Содержание
Кондак на Рождество Пресвятой Богородицы
Благосклонному вниманию читателей предлагается полный текст кондака на Рождество Богородицы, написанный преподобным Романом Сладкопевцем. К сожалению, о великом песнописце, «Данте новогреков» по выражению исследователя Гельцера, известно немного и удается лишь с большой приблизительностью реконструировать его жизненный путь. Он происходил из Сирии, из града Эмессы, из еврейской, но христианской среды, судя по указанию кондака в его честь. Весьма вероятно, что он получил в Эмессе медицинское образование. Возможно, юридическое образование он получил в Бейруте, где, судя по свидетельству Патмосского синаксаря стал дьяконом в Бейрутской церкви Воскресения. Ему пришлось переехать в Константинополь во времена царя Анастасия (не исключено, что из-за монофизитских гонений), и он остался служить в храме Пресвятой Богородицы в Кирах.
В этом храме он приобрел благодать составления кондаков, когда в вечер Рождества Христова ему во сне явилась Пресвятая Богородица, дала и повелела съесть пергаменный свиток. После его поглощения Роман немедленно проснулся и, взойдя на амвон, начал возглашать и весьма благозвучно петь: «Дева днесь Пресущественного раждает». С того времени он составил кондаки на Господские праздники и дни памяти различных святых. Многие из них, написанные его рукой, хранятся в Кирах. По сведениям из анонимного кондака, написанного в его честь, Роман неоднократно призывался ко двору и вполне мог быть советником святого императора Юстиниана и даже пережить вместе с ним страшное восстание 532 года под названием «Ника». Скончался же он в преклонном возрасте около 560 г. и был погребен всё в той же церкви Богородицы в Кирах. Еще в начале XIII в. его могилу видел Антоний Новгородский.
От преподобного Романа до нашего времени дошло 88 кондаков, из которых не все можно с полной уверенностью ему приписать. Однако кондак на Рождество Богородицы несомненно принадлежит именно ему. На сентябрьские праздники следует упомянуть его кондаки преподобному Симеону Столпнику, Архангелу Гавриилу, Воздвижению Креста и Апостолу и Евангелисту Иоанну Богослову. Однако кондак Рождества Богородицы занимает среди них особое место – и по краткости, и по глубине.
Источник этого кондака – т.н. «Протоевангелие Иакова», текст, созданный не позднее ΙΙ века в среде иерусалимских христиан. Из него позаимствованы истории об отвержении даров праведного Иоакима, его молитве на горе, скорби праведной Анны в саду, пире, устроенном Иоакимом в честь рождения Пресвятой Богородицы и, наконец – рассказ о Введении Пресвятой Богородицы во храм. Первоначальный праздник Рождества Богородицы, введенный в Константинополе в первой половине VI в. при св. императоре Юстиниане, подразумевал также и воспоминание Введения во храм. Кондак на Рождество Богородицы мог быть написан преподобным Романом между 527 и 548 годом, поскольку в нем говорится о как минимум двух благоверных царях, т.е. о святых Юстиниане и Феодоре. Поскольку святая царица Феодора скончалась в 548 году, именно этот год является верхней датирующей границей написания кондака.
Богословие кондака говорит о Рождестве Богородицы как о всемирной радости, освобождении человечества от бесплодия, тления, смерти и погибели. Рождество Богородицы – торжество жизни и святости, ибо рождается Всесвященный Храм Бога и Творца и Питательница Жизни нашей, то есть Иисуса Христа.
Переводчик постарался по возможности точно передать стихотворный размер оригинала, который написан достаточно сложным стихом, подразумевающим как определенное количество слогов не только в каждом стихе, но и его отрезке, так и соответственный порядок ударений.
Песнь Романа
Самогласен:
Иоаким и Анна поношения безчадства
и Адам и Ева от истления смерти
освободились, Пречиста, в святом Твоем Рождестве.
Его совершает и сей народ Твой,
от вины прегрешений он избавлен, взывая:
«Неплодная рождает Богородицу и Питательницу Жизни нашея».
