Содержание
Канон на ПЛАЧ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЫ
Умилительный, необыкновенный, пронзительный и строгий ПЛАЧЬ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЫ, читаемый обычно после выноса Плащаницы.
Канон даем в переводе. Церковнославянский текст есть .
Канон на
ПЛАЧ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЫ
(поется в Великий Пяток на повечерии)
Песнь 1
Когда увидела Дева Чистая Сына Своего и Господа повешенным на Кресте, терзаясь, взывала горько с другими женами, и со стоном возглашала:
«Вижу Тебя ныне, дорогое Мое Чадо и любимое, на Кресте висящим, и уязвляюсь горько сердцем; но дай слово Рабе Твоей!»
«Добровольно, Сын Мой и Творец, терпишь Ты на Древе лютую смерть», – Дева восклицала, предстоя у Креста с возлюбленным учеником.
«Ныне Моей надежды, радости и веселья – Сына Моего и Господа – я лишилась; увы Мне! Скорблю сердцем», – Чистая с плачем возглашала.
Песнь 3
«Из страха пред Иудеями Петр скрылся, и бежали все верные, оставив Христа», – Дева с рыданиями возглашала.
«В повергающем в трепет и необычайном рождестве Твоем, Сын Мой, более всех матерей Я возвеличилась. Но, увы Мне! Ныне видя Тебя на Древе, разгораюсь внутренне».
«Стремлюсь, Сердце Мое, с Древа Тебя принять на руки, которыми Младенцем Тебя держала. Но, увы Мне, – вещала Чистая, – никто Мне Тебя не дает».
«Вот, Свет Мой сладкий, Надежда и Жизнь Моя Благая, Бог Мой, угас на Кресте; разгораюсь внутренне!» – Дева, со стоном восклицала.
Песнь 4
«Солнце не заходящее, Боже Предвечный и Создатель всех творений, Господи! Как Ты терпишь страдание на Кресте?» – Чистая с плачем возглашала.
С плачем обращалась брака не познавшая Дева к почтенному советнику Иосифу: «Поспеши, Иосиф, к Пилату приступить, и попроси снять с Древа Учителя Твоего».
Увидев Пречистую, горько слезы льющую, Иосиф смутился и в слезах приступил к Пилату: «Дай мне, – восклицая с плачем, – Тело Бога моего!»
«Уязвленным Тебя видя, и бесславным, нагим на Древе, Чадо Мое, внутренне разгораюсь, рыдая как Матерь», – Дева вещала.
Песнь 5
Приняв Его с плачем, не знавшая мужа Матерь, к Себе положила на колени, моля Его со слезами и лобызая, и горько рыдая, и восклицая:
«Единую Надежду и Жизнь, Владыка, Сын Мой и Боже, свет в очах Моих имела Я, Раба Твоя; ныне же лишена Тебя, сладкое Мое Чадо и любимое!»
«Муки, и скорби, и воздыхания постигли Меня, увы Мне, – Чистая, горько рыдая, возглашала, – когда вижу Тебя, Чадо Мое возлюбленное, нагим, и одиноким, и ароматами помазанным мертвецом!»
Песнь 6
«Мертвым Тебя видя, Человеколюбец, оживившего мертвых и держащего все, уязвляюсь тяжко сердцем. Хотела бы с Тобою умереть, – Пречистая возглашала, – ведь Я не в силах созерцать Тебя бездыханным, мертвым!»
«Удивляюсь, созерцая Тебя, Преблагой Боже и Всемилосердный Господи, без славы, и без дыхания, и без образа; и плачу, держа Тебя, ибо не думала – увы Мне – таким Тебя узреть, Сын Мой и Боже!»
«Не произнесешь ли слова Рабе Твоей, Слово Божие? Не сжалишься ли, Владыка, над Тебя Родившей?» – возглашала Чистая, с рыданиями и плачем лобызая Тело Господа Своего.
