день скорблю, приклони ко мне ухо Твое: воньже аще день призову Тя, скоро услыши мя. Яко исчезоша яко дым дние мои, и кости моя яко сушило сосхошася. Уязвен бых яко трава, и изсше сердце мое, яко забых снести хлеб мой. От гласа воздыхания моего прильпе кость моя плоти моей. Уподобихся неясыти пустынней, бых яко нощный вран на нырищи. Бдех и бых яко птица особящаяся на зде. Весь день поношаху ми врази мои, и хвалящий мя мною кленяхуся. Зане пепел яко хлеб ядях, и питие мое с плачем растворях. От лица гнева Твоего и ярости Твоея: яко вознес низвергл мя еси. Дние мои яко сень уклонишася, и аз яко сено изсхох. Ты же, Господи, во век пребываеши, и память Твоя в род и род. Ты воскрес ущедриши Сиона, яко время ущедрити его, яко прииде время. Яко благоволиша раби Твои камение его, и персть его ущедрят. И убоятся языцы имене Господня, и вси царие земстии славы Твоея. Яко созиждет Господь Сиона, и явится во славе Своей. Призре на молитву смиренных, и не уничижи моления их. Да напишется сие в род ин, и людие зиждемии восхвалят Господа. Яко приниче с высоты святыя Своея, Господь с Небесе на землю призре, услышати воздыхание окованных, разрешити сыны умерщвленных, возвестити в Сионе имя Господне, и хвалу Его во Иерусалиме. Внегда собратися людем вкупе и царем, еже работати Господеви. Отвеща Ему на пути крепости Его: умаление дней моих возвести ми. Не возведи мене во преполовение дней моих: в роде родов лета Твоя. В началех Ты, Господи, землю основал еси, и дела руку Твоею суть небеса. Та погибнут, Ты же пребываеши, и вся яко риза обетшают, и яко одежду свиеши я, и изменятся. Ты же тойжде еси, и лета Твоя не оскудеют. Сынове раб Твоих вселятся, и семя их во век исправится.
Оптинский старец Амвросий, по всеобщему и единодушному признанию, был одним из глубочайших знатоков сокровеннейших движений души человеческой, опытнейшим распутывателем духовных недоумений, мудрейшим и любвеобильнейшим наставником», — писал о нем протоирей Сергий Четвериков. Живое слово старца Амвросия, его советы и наставления дошли до нас в письмах к многочисленным духовным чадам – мирянам и монашествующим. Примерно с 1848 года старец Макарий стал направлять и насельников монастыря, и паломников под духовное водительство иеромонаха Амвросия. С этих пор и началась переписка, не прекращавшаяся уже всю его жизнь.
Письма преподобного старца Амвросия Оптинского начали публиковаться вскоре после его кончины в 1891 году. Для духовных чад Старца это было большим утешением и поддержкой после понесенной ими утраты. Начиная с 1892 года, письма печатались в журнале «Душеполезное чтение» и, по существовавшей тогда традиции, выходили отдельными оттисками. Тогда же, по мере поступления писем Старца от адресатов, Оптиной Пустынью стали издаваться небольшие сборники. На протяжении 1890-х годов их вышло более десяти. В 1906 году была предпринята первая публикация «Собрания писем блаженной памяти Оптинского старца иеросхимонаха Амвросия к мирским особам»; чрез два года, в 1908 году, вышло второе, дополненное издание. В 1908-1909 годах было издано в двух выпусках «Собрание писем Оптинского старца иеросхимонаха Амвросия к монашествующим».
Два этих «Собрания…» (1908-1909 годов) являются на сегодняшний день наиболее полным сводом писем преподобного Амвросия Оптинского. Именно они и легли в основу настоящего сборника.
Помимо праздничных поздравлений и наставлений о том, как вести себя в различных частных случаях, письма содержат весьма конкретные советы о приобретении страха Божия и христианских добродетелей терпения и смирения, о борьбе со страстями, о молитве.
Часть I Общие праздничные приветствия и письма к отдельным лицам.
Часть II Письма к монашествующим, основателям и первоначальницам общин.
Часть III Переписка с мирскими лицами.
