В связи с тяжелым наследием нашего атеистического прошлого, очень много супружеских пар, связавших себя еще в советское время узами брака, не освятили свой супружеский союз молитвословиями и церковным благословением.
Сейчас, когда Сам Господь приводит их в храм, многие из них, осознавая свой грех, просят священнослужителей «обвенчать» их после многих лет, а порой десятилетий, супружеской жизни. Совершать над такими, иногда довольно пожилыми или, прямо скажем, престарелыми людьми, Таинство Брака с призыванием благодати «чистого единомыслия», с испрашиванием «плода чрева», «соблюдении несквернаго ложа» в присутствии детей и внуков считаю кощунственным пародированием великого Таинства Брака. Некоторые священнослужители в подобных случаях совершают чин о второбрачных, что тоже не считаю уместным, т.к. в данном случае люди испрашивают благословение именно первого брака, брака с одним и единственным супругом, с которым вместе пройдена значительная часть жизненного пути. Кроме того, слова тайной молитвы последования о второбрачных «зане зноя и тяготы дневныя и плотскаго разжения не могущее понести, во второе брака общение сходятся» будут не совсем уместными в данном случае.
Остается использовать чин «благословения супругов, проживших много лет без церковного благословения», помещенный в 4 томе Настольной книги священнослужителя, своей основой имеющий чин из Львовского требника 1878 года. Однако, на мой взгляд, этот чин нуждается в серьезной доработке. Представляющий собой переработку последования о второбрачных, данный чин опускает весьма важные элементы, в сознании народа прочно соединенные с понятием брака – нет обручения и возложения перстней, нет возложения венцев, троекратного обхождения вокруг аналоя, нет общей чаши. Почему эти обрядовые элементы, сохраненные Церковью даже в последовании и второбрачных, опущены в данном чине сказать наверняка трудно. На практике использование данного чина может вызвать недоумение и смутить совесть верующих, т.к. может показаться, что венчание было профанировано, т.к. не возлагались венцы. Кроме того, произнесение совершительной формулы Таинства с простиранием руки совершителя может быть (и, скорее всего будет) воспринято как нововведение и модернизм.
В связи с этим осмеливаюсь предложить вариант допустимой новой редакции данного чина.Он так нигде официально не рассматривался и выкладывая его здесь я очень надеюсь прочитать отзывы и рецензии в комментариях.
Чин благословения супругов, проживших много лет
без церковного благословения.
Ко времени совершения чина посреди храма поставляется аналой с лежащим на нем св.Крестом и Евангелием. Священник, взяв у супругов их обручальные перстни, кладет их на блюде на правом углу Св.Престола и облачившись в епитрахиль, поручи и фелонь исходит к аналою, держа в руках перстни и кадильницу. Супруги, хотящие принять благословение, стоят у дверей храма – муж справа, а жена слева. Священник, вводя их в притвор храма, благословляет их главы трижды и дает им воженные свечи и совершает каждение.
Священник начинает:
Благословен Бог наш: Трисвятое по Отче наш; Яко Твое есть Царство и сила и слава…
Тропарь храма и дня. Слава; и ныне: Предстательство христиан непостыдное…
Таже ектения:
Миром Господу помолимся.
О свышнем мире и спасении душ наших, Господу помолимся.
О мире всего мира, благостоянии святых Божиих Церквей и о спасении всех, Господу помолимся.
О святем храме сем, с верою, благоговением и страхом Божиим входящих во онь, Господу помолимся.
О Великом Господине и Отце нашем Святейшем Патриархе Кирилле и о Господине и Отце нашем Блаженнейшем Митрополите Владимире и о Господине нашем Высокопреосвященнейшем (или Преосвященнейшем) (титул и имя епархиального архиерея), честнем пресвитерстве, о Христе диаконстве, о всем причте и людех, Господу помолимся.
О рабех Божиих имярек и еже о Бозе покрове и сожитии их, Господу помолимся.
О еже спожити им добре во единомыслии, Господу помолимся.
О еже подати им прощение прегрешений, грехов очищение, прощение беззаконий вольных же и невольных, Господу помолимся.
Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас Боже, Твоею благодатию.
Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию со всеми святыми помянувши, сами себе и друг друга и весь живот наш Христу Богу предадим.
Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение Отцу и Сыну и Святому Духу ныне и присно и во веки веков.
Лик: Аминь.
Диакон: Господу помолимся.
И лик: Господи, помилуй.
Священник же чтет молитву: Боже вечный, разтоящаяся собравый в соединение, и союз любве положивый им неразрушимый; благословивый Исаака и Ревеку и наследники я Твоего обетования показавый; сам благослови и рабы Твоя Имярек и Имярек, наставляя я на всякое дело благое. Яко милостив и человеколюбец Бог еси и Тебе славу возсылаем Отцу и Сыну и Святому Духу ныне и присно и во веки веков.
Лик: Аминь.
Священник: Мир всем
Лик: И духови твоему.
Диакон: Главы ваша Господеви приклоните.
Лик: Тебе, Господи.
Священник: Господи Боже наш, от язык предобручивый Церковь деву чистую, благослови обручение сие и соедини и сохрани рабы твоя сия в мире и единомыслии. Тебе бо подобает всякая слава честь и поклонение Отцу и Сыну и Святому Духу ныне и присно и вовеки веков.
Лик: Аминь.
Затем священник берет перстни и, совершая крестное знамение перстнями над главами новоневестных, возглашает:
Обручается раб Божий имярек рабе Божией имярек. Во имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.
Подобно и невесте:
Обручается раба Божия имярек рабу Божиему имярек. Во имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.
Затем возлагает перстни на безымянные пальцы правых рук брачующихся, а восприемник брака (или сам священник) меняет их.
Диакон: Господу помолимся.
Лик: Господи, помилуй.
Священник: Владыко Господи Боже наш, тайная ведый человеческая, иже Рааву блудницу простивый и мытарево покаяние приемый, не помяни грехов наших неведения от юности. Аще бо беззакония назриши, Господи, Господи, кто постоит Тебе, или какая плоть оправдится пред Тобою? Ты бо Един еси Праведен, Безгрешен, Свят, Многомилостив,Многоблагоутробеен и Сожалеющий о человеческих злодеяниях. Ты, Владыко, присвоивый рабы Твоя имярек, соедини их любовию друг ко другу: благослови их благословением небесным; даруй им мытарево обращение да во единомыслии и мире заповеди Твоя делающее, сподобятся и небесного Твоего Царствия. Яко Ты еси строитель всех и тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.
Лик: Аминь.
Диакон: Господу помолимся.
Лик: Господи, помилуй.