«Помышляю, Владыка, что не услышу больше сладкого Твоего гласа, и красоты лица Твоего Я, Раба Твоя, как прежде не узрю: ибо зашел Ты, Сын Мой, сокрывшись от очей Моих».
Икос:
Агница Мария, видя Агнца Своего, на заклание влекомого, терзаясь, следовала за Ним с другими женщинами, так взывая: «Куда Ты идешь, Дитя? Чего ради путь скорый совершаешь? Не снова ли другой брак в Кане, и Ты ныне туда спешишь, чтобы из воды вино им сотворить? Пойти ли Мне с Тобой, Дитя, или лучше подождать Тебя? Скажи Мне слово, Слово Божие! Не пройди молча мимо Меня Ты, сохранивший Меня чистой, ибо Ты – Сын и Бог Мой!»
Песнь 7
«Где, Сын Мой и Боже, благовестие давнее, которое возвещал Мне Гавриил? Царем и Сыном Бога Всевышнего он нарекал Тебя; ныне же вижу Тебя, Свет Мой сладкий, нагим и покрытым ранами мертвецом».
«Избавляя от муки, ныне возьми Меня с Собою, Сын Мой и Боже, да сойду и Я, Владыка, с Тобой во ад; не оставь Меня одну, ибо уже жить не могу, не видя Тебя, сладкого Моего Света.»
С другими женами мироносицами Непорочная Дева с рыданием горьким, взирая, как несут ко гробу тело Христа, восклицала: «Увы Мне, что вижу! Куда Ты идешь ныне, Сын Мой, а Меня одну оставляешь?»
Изнемогая и рыдая, Непорочная мироносицам возглашала: «Рыдайте со Мною вместе и плачьте горько: ибо вот, Свет Мой сладкий и Учитель ваш гробу предается!»
Песнь 8
Деву рыдающей увидев, Иосиф растерзал себя весь и взывал горько: «Как Тебя, о Боже мой, ныне погребу, я раб Твой? Какими плащаницами обовью Тело Твое?»
Превзошел пределы ума необычайный облик Тебя, все творение носящего Господа; потому что Тебя как мертвого Иосиф на своих руках вместе с Никодимом носит и погребает.
«Необычайную вижу и преславную тайну. – Дева возглашала Сыну и Господу, – Как в ничтожном гробе полагают Тебя, повелением Своим воздвигающего мертвых из гробов?»
«Ни от гроба Твоего не отойду, Чадо Мое, ни прекращу проливать слезы, Раба Твоя, доколе и Я не сойду во ад: ибо не могу терпеть разлуки с Тобою, Сын Мой!»
Песнь 9
«Радость ко Мне никогда не приблизится отныне, – рыдая, восклицала Непорочная, – Свет Мой и Радость Моя во гроб зашла; но не оставлю Его одного, здесь же умру и погребена буду с Ним!»
«Душевную Мою язву ныне исцели, Чадо Мое, – со слезами Пречистая взывала, – воскресни́ и утоли Мою муку и печаль, ибо Ты можешь все, Владыка, и творишь, что хочешь, хотя и был погребен добровольно!».
«О, как утаилась от Тебя бездна милосердия! – Матери втайне изрек Господь, – ведь Я благоволил умереть, Мое творение спасти желая; но и воскресну, и Тебя возвеличу, как Бог неба и земли!»
«Воспеваю милосердие Твое, Человеколюбец, и поклоняюсь богатству милости Твоей, Владыка: ибо желая спасти Твое создание, Ты принял смерть, – возгласила Пречистая, – но Воскресением Твоим, Спаситель, помилуй всех нас!»
Царица Небесная — покров и надежда людей. Если на сердце больно и горестно, на помощь всегда призывают Заступницу Усердную. Но в страшный день смерти Сладчайшего, Чистого Сына Ее переживают и сочувствуют материнскому страданию, которое поймет любая мать.
В Страстную пятницу читается специальный канон, посвященный воспоминанию крестных страданий Господа.