Часть I
Общие праздничные приветствия и письма к отдельным лицам
1. «Простим вся воскресением»
2. О великом снисхождении рождшегося Господа и о нашем окаянстве
3. Родившийся Христос приносит нам великие блага, воспользоваться коими зависит от нашего произволения
4. Праздник Пасхи напоминает о будущем и всеобщем воскресении
5. Значение Воскресения Христова. Якоже чада света ходите
6. Праздник воскресения, как и другие праздники, напоминает нам: Христос вчера и днесь тойже, и во веки, а мы, люди, изменчивы и унылы
7. Должно помнить ангельское славословие и не прилепляться к скоропреходящему
8. Что препятствует повиноваться правде Божией
9. О кресте и воскресении
10. О власти как послушании Богу
11. Совет об уклонении от разделений
12. О необходимых признаках духовной жизни
13. Об унынии, забвении и неведении, как врагах нашего спасения
14. Об удалении взаимной ненависти и о приобретении любви
15. О том, что и грешникам смиряющимся должно радоваться в праздник воскресения Христа
16. Об искоренении зависти
17. Чтобы прославиться со Христом, необходимо и пострадать с ним
18. Объяснение кондака рождества Христова
19. О разумном пении Богу. Объяснение трех церковных песней
20. Объяснения псалма 22
21. О зависти
22. Объяснение ирмоса: «Христос раждается…»
23. Недостаточно знать заповеди, надо исполнять их
24. Объяснение рождественского ирмоса: «таинство странное…»
25. Объяснение пасхального ирмоса: «воскресения день…»
26. Объяснение ирмоса: «жезл из корене иессеова…»
27. Объяснение слов пасхального канона: «ныне вся исполнишася света…»
28. Объяснение слов: милость и истина сретостеся…
29. Объяснение слов псалма: воскресни, Господи Боже мой…
30. Смысл скорбей
31. Объяснение сретенского ирмоса: «покрыла есть небеса добродетель твоя, Христе…»
32. Объяснение слов: сердцем бо веруется в правду…
33. О грехе осуждения ближних
34. Объяснение слов псалма: благ и прав Господь…
35. Изъяснение слов: несть бо царство Божие брашно и питие!
36. Объяснение слов в первом соборном послании святого апостола Петра о страхе Божием
37. Объяснение слов псалма: Бог… Наш на небеси…
38. Объяснение слов псалма: наказуя наказа мя Господь…
39. Объяснение слов псалма: уста моя возглаголют премудрость…
40. Объяснение слов псалма: еда забудет ущедрити Бог…
41. Объяснение слов Давида: благости и наказанию и разуму научи мя…
Письма к отдельным лицам
42. Необходимо достигать христианской мудрости
43. Мудрость христианская состоит в том, чтобы во время искушений хранить веру в Господа
44. Благочестно живущие должны терпеть скорби
45. Более всего надо достигать любви христианской
46. Духовное утешение подается за молитвы о живых и умерших
47. Молитва против помыслов немощных
48. Должно мужественно бороться с душевными недугами
49. Бодрость — от единения с Господом, уныние — от тщеславия
50. Уныние от диавола
51. Угождение самолюбию есть вторая смерть!