Священник: Боже Святый, создавый от персти человека и от ребра его возсоздавый жену и спрягий ему помошника по нему, за еже тако угодно бысть Твоему величеству, не единому бытии человеку на земли. Сам и ныне, Владыко, низпосли руку Твою от Святаго жилища твоего и благослови рабов Твоих имярек, сочетай их в единомудрии, венчай их в плоть едину. Яко Твоя держава и Твое есть Царство и сила и слава Отца и Сына и Святаго Духа ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Затем священник, взяв венцы, совершает ими над главами новоневестных крестное знамение и возлагает на главы, говоря:
Венчается раб Божий имярек рабе Божией имярек. Во Имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.
И невесте:
Венчается раба Божия имярек рабу Божиему имярек. Во Имя Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.
Затем священник воздевает руки горе и, обратившись к брачующимся благословляет их десницей трижды, произнося:
Господи Боже наш! Славою и честию венчай их!
Диакон : Вонмем.
Священник: Мир всем.
Чтец: И духови Твоему.
Диакон: Премудрость.
Чтец: Прокимен, глас осьмый.
Положил еси на главах их венцы от камений честных, живота просиша у тебе и дал еси им.
Стих: Яко даси им благословение в век века, возвеселиши я радостию с лицеем Твоим.
Апостол ко Ефесеям, зачало 230.
Аллилуиа. Стих: Ты Господи сохраниши ны и соблюдеши ны от рода сего и во век.
Евангелие от Иоанна, зачало 6.
И тотчас ектения:
Исполним молитву нашу Господеви.
Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Дне всего совершенна, свята, мирна и безгрешна у Господа просим.
Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших у Господа просим.
Прощения и оставления грехов и прегрешений наших у Господа просим.
Добрых и полезных душам нашим у Господа просим.
Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати у Господа просим.
Христианския кончины живота нашего, безболезненны, непостыдны, мирны и добраго ответа на Страшнем судиши Христове просим.
Соединение веры и причастие Святаго Духа испросившее сами себе и друг друга и весь живот наш Христу Богу предадим.
Лик: Тебе, Господи.
Священник, воздевая руки горе, возглашает: И сподоби нас Владыко, со дерзновением неосужденно смети призывати Тебе, Небеснаго Бога Отца, и глаголати.
Лик: Отче наш до конца
Священник: Яко Твое есть царство и сила и слава, отца и Сына и Святаго Духа ныне и присно и во веки веков.
Лик: Аминь.
Священник: Мир всем.
Лик: И духови твоему.
Диакон: Главы ваша Господеви приклоните.
Лик: Тебе Господи.
Священник, благословляя общую чашу, произносит вслух молитву:
Боже, вся сотворивый крепостию Твоею и утвердивый вселенную и украсивый венец всех сотворенных от Тебе, и чашу общую сию подаваяй ныне испрашивающим Твоего благословения благослови благословением духовным.
Яко благословися Твое Имя и прославися Твое царство Отца и Сына и Святаго Духа ныне и присно и во веки веков.
И подает священник чашу брачуюшимся по три раза, сначала жениху, а после невесте. Затем, соединив их правые руки и накрыв их епитрахилью, приемлет святый крест в свою десницу и обводит брачующихся вокруг аналоя. При этом лик поет тропари со сладкопением
глас 8
Исаие, ликуй, Дева име во чреве и роди сына Эммануила, Бога же и человека, восток имя Ему, Егоже величающее, Деву ублажаем.
Иные, глас7
Святи мученицы, добре страдальчествовавшии и венчавшиеся, молитеся ко Господу, помиловатися душам нашим.
Слава Тебе, Христе Боже, апостолов похвала, мучеников радование, ихже проповедь Троица Единосущная.
Затем поставляет брачуюшихся на обычное место и снимает с их главы венцы, ничего не произнося.
После этого священник чтет во всеуслышание молитву: Боже, Боже наш, пришедый в Канну Галилейскую и тамошний брак благословивый, благослови и рабы Твоя сия, Твоим промыслом ко общению брака сочетавшыяся, благослови их входы и исходы, умножи во благих житие их, восприми венцы их в Царствии твоем, нескверны и непорочны и ненаветны соблюдаяй во веки веков.
Лик: Аминь.
И тотчас диакон произносит ектению:
Помилуй нас Боже по велицей милости Твоей, молимтися, услыши и помилуй.
Еще молимся о великом Господине и Отце нашем Святейшем Патриарсе Кирилле и о Господине и Отце нашем Блаженнейшем Митрополите Владимире и о Господине нашем Высокопреосвященнейшем (или Преосвященнейшем) (титул и имя епархиального архиерея),и о всей во Христе братии нашей.
Еще молимся о богохранимей стране нашей властех и воинстве ея, да тихое и безгрешное житие поживем во всяком благочестии и чистоте.
Еще молимся о рабех Божиих имярек, ныне просящих у Бога прощения и благословения в брака общение.
Еще молимся о милости жизни мире, здравии спасении и посещении рабов Божиих, зде ныне предстоящих и молящихся.
Еще молимся за всю братию, за вся христианы.
Священник: Услыши ны Боже, Спасителю наш, упование всех концев земли и сущих в море далече и милостиа, милостив, буди Владыко о гресех наших и помилуй нас.
Милостив бо и Человеколюбец Бог еси и Тебе славу возсылаем, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.
Лик: Аминь.
Священник: Мир всем.
Лик: И духови твоему.
Диакон: Главы ваша Господеви приклоните.
Лик: Тебе Господи.
Отец, Сын и Святый Дух, Всесвятая Единосущная и Живоначальная Троица, Едино Божество и Царство да благословит вас, и да подаст вам долголетие, совершенство жизни и веры и да исполнит вас всеми земными благами и да сподобит вас получить и обещанные небесные блага молитвами Пресвятыя Богородицы и всех святых.
Лик: Аминь.
Диакон: Премудрость.
Священник: Пресвятая Богородице, спаси нас.
Лик: Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога слова родшую, сущую Богородицу Тя величаем.
Священник: Слава Тебе, Христе Боже, Упование наше, слава Тебе.
Лик: Слава; И ныне. Господи, помилуй. Благослови.
Священник произносит отпуст, осеняя предстоящих Св. Крестом: Иже в Канне Галилейстей пришествием Своим честен брак показавый, Христос, Истинный Бог наш, молитвами Пречистыя Своея Матери, Святых славных и всехвальных апостол, святых равноапостольных Константина и Елены и святаго великомученика Прокопия и всех святых, помилует и спасет нас, яко Благ и Человеколюбец.
Затем возглашается многолетие.