Моление, а с ним и стенание от бесплодия и бесчадия
Иоакима же и Анны воспринято.
И вошло во уши Господа, и произрастило Плод животворный для мира.
Ведь на горе совершал он молитву,
она же поношенье в саду переносила,
но со радостию
неплодная рождает Богородицу и Питательницу Жизни нашея.
О благая, рожденная Анною, как прославлю или воспою Тебя,
ибо Ты – рожденный Храм всесвященнейший?
Иоаким на горе умолял плод восприять от утробы Анны.
И принятой была от святого молитва,
после же чревоношенья радость в сем мире
преблаженная бысть.
Неплодная рождает Богородицу и Питательницу Жизни нашея.
Дар иногда принес он во храм, и не воспринят остался он,
ведь не хотели воспринять его священники
от неплодного и семя неимущему, и средь Израиля сынов Иоаким был отвержен,
но пришел он потом, и привел с собою Деву
с дарами благодаренья вместе со Анной,
ибо, радуясь днесь,
неплодная рождает Богородицу и Питательницу Жизни нашея.
Ныне услышали колена Израиля, что родила днесь Анна непорочную,
и все же возрадовались днесь во веселии.
Сделал Иоаким им пиршество, и возрадовались светло они о дивном чуде.
К молитве призвал иереев, левитов,
принес он и Марию, всех посреди их,
чтобы возвеличить:
«Неплодная рождает Богородицу и Питательницу Жизни нашея».
Жизни поток Ты источила нам, во Святое отданная воспитатися
и насладившаяся пищей ангельской,
во Святых Святая Пребывшая, как речется, Ты и Храм, и Сосуд сей Господень.
Ибо девы Саму Деву с свечами приводят,
прообразуя Солнце – То, что имела
принести для верных.
Неплодная рождает Богородицу и Питательницу Жизни нашея.
«О таинство, свершенно на земле», – по рождении Анна воскликнула
ко Создателю, Провидцу и Богу нашему.
– Владыко, Ты услышал мя, как ту Анну, что упрекал Илий священник за пьянство.
Ведь Самуила она рожденного решила
Владыке посвятити, Ты же, как прежде,
даровал ведь и мне:
Неплодная рождает Богородицу и Питательницу жизни нашея.
«Велие днесь, Благий, мне предстоит, ибо я родила Деву, Рождающу
прежде веков Всевладыку и Господа,
по Рождестве же Хранящего Матерь Свою, как и есть Она – Девой.
Сию же приношу Тебе во храме, Щедре.
Сия и Дверь Твоя будет Владыки вышних.
С радостию Ее
неплодная рождает Богородицу и Питательницу Жизни нашея.
Некогда и Сарра верная возжелала родити неплодная,
прежде рожденья Исаака – сына ее,
Ведь Бога она принимала, с двумя архангелами, в человеческом зраке.
И слово было к ней во время оно:
«У Сарры сын родится» – ныне же миру
радуясь, вопиет:
«Неплодная рождает Богородицу и Питательницу Жизни нашея».
Ныне Мариам сияет временам, и ведь храм не скудеет святынями,
и Захария, Ее видя Взрослеющей,
избирает по жребию Ей жениха и от Бога Иосифа, обрученного Деве.
Ему была дана Она чрез жезла откровенье
от Духа Всесвятаго, сего же ради Анна
радуясь, вопиет:
«Неплодная рождает Богородицу и Питательницу Жизни нашея».
Чтимо Дитя твое, святая мать. Похвалу родила ты вселенныя
и за людей умоление теплое,
Стена Она и Утверждение и Пристанище, на Нее возложивших надежду.
И всяк христианин защиту получает,
покров Ее спасенья и надежду.
Ее же от чрева твоего
неплодная рождает Богородицу и Питательницу Жизни нашея.
Вышний Боже, Создателю всего, Сотворивший же Словом всяческая,
Создавший человека Твоею мудростью,
Человеколюбче Единственный, Твоему народу мир как Всещедрый нам даруй,
царей сохрани со пастырем сих верных
и безмятежно стадо, храня и защищая,
да всяк вопиет:
неплодная рождает Богородицу и Питательницу Жизни нашея.