Молитва Плач Богородицы
Как и кому помогает
Молитва «Плач Богородицы » необходима:
- для души верующего человека, чтобы вспомнить крестные страдания Спасителя;
- для очищения сердца от ненависти и злобы;
- для преодоления душевной боли тем, кто потерял родных и близких;
- для веры в воскресение каждого человека;
- для сострадания за других, сопереживания, помощи;
- для успокоения родителей в переживаниях за детей;
- для укрепления в веру в Бога и наполнения сердца упованием и радостью, несмотря на жизненные обстоятельства.
Правило чтения
В Страстную Пятницу вспоминают страдания и смерть Господа Иисуса Христа на кресте. В вечернее время после молитв пророческих, Апостольского и Евангельского чтений о распятии Иисуса выносится на средину храма Святая Плащаница. После поется канон о распятии Господнем и плач Пресвятой Богородицы.
Канон можно прочитать дома, если не получается сходить в храм. Читается также после Апостольского и Евангельского чтений.
В страстной день не просят Богородицу о помощи. Присоединяются к Ее стенаниям и мольбам, которые необходимы для каждого христианина.
Текст молитвы
Вашему вниманию приводится текст канона на старославянском языке, который занимает особое место у христиан и поется раз в году. Вместе соболезнуем Матери над телом Сына, Распятого и Умершего на Кресте.
Толкование и перевод
Для лучшего понимания текста представлен перевод на русский язык, но правильно читать на старославянском.
Песни Канона содержат обращение Богородицы к Сыну, страдающему и умирающему на кресте. Пресвятая Дева одна знала, почему Чадо терпит страшные мучения, как разбойник. Господь испытывает страшные муки для спасения от греха всех людей на земле. В последних словах Божья Мать уже не рыдала, а благодарила Иисуса за то, что принимает смерть и хочет спасти народ. Она верит в Его Воскресение и просит всех помиловать.
История молитвы
История создания
Канон составлен святым Симеоном Логофетом на основе Евангелия и Деяний Святых Апостолов про жестокую смерть Иисуса Христа на кресте.
Господь наш был осужден на распятие. Враги били Иисуса, издевались, плевали в лицо, давали пить горечь. До места распятия заставили нести крест. Распяли Христа рядом с двумя разбойниками. Иисуса оскорбляли и на кресте.
Один из распятых разбойников, слева от Спасителя, злословил: «Если Ты Христос, спаси Себя и нас». Другой сказал, что Человеколюбец плохого ничего не сделал, а им досталось по делам. Разбойник попросил прощения у Иисуса и молил вспомнить о нем во Царствии Небесном. Святой простил грешника и сказал, что из-за веры в Него он сегодня будет в раю.
Иисус Христос увидел Свою Мать и апостола Иоанна, к которому относился по-особенному. Состояние Богородицы нельзя передать словами. Меч пронзил ее сердце, когда она видела ужасные мучения Сына. Спаситель передал в руки Иоанна Заступницу, чтобы тот заботился о ней до конца жизни, как сын.
Вседержитель в последний раз напоминал людям, что исполнилось Слово Божие: совершилось спасение человеческого рода.
Значение
Плач Богородицы при крестном страдании Иисуса Христа — это рыдание о потери смысла жизни. Дева хочет сойти в ад с Господом, но в молитве находит утешение. Чтобы долгая и мучительная смерть на кресте Сына не оказалась напрасной, она с глубокой верой и усердием молится.
Дева Мария плачет еще и о людях, грехи которых являются причиной смерти Христа. Поэтому все должны по-настоящему, с верой, любовью, постоянной молитвой уповать на Бога и плакать о своих грехах.
> Видео
Посмотрите видео, как поется в Храме канон.
>Икона. Плач Богородицы при кресте Дерево, пигментные краски, матовый лак
>Происхождение
Первая четверть XVIII века.
Хранится в Вологодском государственном историко-архитектурном и художественном музее-заповеднике.