Мы прожили с мужем 35 лет и хотим обвенчается. Что для этого надо? И нужно ли специально назначить день?
Ответ священника:
Вы приняли очень важное, правильное решение. Для его осуществления необходимо следующее.
В настоящее время, как для желающих принять Таинство Крещения, так и для вступающих в Христианский брак, при храмах Бишкекской и Кыргызстанской епархии, проводится необходимая интеллектуальная и духовная подготовка. Интеллектуальная подготовка выражается в Огласительных беседах перед Венчанием, которые Вам с мужем необходимо посетить. Количество этих занятий в каждом храме – различно (у меня, например, проводится 3 таких занятия). На Огласительных беседах, Вас познакомят с основами Православного вероучения, расскажут, что такое брак в Христианском понимании, на каких принципах он должен строиться, и зачем необходимо само Таинство Брака (Венчание).
Всё это делается для того, что – бы помочь супругам осознанно участвовать в Таинстве и основать внутри своей семьи Малую Церковь для достижения цели христианского брака. Духовная подготовка к Таинству, выражается в участии супругов на кануне Венчания, в Исповеди и Причащении — главных Таинствах Церкви, через которые Господь исцеляет наши греховные недуги и питает Своими Телом и Кровью, под видом хлеба и вина, для соединения с Ним. Участие в Исповеди и Причащении (и – до, и – после Венчания), становится надёжным фундаментом нерушимости Христианского брака, полноценной и счастливой жизни супругов и их детей, в семье. Кроме того, необходимо:
1. Чтобы Ваш брак до Венчания был зарегистрирован в органах ЗАГСа. Это, на языке Церкви, именуется гражданским браком. Свидетельство о регистрации (или его ксерокопия) предоставляется в регистратуру храма, для оформления Венчания.
2. Если кто-либо из супругов вступает в брак вторично, первый брак (Церковный или гражданский) должен быть заранее расторгнут в законном порядке: Церковный – через написание прошения на имя епархиального Епископа, гражданский – через органы ЗАГСа. Ксерокопии этих документов – тоже должны прилагаться.
3. Вступающие в брак не должны быть близкими родственниками (подробности об этом, выясняются со священником).
4. Должны быть крещёными, верующими людьми, находящимися в общении с Церковью. В случае, если один из супругов, не является Православным, а например, Римо – Католиком, необходимо написать прошение на имя Епископа Бишкекского и Кыргызстанского, о благословении на Венчание. Брак с иноверцем (мусульманин, буддист и пр.) – не освящается христианским Таинством.
5. Поскольку, более половины дней в церковном году – постные или праздничные, они — не венчальные. Поэтому, заблаговременно нужно договориться с настоятелем того храма, где Вы — бы хотели Венчаться, о дне совершения Таинства.
Для совершения самого Таинства, Вам необходимо приобрести:
1. Обручальные кольца.
2. Две большие венчальные свечи.
3. Две венчальные иконы: Спасителя и Божией Матери.
4. Большое, красивое полотенце, на которое Вы с мужем будете вставать во время Венчания.
Также, нужны два свидетеля (мужчина и женщина), которые будут во время Венчания, держать над Вашими головами венцы.
Как видите, участие в Таинстве Христианского Брака, требует немалых хлопот, усилий и затрат. Но всё это будет с лихвой восполнено Божественной Благодатью, освящающей супружество, которую, однако, нужно будет сохранять и приумножать через христианскую жизнь, молитву и участие в других Таинствах Церкви.
Венчание на старости лет
Когда на старости лет начинаешь постигать таинства церкви?!.. Отчего мы когда-то были лишены САКРАЛЬНЫХ понятий и чувств?!.. Которые в зрелом возрасте притуплены и не обострены, как в молодости?!.. Юности?!.. В детстве?!..
ВЕНЧАНИЕ (Церковный брак). Прожита совсем другая жизнь, но ничего не поправишь. ПРОСТИ, ГОСПОДИ!.. Впрочем, можно потрогать золотое обручальное кольцо, которому уже 35 лет. А батюшка наденет его на палец супруге, будто это происходит впервые. И даст пить красного вина, которое никогда не сделает тебя, благоверного мужа, нетрезвым, никогда не опьянит.
Мы получаем благодать Божию для супружеского счастья!.. А также для благословенного рождения и христианского воспитания детей. Которых теперь никогда не родим и не воспитаем!.. «… и будут два одною плотью, так что они уже не двое, но одна плоть. Итак, что Бог сочетал, того человек да не разлучает»!..
Давно я задумал венчаться с женой, в начале 1990-х!.. Но бесконечные командировки по военным округам и семейные неурядицы отдалили это святое действо на неопределенное время. Мне казалось, что супруга себе цену набивает. Что ею руководило, одному Богу известно. Да и стыдно было – венчаться после двадцати лет совместной супружеской жизни!.. Мужик не перекрестится, пока гром не грянет!..
Жених и невеста до брака непременно должны исповедаться и причаститься Святых Тайн. Желательно, чтобы они за три-четыре дня до этого дня подготовили себя к Таинствам исповеди и причастия.
Для браковенчания нужно приготовить две иконы — Спасителя и Божией Матери, которыми во время Таинства благословляют жениха и невесту. Раньше эти иконы брались из родительских домов, они передавались как домашняя святыня от родителей к детям. Иконы приносятся родителями, а если они не участвуют в Таинстве венчания — женихом и невестой. Жених и невеста приобретают обручальные кольца. Кольцо — знак вечности и неразрывности брачного союза.
Но все же главное приготовление к предстоящему таинству — это говение. Святая Церковь рекомендует вступающим в брак подготовить себя к нему подвигом поста, молитвы, покаяния и причащения.
А МЕНЯ ПРЕСЛЕДУЕТ СУЕВЕРНЫЙ УЖАС: НЕ ПОЛУЧИТСЯ!.. НЕ СБУДЕТСЯ!.. Господи, помилуй!..
И самое разрушительное — ревность!.. Проклятое, мучительное и коварное РЕВНОВАНИЕ!..
Время настало, а денег необходимых нет. Пошли сплошные провинциальные похороны, с соблюдением многих правил и понятий. Семья дочери повисла на моей шее!.. Я принципиально не брал кредитов, чтобы не потворствовать капиталистам.
И вдруг гордая жена, которая бежала все время впереди меня, неразгаданная мной и неизведанная, берет КРЕДИТ на себя. А мне предстоит договариваться с батюшкой – Александром (молодым).
Узнаю: отец Александр (Эггерст) вводит строжайшие ограничения на венчания.
— Не хочу краснеть перед строгими очами митрополита Калужского и Боровского Климента! – отказывает он просящим и желающим повенчаться.