Кондак Рождества Пресвятой Богородицы
Иоаким и Анна поношения безчадства, и Адам и Ева от тли смертныя свободистася, Пречистая, во святем рождестве Твоем. То празднуют и людие Твои, вины прегрешений избавльшеся, внегда звати Ти: неплоды раждает Богородицу и питательницу жизни нашея.
Перевод песнопения:
Иоаким и Анна освободились от бездетности, и Адам и Ева – от смертного тления, Пречистая, во святом Твоём рождении. Его празднуют и люди Твои, освобождающиеся от греховной вины, когда взывают к Тебе: бесплодная рождает Богородицу и питательницу нашей жизни.
Тли — тления; свободистася — освободились; избальвшеся – избавленные, освобождённые; внегда — когда; неплоды — бесплодная.
Кондак – небольшое песнопение (в одну-две строфы), как и тропарь, раскрывающее сущность праздника. Автор и время написания этого текста неизвестны, ранее кондак Рождеству был написан Романом Сладкопевцем, однако до наших дней он не сохранился.
События, затронутые в песнопении, относятся к церковному преданию: родители Богоматери – Иоаким и Анна – были бесплодны, за что осуждались в еврейском народе, так как отсутствие детей считалось наказанием Божьим. Многие годы благочестивые супруги пребывали в молитве – но случилось чудо и явился Архангел Гавриил, возвестив им о том, что молитвы их услышаны. Рождённую назвали Марией, что в переводе означает «Госпожа».
Потому в тексте песнопения Рождество Богоматери освобождает Иоакима и Анну от бремени бездетности, и прародителей Адама и Еву – от бремени смерти, ведь через Деву Марию в мир пришёл Спаситель: «ради плененного Адама пришел Ты в страну нашу, Господи, как соглядатай, и извел его из стана того крепкого, который обольстил и увлек его» (прп. Ефрем Сирин, 33, 143).
Вторая часть кондака направлена к нам, христианам («то празднуют и людие Твои»), призывая праздновать это великое событие и свидетельствовать о чуде рождения Богородицы, которая растила и питала Спасителя. Именно поэтому Дева Мария – питательница нашей Жизни – Христа.
На заставке фрагмент: Рождество Пресвятой Богородицы; Россия. Кострома; XVI в., www.ruicon.ru
Рождество Пресвятой Владычицы нашей Богородицы и Приснодевы Марии — первый двунадесятый (от славянского «дванадесять» — двенадцать) православный праздник церковного года. Первый он и по хронологии событий новозаветной истории, и по церковному календарю, который начинается с сентября и потому называется в богослужебных песнопениях «началом нашего спасения». Рождение Божией Матери явилось исполнением пророчеств о том, что вскоре придет на землю Христос, Спаситель мира. Праздник Рождества Пресвятой Богородицы ежегодно отмечается Церковью 21 сентября (8 сентября по старому стилю), является непереходящим и имеет 1 день предпразднества и 4 дня попразднества.
——————————————————————
Общее начало и конец всем канонам →
Порядок чтения по уставу
——————————————————————
Тропарь, глас 4-й
Рожество Твое Богородице Дево, радость возвести всей вселенней. Из Тебе бо восия Солнце правде Христос Бог наш, разрушив клятву, даст благословение, и упразднив смерть, дарова нам живот вечныи.
Канон, глас 2-й
Песнь 1. Ирмос
Грядите людие, поем песнь Христу Богу, раздельшему море, и проведшему люди, яже испусти из работы египетския, яко прославися.
Запев: Пресвятая Госпоже Богородице, услыши молитву раб Своих, молящихся Тебе (поклон).
Грядите вернии, Духом Божественым радующеся, Юже от неплодове днесь прошедшую, человеком на спасение, присно Деву Отроковицу песньми почтем.
Запев. (Повторяем стих).