Описание
Плач Богородицы при кресте — икона с редким иконографическим изводом, отдаленно напоминающим иконографию «Богоматери Ахтырской». По всей видимости, появление данного извода относится к первой половине XVIII века и имеет прямую взаимосвязь с апокрифическими духовными стихами «Плач Богородицы» и «Сон Богородицы». Это символическое изображение событий вечера Великой Пятницы, восходящее к искусству католического Запада. Композиция иконы наполнена ощущением скорбного покоя перед грядущим Воскресением. На иконе изображена Богоматерь со сложенными на груди руками и пронзенной мечом грудью, перед ней — распятый на кресте Христос на фоне Иерусалимской стены, за ней — колонна с петухом. Перед Богородицей — белый стол, на котором подробно изображены все прочие орудия страстей и предметы, так или иначе связанные с последними днями Христа: рука, ударившая Спасителя по ланите, розги, губка, чаша с крышкой, чаша с широким горлом (потир?), плеть, терновый венец, молоток, клещи, мешочек с высыпающимися сребренниками, риза Христа, игральные кости, которыми бросали жребий стражники, делившие одежды Распятого. Изображённый на иконе Богоматери столп перешёл в христианскую иконографию из греко-римской мифологии, где он указывал на небожительство изображенного на нём. Столп в христианстве стал религиозным символом духовной силы и твёрдости. На иконе Богоматери «Плач при кресте» на столпе изображён петух из евангельского повествования о троекратном отречении апостола Петра до того, как трижды пропел петух.
Плач При Кресте
Эту икону иногда называют «Симеоново проречение» (так же, как и икону «Умягчение злых сердец») – от слов Симеона Богоприимца, когда он, предрекая судьбу Иисуса Христа, обратился к Богородице со словами: «… и Тебе Самой оружие пройдет душу» (Лк. 2, 35). Это оружие (меч) часто изображается на иконе направленным в сердце Пресвятой Богородицы. Кроме креста на иконе подробно изображены все прочие орудия страстей и предметы, так или иначе связанные с последними днями Христа: рука, ударившая Спасителя по ланите, плеть, гвозди, игральные кости, которыми бросали жребий стражники, делившие одежды Распятого.
Изображённый на иконе столп перешёл в христианскую иконографию из греко-римской мифологии, где он указывал на небожительство изображенного на нём (на вершине столба часто изображался Юпитер). Столп в христианстве стал религиозным символом духовной силы и твёрдости. На иконе «Плач при кресте» на столпе изображён петух из евангельского повествования о троекратном отречении апостола Петра до того, как трижды пропел петух. Некоторые исследователи считают, что первоначально на колонне изображался пеликан, как символ жертвенности.
В одном из древних сочинений рассказывается о том, как самка пеликана в порыве любви задушила своего детёныша, и вернувшийся самец, чтобы оживить умирающего птенца, пропоров свой бок клювом, дал детёнышу напиться своей крови. В эпоху Возрождения сюжет был иллюстрацией концепции, по которой Кровь Христова излилась во спасение человечества. Лестница тоже является одним из инструментов Страстей Христовых – её использовали в поднятии на Христа Крест и снятии Его с Креста.
Канон о распятии Господни и на плач Пресвятыя Богородицы. В Пяток Великий на Повечерии
Начало канона
Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас. Аминь.
Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Царю́ Небе́сный, Уте́шителю, Ду́ше и́стины, И́же везде́ сый и вся исполня́яй, Сокро́вище благи́х и жи́зни Пода́телю, прииди́ и всели́ся в ны, и очи́сти ны от вся́кия скве́рны, и спаси́, Бла́же, ду́ши на́ша.
Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас. (Трижды.)
Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.
Го́споди, поми́луй, (трижды). Сла́ва, и ны́не:
О́тче наш, И́же еси́ на Небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на Небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный да́ждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.
Тропарь, глас 2:
Благообра́зный Ио́сиф / с Дре́ва снем Пречи́стое Те́ло Твое́, / плащани́цею чи́стою обви́в и воня́ми, / во гро́бе но́ве покры́в положи́.