Оказывается, когда пошло явление, типа моды, на венчание, пошли вслед просьбы к митрополиту о расторжении церковных браков!..
Кто бы мог подумать, что авторитетным человеком в глазах отца Александра, становится мой покойный сын Владимир?!.. выясняется: неоднажды сын, со своим другом Алексеем, помогал нашему батюшке в восстановлении храма, когда отец Александр (Эггерст) был настоятелем удаленного деревенского прихода. Так я становлюсь «папой Володи»!.. И нам с женой батюшка Церкви Успенской Иконы Божьей Матери допускает к венчанию.
В связи с этим у меня возникает трогательный замысел: пригласить в дружки школьного товарища Валентина, который был у меня свидетелем на свадьбе в 1973 году. Символично!..
Мы с ним редко виделись. А в этот раз утром встречаю его на своей утренней пробежке. Спешит Валентин на работу, кочегар он.
— Валентин! – обращаюсь я к нему. – Не забыл, ты у меня свидетелем на свадьбе был?!..
Он смотрит на меня мутными глазами. Долго соображает и выдавливает:
— Ну да, бы-ыл! – и смотрит выразительным взглядом, может, опохмелить собираюсь?!..
— Как хорошо!.. Теперь ты будешь свидетелем у нас с Полиной НА ВЕНЧАНИИ!..
Валентин шарахается от меня на другую сторону дороги, дохнув пасхальным перегаром.
— Спасибо за приглашение! – кричит сдавленно он. – Передавай привет Полине!..
— Выручай, Валентин! – не теряю надежды я. – Это так символично!..
— Я не знаю, где и церковь находится! – бежит мой школьный товарищ к своим дружкам, которые ждут его у проходной местного заводика. Ясно зачем.
Выход находит супруга. Свидетелей мы нашли. Она приглашает дальних родственников, мужа и жену, со своей исторической родины – Смоленщины. Работают они на атомной станции.
А МЕНЯ ПРЕСЛЕДУЕТ СУЕВЕРНЫЙ УЖАС: НЕ ПОЛУЧИТСЯ!.. НЕ ПОЛУЧИТСЯ!.. НЕ СБУДЕТСЯ!..
Для совершения таинства Венчания нужно иметь: Икону Спасителя. Икону Божией Матери. Обручальные кольца. Венчальные свечи (продаются в храме). Белое полотенце (рушник для постилания под ноги).
Ввиду того, что действующее в РФ и других странах канонической территории РПЦ законодательство признаёт только гражданский (а не церковный) брак, в Русской церкви браковенчание, как правило, совершается только для пар, уже состоящих в ГРАЖДАНСКОМ БРАКЕ.
Когда священник возлагает венцы на главу жениха и невесты, то принимают и держат их восприемники, или свидетели. За невестой стоит ее подруга, а за женихом — друг. Они являются молитвенными хранителями этого брака, духовными наставниками, поэтому «должны быть православными и боголюбивыми».
Поручители принимали участие в обручении и венчании, то есть во время обхождения жениха и невесты вокруг аналоя придерживали ВЕНЦЫ над их головами.
Канонически (Гл. 50 Номоканона) не позволяется венчать браки в следующие дни и периоды:
От Недели Мясопустной (то есть воскресенья пред масленицею) до Недели Фоминой (1-го воскресенья по Пасхе);
во весь Петров пост;
во весь Рождественский пост вкупе со днями Святок, то есть вплоть до 6 января по юлианскому календарю.
в канун постов однодневных, то есть накануне среды и пятницы;
в канун воскресных дней, великих праздников, храмовых (престольных) праздников; по практике в синодальную эпоху также: в канун Николина дня (9 мая), московской Казанской иконы (22 октября) и преставления Иоанна Богослова (26 сентября; все даты — юлианские).
Браковенчание должно совершаться утром либо днём, по совершении литургии.
А МЕНЯ ПРЕСЛЕДУЕТ СУЕВЕРНЫЙ УЖАС: НЕ ПОЛУЧИТСЯ!.. НЕ СБУДЕТСЯ!.. НИКОГДА!.. ГОСПОДИ ПОМИЛУЙ!..
Кристалл ледяной воды,
На губах лиловых твоих,
В глазах дождевой вражды,
Мы венчаемся?.. И дорогих!
Последствия плотских утех,
И разнообразие бровей,
Любил я не так… не тех…
Батюшка — протоиерей!
Истинна тайна – исповедь,
В Храме и ты, святая, дрожишь,
Греховность имать щипцами,
Наша внучка – уже не малыш!..
Батюшка, грех, я ревную!..
И всю жизнь ревновал,
Её — Грешную – и свою святую,
А cтонет мой в душе сеновал!..
Примечательно, что дом наш стоит рядом с Успенским Храмом. Но «молодым», то есть нам, надлежит подъехать к церковным вратам в карете или на автомобиле.
Молитвы на венчании такие же, в принципе, как и на других службах. Когда священник возглашает молитвы и обращается к Господу нашему, чтобы Он даровал прихожанам прощение и богатые милости!.. Батюшка призывает Отца и Сына и Святого Духа благословить брак сей!..
Но только священник просит все это сделать ТОЛЬКО ДЛЯ НАС ДВОИХ!.. И называет только НАШИ ИМЕНА!..
Церковь пуста, только мы и горстка наших близких родственников и друзей. Нет с нами её и моих родителей — они отошли в мир иной. Нет моих любимых старших братьев – богатырей!.. Нет нашего сына!.. Прости, Господи!.. ВСЕ – НАМ!.. И ТОЛЬКО НАМ!..
Поет церковный хор. Божественно!.. Негромко!.. Святые слова!.. И ВСЕ ТОЛЬКО НАМ!.. Аллилуйя!.. Аллилуйя!.. Аллилуйя!.. ЧЕСТНЕЙШУЮ ХЕРУВИМ И СЛАВНЕЙШУЮ БЕЗ СРАВНЕНИЯ СЕРАФИМ!..
Отец Александр (младший) трижды, со стояниями на молитвах, кружит нас с Полиной по храму (как когда-то кружились мы в вихре вальса)!.. Сзади идут восприемники с золотыми коронами!..
Пьем с Полиной красное церковное вино. Самое прекрасное и ароматное за всю нашу жизнь!..
Батюшка ведет нас на возвышение, откуда он произносит свои проповеди — АМВОН. Только на венчании люди могут стоять на этом святом месте!.. К нам подходят близкие родственники и друзья. Все целуются с нами!..
Смотрю, и БАТЮШКА СЧАСТЛИВ!..
Нам выдают Свидетельство о совершение СВЯТОГО ТАИНСТВА ВЕНЧАНИЯ.