Слава. Радуйся Чистая, Мати и Рабо Христа Бога, яже первому ходатаице блаженству, человеческии род Тя, вси достойно песньми славим.
И ныне. Живота раждается днесь мост, им же человецы возведение падения еже от ада обретшии, Христа Жизнодавца песньми прославляют.
Катавасия: Спаси от бед рабы Своя Богородице Дево, яко вси по Бозе к Тебе прибегаем, яко к нерушимей стене и заступлению (поклон). Господи помилуй (трижды с поклонами).
Песнь 3. Ирмос
Утверди нас Собою Господи, древом умерщвеи прегрешения, и страх Твой всади в сердца наша, яко Человеколюбец.
Запев. Непорочно Богови пожившая, всех породиста спасение, Богомудрая родителя, Зиждителя рождьшую и Бога нашего.
Запев. (Повторяем стих).
Слава. Всем жизнь источаяй Господь, от неплодове произведе Деву, в Ню же вселитися сподоби, и по рожестве сохранив нетленну.
И ныне. Аннин плод, Марию днесь, грозд рождьшую живоносныи, яко Богородицу воспоем, Предстательницу же всех, и Помощницу. Катавасия.
Слава, и ныне. Седален, глас 4-й. Девая Мария и Богородица воистину, яко облак света днесь восия нам, и от праведнику происходит в славу нашу. Не к тому Адам осуждается, и Евва от уз свободися. И сего ради зовем вопиюще, со дерзновением Единой Чистей, радость возвещает рожество Твое всей вселенней.
Песнь 4. Ирмос
Услышах Господи, слух Твоего смотрения, и прославих Тя Единаго Человеколюбца.
Запев. Воспеваем Тя Господи, верным спасеное пристанище, подавшаго всем Тебе Рождьшую.
Запев. (Повторяем стих).
Слава. Тя Богоневестная, похвалу всех Христос явил есть, и утвержение поющим верно Твое таинство.
И ныне. Неискусобрачная Владычице, Твоими молитвами, избавляеми прегрешении, благоразумну вси Тя ублажаем. Катавасия.
Песнь 5. Ирмос
Яко сень писаннаго мрака гадание разорь, и верных сбытием истинным, Богоотроковицы ради озарив сердца, и нас светом Твоим Христе озари.
Запев. Воспоем людие всех Ходатайцу, иже по нас быти виновному. Ея же образу радовахуся сподобльшеся пророцы, искони спасение от Тоя плодяще.
Запев. (Повторяем стих).
Слава. От суха жезла прозябение, священнику, Израилеви показа разсуждение. И ныне светлость прозябших преславно, научает от неплодове преславное рождение.
И ныне. (Повторяем стих). Катавасия.
Песнь 6. Ирмос
К Господу от кита Иона вопияше, Ты мя возведи из глубины ада Владыко, да яко Избавителю во гласе хваления, истинным же Духом пожру Ти.
Запев. К Господу в скорби неплодства возописта, Божия Матере богомудрая родителя, и Сию в роды родов родивше, на общее спасение и похвалу.
Запев. (Повторяем стих).
Слава. Прияша небесныи дар достоин Богови, Божию Матерь, богомудрая родителя, самех Херувим превышше носило, Слова и Зиждителя Родительницу.
И ныне. (Повторяем стих). Катавасия.
Слава, и ныне. Кондак, глас 4-й. Иоаким и Анна поношения безчадства, и Адам и Евва, от тли смертныя свободистася, Пречистая, святым рожеством Твоим. То празднуют и людие Твои, вины греховныя избавльшеся вопиюще Ти, неплоды раждает Богородицу и питательницу жизни нашея.
Икос. Молитва купно и воздыхание, неплодства и безчадства, Иоакима и Анны богоприятное, во уши Господни вниде, и прозябе Плод живоносен миру. Ов бо молитву на горе творяше, ова же в саде поношение ношаше. Но с радостию, неплоды раждает Богородицу, и питательницу жизни нашея.