Другий тропарь:
Мироно́сицам жена́м при гро́бе предста́в, А́нгел вопия́ше: / ми́ра ме́ртвым суть прили́чна. / Христо́с же истле́ния яви́ся чуждь.
Го́споди поми́луй, (12 раз). Сла́ва, и ны́не:
Прииди́те, поклони́мся Царе́ви на́шему Бо́гу.
Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Христу́, Царе́ви на́шему Бо́гу.
Прииди́те, поклони́мся и припаде́м Самому́ Христу́, Царе́ви и Бо́гу на́шему.
1В коне́ц, псалом Давиду, внегда внити к нему Нафа́ну проро́ку, 2егда́ вни́де к Вирсави́и, жене́ Ури́еве, 50
3Поми́луй мя, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, и по мно́жеству щедро́т Твои́х очи́сти беззако́ние мое́. 4Наипа́че омы́й мя от беззако́ния моего́, и от греха́ моего́ очи́сти мя. 5Яко беззако́ние мое́ аз зна́ю и грех мой предо мно́ю есть вы́ну. 6Тебе́ Еди́ному согреши́х, и лука́вое пред Тобо́ю сотвори́х, я́ко да оправди́шися во словесе́х Твои́х и победи́ши, внегда́ суди́ти Ти. 7 Се бо в беззако́ниих зача́т есмь, и во гресе́х роди́ мя ма́ти моя́. 8Се бо и́стину возлюби́л еси́, безве́стная и та́йная прему́дрости Твоея́ яви́л ми еси́. 9Окропи́ши мя иссо́пом, и очи́щуся, омы́еши мя, и па́че сне́га убелю́ся. 10Слу́ху моему́ да́си ра́дость и весе́лие, возра́дуются ко́сти смире́нныя. 11Отврати́ лице́ Твое́ от грех мои́х, и вся беззако́ния моя́ очи́сти. 12Се́рдце чи́сто сози́жди во мне, Бо́же, и дух прав обнови́ во утро́бе мое́й. 13Не отве́ржи мене́ от лица́ Твоего́, и Ду́ха Твоего́ Свята́го не отыми́ от мене́. 14Возда́ждь ми ра́дость спасе́ния Твоего́, и Ду́хом Влады́чним утверди́ мя. 15Научу́ беззако́нныя путе́м Твои́м, и нечести́вии к Тебе́ обратя́тся. 16Изба́ви мя от крове́й, Бо́же, Бо́же спасе́ния моего́, возра́дуется язы́к мой пра́вде Твоей. 17Го́споди, устне́ мои́ отве́рзеши, и уста́ моя́ возвестя́т хвалу́ Твою́. 18Яко а́ще бы восхоте́л еси́ же́ртвы, дал бых у́бо, всесожже́ния не благоволи́ши. 19Же́ртва Бо́гу дух сокруше́н, се́рдце сокруше́нно и смире́нно Бог не уничижи́т. 20Ублажи́, Го́споди, благоволе́нием Твои́м Сио́на, и да сози́ждутся сте́ны Иерусали́мския. 21тогда́ благоволи́ши же́ртву пра́вды, возноше́ние и всесожега́емая: тогда́ возложа́т на олта́рь Твой тельцы́.
Канон. Глас 6
Песнь 1.
Ирмос: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль / по без́дне стопа́ми, / гони́теля фарао́на / ви́дя потопля́ема, / Бо́гу побе́дную песнь / пои́м, вопия́ше.
Запев: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.
Обе́шена я́ко ви́де на Кресте́, Сы́на и Го́спода, / Де́вая Чи́стая, терза́ющися, вопия́ше го́рце, / со други́ми жена́ми, стеня́щи, глаго́лаше.
Ви́жу Тя ны́не, / возлю́бленное Мое́ Чадо и люби́мое, на Кресте́ ви́сяща, / и уязвля́юся го́рце се́рдцем, рече́ Чи́стая, / но даждь сло́во, Благи́й, Рабе́ Твое́й.