Напоследок родственница супруги, свидетель, спрашивает отца Александра (Эггерста):
— Батюшка, а зачем людям венчаться?!..
Мы с Полиной одновременно недоуменно посмотрели на вопрошавшую и ахнули в душе!..
Никогда, ни в каких обстоятельствах, я не испытывал больших чувств!.. Как в этот Божественный и Святой День Венчания!.. Состоялось и венчальное застолье, приуроченное к 55-летию моей супруги!..
Дома рядом стоят две иконы, которые были с нами в Храме.
Богородицы и Спасителя!..
Чин венча́ния супру́гов, в ле́тех мно́зех су́щих
Утвержден Священным Синодом Русской Православной Церкви 05.05.2015 (журнал № 29).
Поставля́ется анало́гий посреде́ це́ркве, и полага́ются на нем Ева́нгелие и Крест. Предстоя́т же в притво́ре: муж одесну́ю, жена́ же ошу́юю. Свяще́нник, облаче́н в фело́нь, назна́менует главы́ супру́г три́жды, и дае́т им свещы́ возжже́нны. Та́же соединя́ет ру́це их, и вхо́дят во храм, пою́щу свяще́ннику псало́м 127, си́це:
Блаже́ни вси боя́щиися Го́спода. Ходя́щии в путе́х Его́.
Лю́дие же на ки́йждо стих глаго́лют: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Труды́ плодо́в твои́х сне́си. Блаже́н еси́, и добро́ тебе́ бу́дет.
Жена́ твоя́ я́ко лоза́ плодови́та, во страна́х до́му твоего́.
Сы́нове твои́ я́ко новосажде́ния ма́сличная, о́крест трапе́зы твоея́.
Се та́ко благослови́тся челове́к, боя́йся Го́спода.
Благослови́т тя Госпо́дь от Сио́на, и у́зриши блага́я Иерусали́ма вся дни живота́ твоего́.
И у́зриши сы́ны сыно́в твои́х: мир на Изра́иля.
Та́же глаго́лет свяще́нник сло́во вкра́тце.
По сконча́нии же сло́ва, вопроша́ет свяще́нник му́жа, глаго́ля:
И́маши ли, и́мярек, произволе́ние благо́е и непринужде́нное, и кре́пкую мысль, пребыва́ти в зако́нном бра́це с жено́ю се́ю и́мярек, ю́же зде пред тобо́ю ви́диши?
И отвеща́ет муж, глаго́ля: И́мам, честны́й о́тче.
Свяще́нник па́ки: Не обеща́лся ли еси́ ино́й жене́?
Муж: Не обеща́хся, честны́й о́тче.
И а́бие свяще́нник, зря к жене́, вопроша́ет ю́, глаго́ля:
И́маши ли произволе́ние благо́е и непринужде́нное, и тве́рдую мысль, пребыва́ти в зако́нном бра́це с му́жем сим и́мярек, его́же пред тобо́ю зде ви́диши?
И отвеща́ет жена́, глаго́лющи: И́мам, честны́й о́тче.
Свяще́нник па́ки: Не обеща́лася ли еси́ ино́му му́жу?
И отвеща́ет жена́: Не обеща́хся, честны́й о́тче.
Та́же глаго́лет диа́кон: Благослови́, влады́ко.
И начина́ет свяще́нник:
Благослове́но Ца́рство Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Лик: Ами́нь.
Диа́кон ектению́:
Ми́ром Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
О свы́шнем ми́ре и спасе́нии душ на́ших, Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
О ми́ре всего́ ми́ра, благостоя́нии святы́х Бо́жиих Церкве́й и соедине́нии всех, Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
О святе́м хра́ме сем и с ве́рою, благогове́нием и стра́хом Бо́жиим входя́щих вонь, Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
О вели́ком господи́не и отце́ на́шем, Святе́йшем Патриа́рхе КИРИ́ЛЛЕ, и о господи́не на́шем высокопреосвяще́ннейшем митрополи́те и́мярек, честне́м пресви́терстве, во Христе́ диа́констве, о всем при́чте и лю́дех, Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
О Богохрани́мей стране́ на́шей, власте́х и во́инстве ея́, Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
О рабе́х Бо́жиих, и́мярек и и́мярек, и о спасе́нии их, Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
О е́же благослови́тися бра́ку сему́, я́коже в Ка́не Галиле́йстей, Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
О е́же пода́тися им целому́дрию, Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
О е́же возвесели́тися им о сыне́х и дще́рех, Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
О е́же дарова́тися им незазо́рному пребыва́нию, Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
О е́же дарова́ти им же и нам вся ко спасе́нию проше́ния, Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
О е́же изба́витися им же и нам от вся́кия ско́рби, гне́ва и ну́жды, Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.
Лик: Го́споди, поми́луй.
Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́ и друг дру́га, и весь живо́т наш Христу́ Бо́гу предади́м.
Лик: Тебе́, Го́споди.
Свяще́нник возгла́сно: Я́ко подоба́ет Тебе́ вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Лик: Ами́нь.
Та́же глаго́лет свяще́нник моли́твы сия́ три велегла́сно. Или́ то́чию тре́тию от сих, довле́ет бо зде.
Диа́кон: Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
Моли́тва 1:
Бо́же Пречи́стый, и всея́ тва́ри Соде́телю, ребро́ пра́отца Ада́ма за Твое́ человеколю́бие в жену́ преобрази́вый, и благослови́вый я́, и реки́й: расти́теся и мно́житеся, и облада́йте земле́ю, и обою́ ею́ еди́н уд показа́вый сопряже́нием. Сего́ бо ра́ди оста́вит челове́к отца́ своего́ и ма́терь, и прилепи́тся жене́ свое́й, и бу́дета два в плоть еди́ну, и я́же Бог спряже́, челове́к да не разлуча́ет. И́же раба́ Твоего́ Авраа́ма благослови́вый и разве́рзый ложесна́ Са́ррина, и отца́ мно́жества язы́ков сотвори́вый. И́же Исаа́ка Реве́кце дарова́вый, и рождество́ ея́ благослови́вый. И́же Иа́кова Рахи́ле сочета́вый, и из него́ двана́десять патриа́рхов показа́вый. И́же Ио́сифа и Асене́фу спряги́й, плод детотворе́ния им, Ефре́ма и Манасси́ю дарова́вый. И́же Заха́рию и Елисаве́т прие́мый, и Предте́чу рожде́ние им показа́вый. И́же от ко́рене Иессе́ова по пло́ти израсти́вый Присноде́ву, и из Нея́ воплоти́выйся, и роди́выйся во спасе́ние ро́да челове́ческаго. И́же за неизрече́нный Твой дар и мно́гую бла́гость прише́дый в Ка́ну Галиле́йскую и та́мошний брак благослови́вый, да яви́ши, я́ко Твоя́ во́ля есть зако́нное супру́жество, и е́же из него́ чадотворе́ние. Сам, Влады́ко Пресвяты́й, приими́ моле́ние нас, рабо́в Твои́х, я́коже та́мо, и зде прише́д неви́димым Твои́м предста́тельством, благослови́ брак сей, и пода́ждь рабо́м Твои́м сим, и́мярек и и́мярек, живо́т ми́рен, долгоде́нствие, целому́дрие, друг ко дру́гу любо́вь в сою́зе ми́ра, се́мя долгожи́зненное, о ча́дех благода́ть, неувяда́емый сла́вы вене́ц. Сподо́би я́ ви́дети ча́да ча́дов, ло́же ею́ ненаве́тно соблюди́, и даждь и́ма от росы́ небе́сныя свы́ше, и от ту́ка земна́го; испо́лни до́мы их пшени́цы, вина́ и еле́а и вся́кия благосты́ни, да преподаю́т и тре́бующим, да́руя ку́пно и су́щим с ни́ма вся я́же ко спасе́нию проше́ния.