52. О страхе Божием и о необходимости немедленного покаяния
53. Искус полезен
54. Сознание своей немощи, самоукорение и терпение — три ступени к смирению
55. Кратчайший путь ко Христу — носить тяготы друг друга
56. Главные препятствия к усвоению святости
57. Христианская мудрость требует искоренения «ветхого человека»
58. Серьезная болезнь серьезнее обращает к Богу
59. Духовное возрождение начинается с освобождения от страстей
60. Чадцами Христовыми именуются те, в коих еще не «вообразился Христос»
61. О сожительнице. Об игуменстве… Над собою
62. О наставнице. Как стяжать разум духовный
63. Гордый ученик должен искать старца строгого. За отсутствием старца руководствоваться заповедями евангельскими. Страстным уединение вредно
64. Полезно сидеть в келье
65. Нужно держаться среднего пути спасения
66. Самочинное подвижничество опасно
67. Одни правила и посты, без соблюдения заповедей, не спасут
68. Неразумное пристрастие приносит много зла
69. Самочинное и самонадеянное испытание пагубно
70. Положим начало исправлению
71. Не должно вступаться не в свои дела
72. Болезнь от невнимания к себе и увлечения
73. Неожиданная потеря здоровья от умолчанной причины
74. О пострижении и согласовании внешнего с внутренним
75. Не должно отказываться от монашества
76. Должно идти средним путем
77. Все пути Господни сводятся к двум: милости и истине
78. Нужно вырывать корень зла -самость
79. Не должно усложнять путь монашеский
80. Самообман в заботе о ближнем
81. Жить вместе и жить врозь
82. Сознание немощи — начало исправления
83. Нужно учиться самоукорению
84. Не должно препятствовать спасению ближнего
85. Скорби научают терпению и терпением достигается спасение
86. Наставление об отношении к старцу
87. О непрерывности четочного правила
88. Течение благочестивой жизни — в покаянии, чистоте и совершенстве. О молитве Иисусовой
89. Избегай начальствования
90. Советы об устройстве кельи
91. Советы о келейном времяпрепровождении с сестрой
92. Не следует спешить разделяться с сестрою
93. О радости возвращения к совместной жизни
94. Умеренному деланию цены нет
95. Об искушении на молитве
96. Нужно молиться об исправлении душевных немощей
97. Божие должно вперед ставить
98. О необходимости держаться постоянства
99. О том как писать письма старцу
100. Должно молить Бога об укреплении веры
101. По случаю огорчения о неполучении мантии из рук старца
102. Пострижение — великий дар Божий
103. О славолюбии как причине неверия
104. Нужно учиться различать козни вражии
105. Принявшему великий образ монашеский должно избегать мирской заботливости
106. Перенося обиды со стороны других, должно вспоминать свои неправды
107. Забота о келье
108. Вся испытующе, добрая держите
109. Наставление о кротости
110. Наставление перед великим постом
111. Цель переписки — польза душевная, а не одно утешение
112. Более всего должно держаться страха Божия
113. О кончине матери М. и о болезни отца Макария
114. Под впечатлением кончины отца Макария
115. Наставление монашествующим
116. Друг от друга требуем исполнения заповедей, а сами не исполняем
117. О скорбях по принятии монашества
118. Наставление при вручении четок о том, чтобы не осуждать других, а сознавать свои грехи
119. Наставление о значении схимы
120. О чтении писем святителя Златоуста к диаконисе Олимпиаде в скорбных обстоятельствах (к монаху)
121. О словах святого Лествичника, что остроугольные камни, ударяясь друг о друга, округляются (к монахине)
122. О своевременном удалении на покой от казначейской должности
123. Должно переносить скорби от подчиненных терпеливо
124. О сомнениях, вызываемых добровольным оставлением начальственной должности
125. Об исполнении воли старца отца Макария
126. О преждевременном стремлении к безмолвию
127. Не покойного пути жизни искать надобно, а подчиняться воле Божией
128. Совет монахине, желавшей от уныния заняться переводом исторических статей
129. О нерасчетливости оставляющих путь в царство Божие
130. Не должно ревновать не по разуму