Слава: Во́лею, Сы́не Мой и Тво́рче, / терпи́ши на дре́ве лю́тую смерть, Де́ва глаго́лаше, / предстоя́щи у Креста́ со возлю́бленным ученико́м.
И ныне: Ны́не Моего́ ча́яния, ра́дости и весе́лия, / Сы́на Моего́ и Го́спода лише́на бых: / увы́ Мне, боле́зную се́рдцем, / Чи́стая, пла́чущи, глаго́лаше.
Песнь 3.
Ирмос: Несть свят, / я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой, / вознесы́й рог ве́рных Твои́х, Бла́же, / и утверди́вый нас на ка́мени / испове́дания Твоего́.
Стра́ха ра́ди иуде́йска Петр скры́ся, / и вси отбего́ша ве́рнии, оста́вльше Христа́, / Де́ва, рыда́ющи, глаго́лаше.
О стра́шном Твое́м рождестве́ и стра́нном, Сы́не Мой, / па́че всех ма́терей возвели́чена бых Аз, / но увы́ Мне, ны́не Тя ви́дящи на дре́ве, распала́юся утро́бою.
Слава: Хощу́ утро́бу Мою́ на руку́, / и́маже я́ко Младе́нца держа́х, / с дре́ва прия́ти, веща́ше Чи́стая, / но никто́же, увы́ Мне, Сего́ даде́.
И ныне: Се Свет Мой сла́дкий, / Наде́жда и Живо́т Мой, Благи́й, / Бог Мой угасе́ на Кресте́, / распала́юся утро́бою, Де́ва стеня́щи глаго́лаше.
Песнь 4.
Ирмос: Христо́с моя́ си́ла, / Бог и Госпо́дь, / честна́я Це́рковь / Боголе́пно пое́т, взыва́ющи, / от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.
Со́лнце не заходя́й, Бо́же Преве́чный, / и Тво́рче всех тва́рей Го́споди, / ка́ко терпи́ши страсть на Кресте́? / Чи́стая пла́чущи глаго́лаше.
Пла́чущи, глаго́лаше Браконеиску́сная ко благообра́зному: / потщи́ся, Ио́сифе, к Пила́ту приступи́ти, / и испроси́ сня́ти со дре́ва Учи́теля Твоего́.
Слава: Ви́дев Пречи́стую го́рце слезя́щу, Ио́сиф смути́ся, / и пла́чася приступи́ к Пила́ту, / даждь ми, вопия́ с пла́чем, Те́ло Бо́га моего́.
И ныне: Уя́звена Тя ви́дящи и без сла́вы, на́га на дре́ве, Ча́до Мое́, / утро́бою распала́юся, рыда́ющи я́ко Ма́ти, / Де́ва провещава́ше.
Песнь 5.
Ирмос: Бо́жиим / све́том Твои́м, Бла́же, / у́треннюющих Ти ду́ши / любо́вию озари́, молю́ся, / Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий, / и́стиннаго Бо́га, / от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.
Растерза́яся и рыда́я, и дивя́ся вку́пе с Никоди́мом, / снят Ио́сиф, и уцелова́в Пречи́стое Те́ло, / рыда́ше и стеня́ше, и поя́ Его́ я́ко Бо́га.
Прии́мши Его́ с пла́чем Ма́ти неискусому́жная, / положи́ на коле́ну, / моля́щи Его́ со слеза́ми и облобыза́ющи, / го́рце же рыда́ющи и восклица́ющи.
Слава: Еди́ну Наде́жду и Живо́т, Влады́ко, Сы́не Мой и Бо́же, / во о́чию свет Раба́ Твоя́ име́х, / ны́не же лише́на бых Тебе́, / сла́дкое Мое́ Ча́до и люби́мое.
И ныне: Боле́зни и ско́рби, и воздыха́ния обрето́ша Мя, / увы́ Мне, Чи́стая го́рце рыда́ющи глаго́лаше, / ви́дящи Тя, Ча́до Мое́ возлю́бленное, на́га и уедине́на, / и воня́ми пома́зана мертвеца́.
Песнь 6.