Я́ко Бог ми́лости, и щедро́т, и человеколю́бия еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со Безнача́льным Твои́м Отце́м, и Пресвяты́м и Благи́м, и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Лик: Ами́нь.
Диа́кон: Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
Моли́тва 2:
Благослове́н еси́, Го́споди Бо́же наш, И́же та́йнаго и чи́стаго бра́ка Священнодействи́телю и теле́снаго Законоположи́телю, нетле́ния Храни́телю, жите́йских благи́й Строи́телю. Сам и ны́не, Влады́ко, в нача́ле созда́вый челове́ка и положи́вый его́ я́ко царя́ тва́ри, и реки́й: не добро́ бы́ти челове́ку еди́ному на земли́, сотвори́м ему́ помо́щника по нему́: и взем еди́но от ребр его́, созда́л еси́ жену́, ю́же ви́дев Ада́м, рече́: сия́ ны́не кость от косте́й мои́х, и плоть от пло́ти моея́: сия́ нарече́тся жена́, я́ко от му́жа своего́ взята́ бысть сия́. Сего́ ра́ди оста́вит челове́к отца́ своего́ и ма́терь, и прилепи́тся жене́ свое́й, и бу́дета два в плоть еди́ну: и я́же Бог сопряже́, челове́к да не разлуча́ет. Сам и ны́не, Влады́ко Го́споди Бо́же наш, низпосли́ благода́ть Твою́ Небе́сную на рабы́ Твоя́ сия́, и́мярек и и́мярек, и даждь рабе́ сей во всем повинова́тися му́жу, и рабу́ Твоему́ сему́ бы́ти во главу́ жены́, я́ко да поживу́т по во́ли Твое́й. Благослови́ я́, Го́споди Бо́же наш, я́коже благослови́л еси́ Авраа́ма и Са́рру. Благослови́ я́, Го́споди Бо́же наш, я́коже благослови́л еси́ Исаа́ка и Реве́кку. Благослови́ я́, Го́споди Бо́же наш, я́коже благослови́л еси́ Иа́кова, и вся патриа́рхи. Благослови́ я́, Го́споди Бо́же наш, я́коже благослови́л еси́ Ио́сифа и Асене́фу. Благослови́ я́, Го́споди Бо́же наш, я́коже благослови́л еси́ Моисе́я и Сепфо́ру. Благослови́ я́, Го́споди Бо́же наш, я́коже благослови́л еси́ Иоаки́ма и А́нну. Благослови́ я́, Го́споди Бо́же наш, я́коже благослови́л еси́ Заха́рию и Елисаве́т. Сохрани́ я́, Го́споди Бо́же наш, я́коже сохрани́л еси́ Но́я в ковче́зе. Сохрани́ я́, Го́споди Бо́же наш, я́коже сохрани́л еси́ Ио́ну во чре́ве ки́тове. Сохрани́ я́, Го́споди Бо́же наш, я́коже сохрани́л еси́ святы́я три о́троки от огня́, низпосла́вый им ро́су с Небесе́. И да прии́дет на ня́ ра́дость о́ная, ю́же имя́ше блаже́нная Еле́на, егда́ обре́те Честны́й Крест. Помяни́ я́, Го́споди Бо́же наш, я́коже помяну́л еси́ Ено́ха, Си́ма, Илию́. Помяни́ я́, Го́споди Бо́же наш, я́коже помяну́л еси́ святы́я Твоя́ четы́редесять му́ченики, низпосла́вый им с Небесе́ венцы́. Помяни́, Бо́же, и воспита́вшия их роди́тели: зане́ моли́твы роди́телей утвержда́ют основа́ния домо́в. Помяни́, Го́споди Бо́же наш, рабы́ Твоя́, прише́дшия в ра́дость сию́. Помяни́, Го́споди Бо́же наш, раба́ Твоего́ и́мярек и рабу́ Твою́ и́мярек и благослови́ я́. Даждь им доброча́дие и единомы́слие душ и теле́с, возвы́си я́ я́ко ке́дры лива́нския. Да́руй им се́мя кла́сяно, да вся́кое самодово́льство иму́ще, изоби́луют на вся́кое де́ло благо́е и Тебе́ благоуго́дное, и да у́зрят сы́ны сыно́в свои́х, я́ко новосажде́ния ма́сличная о́крест трапе́зы их. И благоугоди́вше пред Тобо́ю, возсия́ют я́ко свети́ла на небеси́, в Тебе́, Го́споде на́шем.
С Тобо́ю же сла́ва, держа́ва, честь и поклоне́ние, Безнача́льному Твоему́ Отцу́ и Животворя́щему Твоему́ Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Лик: Ами́нь.
Диа́кон: Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
Моли́тва 3:
Бо́же Святы́й, созда́вый от пе́рсти челове́ка, и от ребра́ его́ возсозда́вый жену́, и спряги́й ему́ помо́щника по нему́, за е́же та́ко го́дно бысть Твоему́ Вели́честву, не еди́ному бы́ти челове́ку на земли́: Сам и ны́не, Влады́ко, низпосли́ ру́ку Твою́ от свята́го жили́ща Твоего́, и сочета́й раба́ Твоего́ сего́, и́мярек, и рабу́ Твою́ сию́, и́мярек, зане́ от Тебе́ сочетава́ется му́жу жена́. Сопрязи́ я́ в единому́дрии и венча́й я́ в плоть еди́ну.