131. Нужно покаяться в своем недоверии к старицам
132. Царство Божие кое-как не приобретается
133. Болезнь надо переносить терпеливо
134. Вразумление немирным сестрам
135. Совет относительно устройства училища при монастыре
136. О покорности духовной матери
137. Прелесть — от скрытности и самочиния
138. Явному затвору должно предпочитать уединение по немощи
139. Увещание гордым и самолюбивым
140. Мнение старца о награждении наперсным крестом. О переводе книги святого Феодора Студита
141. Об оптинских изданиях и напевах
142. Учить других легко, а самому исполнять трудно
143. О том, что не следует монахиням быть сиделками в общественных больницах
144. О том же
145. Новопосвященной игумении
146. Игумений наставление: быть милостивой и снисходить к немощам человеческим
147. Наставление: терпеливо переносить неустройство в обители
148. О семи таинствах церковных
149. Совет: не оставлять настоятельства ради уединения
150. Не живи как хочешь, а как Бог приведет
151. Неудачи надо терпеть с радостью
152. Доброе намерение в добро вменяется
153. Огорчения надо принимать благодушно
154. Совет относительно плана корпуса для сестер
155. С терпением надо нести скорби
156. Надо нести крест свой — управление обителью
157. Наставление тщеславным и гордым. О гусях и утках
158. Беседа о слове Божием плохо вяжется, как толки со слепым о цветах
159. Совет о постройке зданий и напоминание притчи о гусях и утках
160. Многими скорбьми подобает нам внити во царствие Божие
161. По поводу освящения храма и о некоторых неприятностях
162. Болезни начальникам Господь посылает для того, чтобы они снисходили к немощам подчиненных
163. Не должно страшиться за будущее, а надо уповать на Господа
164. Послушание паче жертвы
165. Толкуньи просят прощение
166. О послушнике с: не должно бежать от служения ближним
167. Приветствие с новым годом
168. Не должно смущаться тем, что грешники благоденствуют, а праведники бедствуют
169. За суетой житейской не с чем предстать на суд Божий
170. Перед наступлением четыредесятницы
171. Смерть — благой конец страждущих
172. Совет о том, как поступать с порубщиками леса
173. Об утверждении общины, и о том, что скорби надо переносить терпеливо
174. Искушения неприятны, но полезны
175. Монах, если не крестится крестом, не может быть монахом
176. О том, что христиане не вдруг достигают совершенства
177. Не должно уединяться, а нужно заботиться о сестрах
178. Приветствие с пятидесятницей. Случай с монахом, переставшим приобщаться святых таин
179. Нужно повременить с удалением от настоятельства. В судебном деле руководствоваться словами спасителя: «аще кто хочет судитися»
180. Не унывать в скорби и не забывать о пище
181. Утешение в скорби
182. Назидания сыплются на нас со всех сторон, только надо не отвергать их
183. Не должно бежать от настоятельства, чтобы не оказаться подобным Ионе, который хотел бежать в фарсис, а попал во чрево китово
184. Должно помнить слова: вся же хотящий благочестно жити… Гоними будут
185. Приветствие с новым годом
186. Наставление пословицами
187. Без скорбей никто не пребывает, а особенно в настоятельстве
188. О смерти монахини ладыженской и о своих заботах
189. О том, что не следует огорчаться, если не все идут в монашество по призванию
190. Без скорбей не достигнешь вечного покоя
191. Больному монаху подлечиваться можно
192. Сила царствия Божия в христианском терпении
193. О неохоте пострига в мантию
194. Под видом безвременной свободы враг приводит к рабству
195. О слабом своем здоровье. Убеждает к пострижению смешным сравнением
196. О четырех добродетелях и о четырех душевредных вещах
197. Внешнее здоровье желательно соединить с внутренним душевным покоем
198. Хотя и трудно, да жить надо
199. Не должно неразсудно предаваться печали
200. Жалуется на здоровье, наставляет заботиться о подчиненных
201. Нужно служить и Богу и ближнему, по заповеди Христовой
202. Совет: при взгляде на посылаемую картину, возбуждать в себе мысли утешительные, а не унылые.