Ирмос: Жите́йское мо́ре, / воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею, / к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти: / возведи́ от тли живо́т мой, / Многоми́лостиве.
Ме́ртва Тя зрю, Человеколю́бче, / оживи́вшаго ме́ртвыя, и содержа́ща вся, / уязвля́юся лю́те утро́бою. / Хоте́ла бых с Тобо́ю умре́ти, Пречи́стая глаго́лаше, / не терплю́ бо без дыха́ния ме́ртва Тя ви́дети.
Дивлю́ся, зря́щи Тя, / Преблаги́й Бо́же и Преще́дрый Го́споди, / без сла́вы и без дыха́ния, и безобра́зна, / и пла́чуся, держа́щи Тя, / я́ко не наде́яхся, увы́ Мне, / ви́дети Тя, Сы́не Мой и Бо́же.
Слава: Не изглаго́леши ли Рабе Твое́й сло́ва, Сло́ве Бо́жий? / Не уще́дриши ли, Влады́ко, Тебе́ Ро́ждшую, / глаго́лаше Чи́стая, рыда́ющи и пла́чущи, / облобыза́ющи Те́ло Го́спода Своего́.
И ныне: Помышля́ю, Влады́ко, / я́ко ктому́ сла́дкаго Твоего́ не услы́шу гла́са, / ни добро́ты Лица́ Твоего́ узрю́, / я́коже пре́жде Раба́ Твоя́, / и́бо заше́л еси́, Сы́не Мой, от о́чию Мое́ю.
Кондак, глас 8:
Нас ра́ди Распя́таго, прииди́те, вси воспои́м, / Того́ бо ви́де Мари́я на дре́ве, и глаго́лаше: / а́ще и распя́тие терпи́ши, / Ты еси́ Сын и Бог Мой.
Икос:
Своего́ А́гнца А́гница зря́щи, к заколе́нию влеко́ма, / после́доваше Мари́я просте́ртыми власы́ / со ине́ми жена́ми, сия́ вопию́щи: / ка́мо и́деши, Ча́до, / чесо́ ра́ди ско́рое тече́ние соверша́еши? / Еда́ други́й брак па́ки есть в Ка́не, и та́мо ны́не тщи́шися, / да от воды́ им вино́ сотвори́ши? / Иду́ ли с Тобо́ю, Ча́до, или́ па́че пожду́ Тебе́? / Даждь Ми сло́во, Сло́ве, / не молча́ мимоиди́ Мене́, Чи́сту соблюды́й Мя, / Ты бо еси́ Сын и Бог Мой.
Песнь 7.
Ирмос: Росода́тельну у́бо пещь / соде́ла А́нгел / преподо́бным отроко́м, / халде́и же опаля́ющее / веле́ние Бо́жие / мучи́теля увеща́ вопи́ти: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Где, Сы́не Мой и Бо́же, благове́щение дре́внее, / е́же Ми Гаврии́л глаго́лаше; / Царя́ Тя, Сы́на и Бо́га Вы́шняго нарица́ше: / ны́не же ви́жу Тя, Све́те Мой сла́дкий, / на́га и уя́звлена мертвеца́.
Избавля́яй боле́зни, ны́не приими́ Мя с Тобо́ю, Сы́не Мой и Бо́же, / да сни́ду, Влады́ко, во ад с Тобо́ю и Аз, / не оста́ви Мене́ еди́ну, уже́ бо жи́ти не терплю́, / не ви́дящи Тебе́, сла́дкаго Моего́ Све́та.
Слава: С други́ми жена́ми мироно́сицами, / рыда́ющи Непоро́чная го́рце, / и носи́ма ви́дящи Христа́, глаго́лаше: увы́ Мне, что ви́жу! / Ка́мо и́деши ны́не, Сы́не Мой, / а Мене́ еди́ну оставля́еши?
И ныне: Изнемога́ющи и рыда́ющи Непоро́чная, мироно́сицам глаго́лаше: / срыда́йте Ми, и спла́читеся го́рце, / се бо Свет Мой сла́дкий и Учи́тель ваш гро́бу предае́тся.