Я́ко Твоя́ держа́ва и Твое́ есть ца́рство, и си́ла, и сла́ва, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Духа, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Лик: Ами́нь.
И по ами́не, прие́м свяще́нник венцы́, венча́ет пе́рвее му́жа, глаго́ля:
Венча́ется раб Бо́жий и́мярек рабе́ Бо́жией и́мярек, во и́мя Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.
Та́же венча́ет и жену́, глаго́ля:
Венча́ется раба́ Бо́жия и́мярек рабу́ Бо́жию и́мярек, во и́мя Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.
Та́же благословля́ет я́ три́жды, глаго́ля три́жды:
Го́споди Бо́же наш, сла́вою и че́стию венча́й я́.
И а́бие диа́кон: Во́нмем.
Свяще́нник: Мир всем.
Лю́дие: И ду́хови твоему́.
Диа́кон: Прему́дрость.
Та́же чтец проки́мен Апо́стола, глас 8:
Положи́л еси́ на глава́х их венцы́, от ка́меней честны́х, живота́ проси́ша у Тебе́, и дал еси́ им.
Стих: Я́ко да́си им благослове́ние в век ве́ка, возвесели́ши я́ ра́достию с лице́м Твои́м.
Диа́кон: Прему́дрость.
И чтец: Ко Ефесе́ем посла́ния свята́го апо́стола Па́вла чте́ние.
Диа́кон: Во́нмем.
Апо́стол ко Ефесе́ем :
Бра́тие, благодаря́ще всегда́ о всех, о и́мени Го́спода на́шего Иису́са Христа́, Бо́гу и Отцу́: повину́ющеся друг дру́гу в стра́се Бо́жии. Жены́, свои́м муже́м повину́йтеся, я́коже Го́споду: зане́ муж глава́ есть жены́, я́коже и Христо́с глава́ Це́ркве, и Той есть спаси́тель те́ла. Но я́коже Це́рковь повину́ется Христу́, та́кожде и жены́ свои́м муже́м во всем. Му́жие, люби́те своя́ жены́, я́коже и Христо́с возлюби́ Це́рковь, и Себе́ предаде́ за ню́: да освяти́т ю́, очи́стив ба́нею водно́ю в глаго́ле. Да предста́вит ю́ Себе́ сла́вну Це́рковь, не иму́щу скве́рны, или́ поро́ка, или́ не́что от таковы́х, но да есть свя́та и непоро́чна. Та́ко до́лжни суть му́жие люби́ти своя́ жены́, я́ко своя́ телеса́: любя́й бо свою́ жену́, себе́ сама́го лю́бит. Никто́же бо когда́ свою́ плоть возненави́де, но пита́ет и гре́ет ю́, я́коже и Госпо́дь Це́рковь: зане́ у́ди есмы́ те́ла Его́, от пло́ти Его́, и от косте́й Его́. Сего́ ра́ди оста́вит челове́к отца́ своего́ и ма́терь, и прилепи́тся к жене́ свое́й, и бу́дета два в плоть еди́ну. Та́йна сия́ вели́ка есть: аз же глаго́лю во Христа́ и во Це́рковь. Оба́че и вы по еди́ному, ки́йждо свою́ жену́ си́це да лю́бит, я́коже и себе́, а жена́ да бои́тся своего́ му́жа.
Свяще́нник: Мир ти.
И чтец: И ду́хови твоему́.
Диа́кон: Прему́дрость.
Аллилу́иа, глас 5.
Стих: Ты, Го́споди, сохрани́ши ны и соблюде́ши ны от ро́да сего́, и во век.
Диа́кон: Прему́дрость, про́сти, услы́шим свята́го Ева́нгелия.
Свяще́нник: Мир всем.
Лю́дие: И ду́хови твоему́.
Свяще́нник: От Иоа́нна свята́го Ева́нгелиа чте́ние.
Лик: Сла́ва Тебе́, Го́споди, сла́ва Тебе́.
Диа́кон: Во́нмем.
Ева́нгелие от Иоа́нна :
Во вре́мя о́но, брак бысть в Ка́не Галиле́йстей, и бе Ма́ти Иису́сова ту. Зван же бысть Иису́с и ученицы́ Его́ на брак. И не доста́вшу вину́, глаго́ла Ма́ти Иису́сова к Нему́: вина́ не и́мут. Глаго́ла Ей Иису́с: что́ есть Мне и Тебе́, же́но? Не у́ прии́де час Мой. Глаго́ла Ма́ти Его́ слуга́м: е́же а́ще глаго́лет вам, сотвори́те. Бе́ху же ту водоно́сы ка́менни шесть, лежа́ще по очище́нию иуде́йску, вместя́щия по двема́ или́ трие́м ме́рам. Глаго́ла им Иису́с: напо́лните водоно́сы воды́. И напо́лниша их до верха́. И глаго́ла им: почерпи́те ны́не, и принеси́те архитрикли́нови. И принесо́ша. Я́коже вкуси́ архитрикли́н вина́, бы́вшаго от воды́, и не ве́дяше отку́ду есть: слуги́ же ве́дяху поче́рпшии во́ду, пригласи́ жениха́ архитрикли́н. И глаго́ла ему́: всяк челове́к пре́жде до́брое вино́ полага́ет, и егда́ упию́тся, тогда́ ху́ждшее: ты же соблю́л еси́ до́брое вино́ досе́ле. Се сотвори́ нача́ток зна́мением Иису́с в Ка́не Галиле́йстей, и яви́ сла́ву Свою́, и ве́роваша в Него́ ученицы́ Его́.
Лик: Сла́ва Тебе́, Го́споди, сла́ва Тебе́.
Диа́кон:
Рцем вси от всея́ души́, и от всего́ помышле́ния на́шего рцем.
Лик: Го́споди, поми́луй.
Го́споди Вседержи́телю, Бо́же оте́ц на́ших, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.
Лик: Го́споди, поми́луй.
Поми́луй нас, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.
Лик: Го́споди, поми́луй, три́жды.
Еще́ мо́лимся о ми́лости, жи́зни, ми́ре, здра́вии, спасе́нии, посеще́нии, проще́нии и оставле́нии грехо́в рабо́в Бо́жиих, и́мярек, .
Лик: Го́споди, поми́луй, три́жды.
Возгла́с от свяще́нника:
Я́ко ми́лостив и Человеколю́бец Бог еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Лик: Ами́нь.