203. Господь крепость людем своим даст
204. Перед наступлением великого поста
205. Снова о молве своей и совет об избежании клевет человеческих
206. Настоятелю должно ограждать обитель молитвой
207. Молитва Иисусова более келейного правила
208. Надо простить кающуюся сестру и принять в обитель
209. Некоторые от малодушия бегут с трудного пути
210. О мудрости змеиной и кротости голубиной
211. Древних христиан враг искушал мучениями, а нынешних – болезнями и помыслами
212. И в новом году дожны быть новые скорби
213. В скорбях должно полагаться на волю Божию
214. На безмолвие и уединение должно поступать по особому призванию Божию
215. Если не можешь иметь полного духовного отношения, держись исполнения заповедей Христовых
216. Без терпения нельзя успокоиться
217. Самооправдание — общая немощь
218. Печаль — тягчайшее из искушений
219. Вооружайся терпением
220. Напоминанием о смерти отца к. Внушается быть в мирном настроении
221. Главная наша забота должна быть о спасении. О книге «цветник»
222. Устроение нашей жизни в руках Божиих
223. В тяжелых обстоятельствах надо потерпеть
224. При решении вопроса о переходе в другую обитель, должно, по молитве, смотреть на состояние своего сердца
225. Поздравляя с саном игумений, объясняет значение сего сана
226. При утеснении со стороны начальствующих должно помнить слова преподобного Марка Подвижника, что неудобную вещь не пытайся разрешить любопрением
227. Если Господь не попустит, никто нас обидеть не может
228. Скорбные обстоятельства не противны воле Божией
229. Кляуз бояться не должно. Ложь всегда останется ложью
230. Бог не попустит, свинья не съест
231. Без лихорадки дурные соки из тела не выходят, без неприятностей и зло из обители не устраняется
232. Скорби не убивают, а спасают, если терпеливо и с надеждой на Бога переносим их
233. В скорби от врагов — читать псалмы 3-й, 53-й, 58-й и 142-й, а при безотчетной скорби — псалом 101-й
234. Еще о чтении псалмов в напастях
235. Не благословляет уходить на покой из страха перед противниками
236. Велика награда терпящим несправедливые клеветы
237. Должно попытаться защищаться, прежде чем уходить на покой
238. О молитве за врагов
Главная / Все авторы
преподобный Амвросий Оптинский
Преподобный Амвросий Оптинский (в миру Александр) родился 23 ноября 1812 года в селе Большая Липовица Тамбовской губернии в многодетной семье пономаря Михаила Федоровича (отец которого был священником и благочинным) и Марфы Николаевны Гренковых. В 1836 году окончил Тамбовскую Духовную Семинарию. Тяжело заболев в 1835 году, Александр дал Богу обет в случае выздоровления пойти в монастырь и быстро поправился. Обет не был исполнен, но последовало вразумление Божие. В 1839 году Александр поступил во Введенскую Оптину пустынь Калужской губернии к старцу иеросхимонаху Льву (Наголкину). В 1842 году был пострижен в монашество с именем в честь святителя Медиоланского Амвросия. По рукоположении епископом Калужским Николаем во иеромонаха в 1845 году и после тяжелой болезни, последствия которой не проходили уже до конца жизни, иеромонах Амвросий начал помогать старцу Макарию (Иванову) в его трудах как духовник, принимал посетителей, участвовал в издании и переводах творений святых отцов и книг духовного содержания. После кончины старца иеросхимонаха Макария († 7 сентября 1860) преподобный Амвросий становится духовным наставником братии. За наставлением к нему шли тысячи верующих и неверующих людей со всей России. К нему приезжали за советом или для беседы Ф. М. Достоевский, В. С. Соловьев, К. Н. Леонтьев (монах Климент), А. П. Толстой, Л. Н. Толстой, М. П. Погодин и многие другие. Преподобный Амвросий никогда не позволял себе пустого или гнилого слова и говорил лишь с целью исправления и назидания. Преподобный Амвросий имел дар прозорливости, он исцелял больных, помогал нуждавшимся и бедным. Для оказания помощи старец являлся людям на расстоянии, наяву или во сне. Преподобным Амвросием была устроена Казанская Шамординская женская община (обитель), куда он посылал жить или нуждавшихся больных, или бедных благочестивых женщин, девушек и сирот. Преподобный Амвросий был великим молитвенником за всю Россию. Во время молитвы его лицо иногда видели преображенным.
Скончался преподобный Амвросий 10 октября 1891 года в Шамординской обители и похоронен в Оптиной пустыни рядом с могилой старца Макария. После кончины старец Амврсий являлся многим людям в разных концах России, исцеляя больных, помогая страждущим. Святость жизни старца Амвросия явлена в его деятельной любви к ближним, всегда было глубоким почитание его православным народом. Память празднуется 10 (23) октября.
Книги автора:
преподобный Амвросий Оптинский
Ответ благосклонным к латинской церкви
Напрасно некоторые из православных удивляются существующей пропаганде…
преподобный Амвросий Оптинский
Советы супругам и родителям
Имя преподобного оптинского старца Амвросия (Гренкова; 1812—1891) известно…