Песнь 8.
Ирмос: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́, / и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: / вся бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. / Тя превозно́сим во вся ве́ки.
Де́ву рыда́ющу Ио́сиф ви́дев, / растерза́шеся весь и вопия́ше го́рько: / ка́ко Тя, о Бо́же мой, ны́не погребу́ раб Твой? / Каки́ми плащани́цами обвию́ Те́ло Твое́?
Па́че ума́ превзы́де стра́нное Твое́ виде́ние, / нося́щаго тварь всю Го́спода, / сего́ ра́ди Ио́сиф я́ко ме́ртва Тя на руку́ свое́ю, / и с Никоди́мом но́сит и погреба́ет.
Слава: Стра́нную ви́жу и пресла́вную та́йну, / Де́ва вопия́ше Сы́ну и Го́споду: / ка́ко в худо́м гро́бе полага́ешися, / ме́ртвыя повеле́нием возставля́яй во гробе́х?
И ныне: Ни от гро́ба Твоего́ воста́ну, Ча́до Мое́, / ни сле́зы точа́щи преста́ну Раба́ Твоя́, / до́ндеже и Аз сни́ду во ад, / не могу́ бо терпе́ти разлуче́ния Твоего́, Сы́не Мой.
Песнь 9.
Ирмос: Бо́га / челове́ком не возмо́жно ви́дети, / на Него́ же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти; / Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком / Сло́во воплоще́нно, / Его́ же велича́юще, / с Небе́сными во́и / Тя ублажа́ем.
Ра́дость Мне николи́же отсе́ле прико́снется, / рыда́ющи, глаго́лаше Непоро́чная: / Свет Мой и Ра́дость Моя́ во гроб за́йде, / но не оста́влю Его́ еди́наго, / зде же умру́ и спогребу́ся Ему́.
Душе́вную Мою́ я́зву ны́не исцели́, Ча́до Мое́, / Пречи́стая вопия́ше слезя́щи: / воскресни́ и утоли́ Мою́ боле́знь и печа́ль, / мо́жеши бо, Влады́ко, ели́ко хо́щеши, и твори́ши, / а́ще и погре́блся еси́ во́лею.
Слава: О ка́ко утаи́лася Тебе́ есть бе́здна щедро́т, / Ма́тери в та́йне изрече́ Госпо́дь? / Тварь бо Мою́ хотя́ спасти́, изво́лих умре́ти. / Но и воскре́сну, и Тебе́ возвели́чу, / я́ко Бог небесе́ и земли́.
И ныне: Воспою́ милосе́рдие Твое́, Человеколю́бче, / и покланя́юся бога́тству ми́лости Твоея́, Влады́ко, / созда́ние бо Твое́ хотя́ спасти́, / смерть подъя́л еси́, рече́ Пречи́стая, / но Воскресе́нием Твои́м, Спа́се, поми́луй всех нас.
Молитва Божией Матери
О Многострадальная Мати Божия, превысшая всех дщерей земли по чистоте Своей, и по множеству страданий Тобою на земле перенесенных, приими многоболезненныя воздыхания наша и сохрани нас под кровом Твоея милости. Иного бо прибежища и теплаго предстательства разве Тебе не вемы, но яко дерзновение имущая ко иже из Тебе Рожденному, помози и спаси ны молитвами Своими, да непреткновенно достигнем Царствия Небеснаго, идеже со всеми святыми будем воспевать в Троице Единому Богу ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Окончание канона
Достойно есть яко воистинну блажити Тя, Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога нашего. Честне́йшую Херуви́м / и сла́внейшую без сравне́ния Серафи́м, / без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, / су́щую Богоро́дицу, Тя велича́ем.
Го́споди поми́луй, (трижды.) Сла́ва, и ны́не:
Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, молитв ради Пречистыя Твоея Матере, преподобных и богоносных отец наших и всех святых помилуй нас. Аминь.