И глаго́лет велегла́сно диа́кон: Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
Свяще́нник глаго́лет моли́тву сию́:
Го́споди Бо́же наш, во спаси́тельном Твое́м смотре́нии, сподо́бивый в Ка́не Галиле́йстей, честны́й показа́ти брак Твои́м прише́ствием: Сам ны́не рабы́ Твоя́, и́мярек и и́мярек, я́же благоволи́л еси́ сочетава́тися друг дру́гу, в ми́ре и единомы́слии сохрани́, честны́й их брак покажи́, нескве́рное их ло́же соблюди́, непоро́чное их сожи́тельство пребыва́ти благоволи́, и сподо́би я́ в ста́рости масти́тей дости́гнути, чи́стым се́рдцем де́лающа за́поведи Твоя́.
Ты бо еси́ Бог наш, Бог е́же ми́ловати и спаса́ти, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со Безнача́льным Твои́м Отце́м, и Всесвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Лик: Ами́нь.
Та́же диа́кон:
Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.
Лик: Го́споди, поми́луй.
Дне всего́ соверше́нна, свя́та, ми́рна и безгре́шна, у Го́спода про́сим.
Лик: Пода́й, Го́споди.
А́нгела ми́рна, ве́рна наста́вника, храни́теля душ и теле́с на́ших, у Го́спода про́сим.
Лик: Пода́й, Го́споди.
Проще́ния и оставле́ния грехо́в и прегреше́ний на́ших, у Го́спода про́сим.
Лик: Пода́й, Го́споди.
До́брых и поле́зных душа́м на́шим, и ми́ра ми́рови, у Го́спода про́сим.
Лик: Пода́й, Го́споди.
Про́чее вре́мя живота́ на́шего в ми́ре и покая́нии сконча́ти, у Го́спода про́сим.
Лик: Пода́й, Го́споди.
Христиа́нския кончи́ны живота́ на́шего, безболе́знены, непосты́дны, ми́рны, и до́браго отве́та на Стра́шнем Суди́щи Христо́ве про́сим.
Лик: Пода́й, Го́споди.
Соедине́ние ве́ры и прича́стие Свята́го Ду́ха испроси́вше, са́ми себе́, и друг дру́га, и весь живо́т наш Христу́ Бо́гу предади́м.
Лик: Тебе́, Го́споди.
Свяще́нник возглаша́ет: И сподо́би нас, Влады́ко, со дерзнове́нием, неосужде́нно сме́ти призыва́ти Тебе́, Небе́снаго Бо́га, Отца́, и глаго́лати:
И лю́дие: О́тче наш, И́же еси́ на Небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на Небеси́, и на земли́. Хлеб наш насу́щный даждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.
Свяще́нник возглаша́ет: Я́ко Твое́ есть ца́рство, и си́ла, и сла́ва, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Лик: Ами́нь.
И а́бие прино́сится о́бщая ча́ша.
Диа́кон: Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
И благословля́ет свяще́нник о́бщую ча́шу, и глаго́лет моли́тву сию́:
Бо́же, вся сотвори́вый кре́постию Твое́ю, и утверди́вый вселе́нную, и украси́вый вене́ц всех сотворе́нных от Тебе́, и ча́шу о́бщую сию́ подава́яй сочета́вшимся во обще́нии бра́ка, благослови́ благослове́нием духо́вным.
Возгла́сно: Я́ко благослови́ся Твое́ и́мя, и просла́вися Твое́ Ца́рство, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.
Лик: Ами́нь.
Та́же взем свяще́нник в ру́ку о́бщую ча́шу, преподае́т им три́жды: пе́рвее му́жу, и пото́м жене́.
И а́бие прие́м я́ свяще́нник, ку́му или́ ино́му держа́щу созади́ венцы́, обраща́ет я́ко о́бразом кру́га. И пое́т свяще́нник, или́ лю́дие, настоя́щия тропари́:
Глас 5: Иса́ие, лику́й: Де́ва име́ во чре́ве и роди́ Сы́на Емману́ила, Бо́га же и Челове́ка, Восто́к и́мя Ему́, Его́же велича́юще, Де́ву ублажа́ем.
Глас 7: Святи́и му́ченицы, до́бре страда́льчествовавшии и венча́вшиися, моли́теся ко Го́споду, поми́ловатися душа́м на́шим.
Сла́ва Тебе́, Христе́ Бо́же, апо́столов похвало́, му́чеников ра́дование, и́хже про́поведь: Тро́ица Единосу́щная.
Та́же свяще́нник, взем венцы́ му́жа и жены́, осеня́ет о́ными брачу́ющихся.
И а́бие диа́кон: Го́споду помо́лимся.
Лик: Го́споди, поми́луй.
Свяще́нник моли́тву:
Бо́же, Бо́же наш, прише́дый в Ка́ну Галиле́йскую и та́мошний брак благослови́вый, благослови́ и рабы́ Твоя́ сия́, Твои́м Про́мыслом ко обще́нию бра́ка сочета́вшияся: благослови́ их вхо́ды и исхо́ды, умно́жи во благи́х живо́т их, восприими́ венцы́ их в Ца́рствии Твое́м, нескве́рны, и непоро́чны, и ненаве́тны соблюда́яй, во ве́ки веко́в.
Лик: Ами́нь.
Свяще́нник: Мир всем.
Лик: И ду́хови твоему́.
Диа́кон: Главы́ ва́ша Го́сподеви приклони́те.
Лик: Тебе́, Го́споди.
И благословля́ет я́ свяще́нник, глаго́ля:
Оте́ц, Сы́н, и Святы́й Дух, Всесвята́я, и Единосу́щная, и Живонача́льная Тро́ица, еди́но Божество́ и Ца́рство, да благослови́т вас, и да пода́ст вам долгожи́тие, преспе́яние живота́ и ве́ры, и да испо́лнит вас всех су́щих на земли́ благи́х, да сподо́бит вас и обеща́нных благ восприя́тия, моли́твами Святы́я Богоро́дицы, и всех святы́х. Ами́нь.
Диа́кон: Прему́дрость.
Свяще́нник: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ нас.
Лик: Честне́йшую Херуви́м и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу Тя велича́ем.
Свяще́нник: Сла́ва Тебе́, Христе́ Бо́же, упова́ние на́ше, сла́ва Тебе́.
Лик: Сла́ва, и ны́не: Го́споди, поми́луй, три́жды. Благослови́.
Свяще́нник отпу́ст:
И́же в Ка́не Галиле́йстей прише́ствием Свои́м че́стен брак показа́вый, Христо́с, и́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, святы́х сла́вных и всехва́льных апо́стол, святы́х боговенча́нных царе́й и равноапо́столов Константи́на и Еле́ны, свята́го великому́ченика Проко́пия и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко благ и Человеколю́бец.
И пою́т многоле́тие, и поздравля́ют друг дру́га.