Песнь 7. Ирмос
Купина в горе огнем не опалима, и обросима пещь халдейская, яве прописа Тя Богоневестная, Божественыи бо Безплотныи в плотне чреве, Огнь неопально прият. Тем же из Тебе Рождьшемуся зовем, благословен Бог отец наших.
Запев. Твое в вещественых явление, Законодавец возбрани разумети. Великое Пречистая таинство, не мудрити нижних, образно наказуя иногда. Темже удивлься чудеси глаголаше, благословен Бог отец наших.
Запев. (Повторяем стих).
Слава. Гору и дверь небесную, и мысленую лествицу боголепно, лик божественыи пронарече. От нея же камень отсечеся, не руками мужескими, и дверь ею же пройде Господь, иже чудесем Бог отец наших.
И ныне. (Повторяем стих). Катавасия.
Песнь 8. Ирмос
В пещи отрочестей, прообразил еси иногда Свою Матерь Господи. Образ же сих огня избавляше, не опально вшедших. Юже поем явльшуся Тобою концем днесь, и превозносим во вся веки.
Запев. Иже к Богу нашего примирения пронареченая скиния, ныне быти начинает, рождьши Слово, нам дебельством плоти явльшася. Его же поем, от небытия бытие тем приемшии, и превозносим во вся веки.
Запев. (Повторяем стих).
Слава. Неплодныя преложение, мирное благих разреши неплодьство, и ясно чудо Христа показа, к земным пришедша. Его же поем, иже от небытия бытие приемшии, и превозносим во вся веки.
И ныне. (Повторяем стих). Катавасия.
Песнь 9. Ирмос
Яже прежде солнца светильника Бога восиявша, плотию к нам пришедшаго из боку Девичу неизреченно вочеловечшася, благословеная Чистая, Тя Богородице величаем.
Запев с поклоном. Иже непокоривым людем, из камене источив воду. Благопокоривым же языком, дарует от чресл неплодных, плод на веселие нам, Тя Богомати чистая, юже достойно величаем.
Запев. (Повторяем стих).
Слава. Иже немилостивнаго древняго погубления осуждение, и праматере исправление, иже роду к Богу вину присвоения, к Зиждителю мост, Тя Богородице величаем.
И ныне. (Повторяем стих). Катавасия.
3адостойник: Чуже есть матерем девою быти, и странно девам дети раждати: на Тебе Богородице обое смотрение бысть, тем Тя вся племена земная, непрестанно величаем. (Поклон земной).
Отпуст: Господи Исусе Христе Сыне Божии, молитв ради пречистыя Твоея Матере, честнаго и славнаго Ея Рожества, и всех святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец. Аминь.
Рождеству Пресвятой Богородицы (тропарь, кондак, задостойник, молитва и величание)
Тропарь, глас 4:
Рождество́ Твое́, Богоро́дице Де́во,/ ра́дость возвести́ всей вселе́нней:/ из Тебе́ бо возсия́ Со́лнце пра́вды Христо́с Бог наш,/ и, разруши́в кля́тву, даде́ благослове́ние,// и, упраздни́в сме́рть, дарова́ нам живо́т ве́чный.
Кондак, глас 4:
Иоаки́м и А́нна поноше́ния безча́дства,/ и Ада́м и Е́ва от тли сме́ртныя свободи́стася, Пречи́стая,/ во святе́м рождестве́ Твое́м./ То пра́зднуют и лю́дие Твои́,/ вины́ прегреше́ний изба́вльшеся,/ внегда́ зва́ти Ти:// непло́ды ражда́ет Богоро́дицу и пита́тельницу Жи́зни на́шея.
Задостойник
Велича́й, душе́ моя́, / пресла́вное рождество́ Бо́жия Ма́тере.
Молитва
О, Пресвята́я и Богоизбра́нная Де́во, Влады́чице на́ша Богоро́дице, Небеси́ и земли́ Цари́це, на ра́дость и утеше́ние всему́ от безпло́дных и безча́дных роди́телей Бо́гом дарова́нная! Роди́вшися Бо́жиим промышле́нием, Ты разреши́ла еси́ непло́дствие ро́ждшия Тя, и ны́не непло́дное се́рдце мое́ плодоно́стно сотвори́ предста́тельством Твои́м у Престо́ла Вседержи́телева, непло́дствовати же соде́лай мя злы́ми де́лы, гнелы́ми словесы́ и нечи́стыми помышле́ньми. О, Всеблаже́нная, да явлю́ся ча́до Бо́жие, доброде́телей благопло́дие при́сно принося́щее. Ты утоли́ла еси́ Пречи́стым Рождество́м Твои́м плач прама́тери на́шея Е́вы, и пра́ведныя роди́тели Твоя́ изба́вила еси́ поноше́ния безча́дства, и ны́не утоли́ плач и воздыха́ния многоболе́зненныя и грехолюбо́вныя души́ моея́ и изба́ви всех нас поноше́ния злосмра́дных дел на́ших, страсте́й безче́стия и от вся́кого порабоще́ния вра́жескаго. Наипа́че же да́руй нам, Пресвята́я Богоро́дице Де́во, во всесве́тлый день Рождества́ Твоего́ чи́стым се́рдцем разуме́ти и па́мятовати, с коли́кою ра́достию и благодаре́нием непло́дная утро́ба святы́я пра́ведныя А́нны ноша́ше Тя, да и мы не то́чию словесы́, но наипа́че де́лы свои́ми вы́ну бу́дем со умиле́нием серде́чнем прославля́ти Тя, вопию́ще: Сла́ва прише́ствию Твоему́, Чи́стая. Сла́ва Рождеству́ Твоему́. Сла́ва де́вству Твоему́, Ма́ти Безневе́стная. Ку́пно же с Тобо́ю сподо́би нас непреста́нно сла́вити и велича́ти Всесвяты́й Плод Твой, Сло́во воплоще́нно, во чре́ве Твое́м неопа́льно носи́мо, Ему́же сла́ва подоба́ет, честь и поклоне́ние, со Безнача́льным Его́ Отце́м, и с Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Его́ Ду́хом ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Величание
Велича́ем Тя, Пресвята́я Де́во, и чтим святы́х Твои́х роди́телей, и всесла́вное сла́вим Рождество́ Твое́.
Назад к списку
Тропарь Пресвятой Богородице
Тропарь, глас 4
К Богородице прилежно ныне притецем, грешнии и смиреннии, и припадем, в покаянии зовуще из глубины души: Владычице, помози, на ны милосердовавши: потщися, погибаем от множества прегрешений, не отврати Твоя рабы тщи, Тя бо и едину надежду имамы.
Кондак, глас 6
Предстательство христиан непостыдное ходатайство ко Творцу непреложное, не презри грешных молений гласы, но предвари, яко Благая, на помощь нас, верно зовущих Ти: ускори на молитву, и потщися на умоление. предстательствующи присно, Богородице, чтущих Тя.
Ин кондак, глас 8
Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых, благодарственная восписуем Ти раби Твои, Богородице, но яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: радуйся, Невесто Неневестная. Преславная Приснодево, Мати Христа Бога принеси нашу молитву Сыну Твоему и Богу нашему, да спасет Тобою души наша. Все упование мое на Тя возлагаю, Мати Божия, сохрани мя под кровом Твоим. Богородице Дево, не презри мене грешнаго, требующа Твоея помощи и Твоего заступления, на Тя бо упова душа моя, и помилуй мя.
Припевы
Спаси от бед рабы Твоя, Богородице, яко вси по Бозе к Тебе прибегаем, яко нерушимей стене и предстательству. Призри благосердием, Всепетая Богородице, на мое лютое телесе озлобление, и исцели души моея болезнь.
Величание (иконе Богородицы)
Величаем Тя, Пресвятая Дево, Богоизбранная Отроковице, и чтим образ Твой святый, имже точиши исцеления всем с верою притекающим.
Величание
Достойно есть величати Тя, Богородице, Честнейшую Херувим и Славнейшую без сравнения Серафим.