Содержание
святые покровители
Икона Святой праведной Марии (Мариамны), сестры апостола Филиппа
Наиболее полные сведения о житии святой праведной Марии (Мариамны) сестры апостола от 12-ти Филиппа, сохранились для нас в Житии самого святого апостола, откуда известно, что он был родом из семьи скотоводов, проживавших в Капернауме, как Андрей Первозванный и Петр Симон. Филипп знаком с ними не был, но был о них наслышан как об учениках Христа. Но главное, что он также был наслышан о Спасителе: все в Нем восхищало молодого человека, и у него возникло горячее чувство стать Его учеником, потому что он сразу поверил в Него, а Иисус, когда увидел Филиппа, сразу узнал в нем еще одного своего последователя. Мария, сестра будущего святого апостола, разделяла чувства и убеждения брата, поэтому, с юности приняв обет девства, чтобы уподобиться в невинности Пречистой Деве, во всех тяготах и труда апостольской жизни отныне была рядом с апостолом Филиппом и всегда сопровождала его. Большую часть путешествий с ними также совершал и еще один Иисусов ученик – апостол Варфоломей, известный иначе как Нафанаил. Вместе с апостолами святая Мария прошла путь из Иудеи в Турцию, побывала с ними в Эфиопии, Фригии, Армении, где на время остался Варфоломей. Десять лет она провела в трудах со святым апостолом Филиппом в Скифии, вместе они дошли до Дона, а по возвращении в Малую Азию вновь встретились с Варфоломеем.
Здесь они пришли во Фригию, в Иераполь и стали проповедовать там Христа. Надо сказать, что Иераполь Фригийский был полон языческих заблуждений и идолов, которым во множестве поклонялись жители города, причем среди них были живые идолы – змеи и земноводные. Среди них в святилище была огромная ехидна, ей также поклонялись, приносили еду, перед ней совершали жертвоприношения, в ее честь устраивались празднества.
Византийский церковный историк XIV века Никифор Каллист, монах Константинопольского монастыря, в своей 18-томной «Церковной истории», основываясь на древних преданиях, пишет, что, видя это безумие, Филипп, Варфоломей, Мария и находившийся там тогда же Иоанн Богослов начали усердные моления и проповеди. Через некоторое время ехидна погибла (по другим источникам, была изгнана из святилища очнувшимися по молитвам апостолов от наваждения жителями). Когда это произошло, многие, поклонявшиеся ехидне, будто очнулись от суеверного наваждения, а, очнувшись, устыдились, раскаялись и приняли Христову веру.
После этого события святой Иоанн Богослов покинул Иераполь, продолжая свой апостольский путь, а апостол Филипп с сестрой, праведной Марией, и апостолом Варфоломеем продолжили свои труды в Иераполе, в стремлении изжить идолопоклонство в этом городе и тем спасти его горожан.
Кроме этого, они Словом Божиим творили чудеса исцеления: так был исцелен слепой уже 40 лет некто Стахий, в доме которого остановились на время апостолы и праведная Мария, и многие другие. Узнав о счастливом исцелении Стахия, к его дому стали приходить больные, приводить и приносить тех, кто сам уже прийти не мог. Получая исцеления телесные, все они получали и исцеление духовное – многие при виде таких чудес и связанной с этим радости, восхищенные и вдохновленные проповедями святых и душевным светом, что исходил от всех троих, во множестве уверовали и крестились.
Однако настало время испытаний. Случилось, что жена градоначальника Иераполя Никанора, когда тот был в отъезде, была укушена ядовитой змеей, очень страдала и была недалеко от смерти. Прослышав о том, как святые апостолы и праведная Мария в доме Стахия исцеляют все недуги, она велела слугам отнести себя к Стахию в дом, а там была излечена, как и многие иные, вдвойне: телом и душою. Она уверовала в Христа и крестилась.
Когда градоначальник вернулся, то слуги донесли ему, что жена его болела, но была исцелена какими-то пришлыми людьми, которые, кроме этого, еще обратили ее в Христову веру. Разгневанный Никанор велел всех троих схватить, а дом Стахия сжечь. Святых апостолов Филиппа и Варфоломея и святую праведную Марию при большом стечении народа провели через весь город, нанося им побои, с бранью и оскорблениями, и замкнули в темнице, объявив о суде над ними.
В день суда, когда Никанор сел на судейское место, к нему пришли все языческие жрецы Иераполя и стали жаловаться, и более всех – жрецы святилища ехидны, на апостолов и праведную Марию. Они обвиняли святых, что из-за их проповедей опустели капища ложных богов: нет ни жертв им, ни подношений жрецам, а жители Иераполя один за другим отрекаются от язычества и крестятся во Христа. Никанор, как, впрочем, и многие правители-язычники после него, рассуждал согласно своим представлениям о чудесах, счел все действия христиан за волшебство и предположил, что оно заключено в апостольских одеяниях. Он велел снять одежду с апостолов, сначала с Филиппа, затем с Варфоломея, но ничего, что свидетельствовало бы о наличии колдовских чар, в них не нашел. Но когда с той же целью подступили к святой Марии, то случилось еще одно чудо – деву, будто защищая от бесчестия, объял огненный вихрь, пламеневший с такой силой, что все отпрянули от нее, и только тогда пламя так же внезапно исчезло, как появилось, а Мария стояла перед всеми невредимая. Страшась иных событий, праведную Марию тут же освободили из-под стражи, но святых апостолов было велено казнить через распятие.
Сначала за Христа пострадал апостол Филипп, следом за ним распяли Варфоломея. И когда казнь была совершена, случилось еще оно знамение: в месте, где находились градоначальник и все жалобщики-жрецы, земля разверзлась и поглотила их всех. Это грозное явление привело всех в такой трепет и ужас, что все язычники бросились снимать апостолов с их крестов, слезно умоляя просить Бога Единого, Бога Истинного, чтобы Он не сотворил чего-либо подобного с ними. Святого Варфоломея сняли вскоре, потому что повешен он был невысоко, а святой Филипп был распят на высоком кресте и его снять быстро не удавалось, но он, страдая, до последнего земного вздоха молился Богу за всех язычников, чтобы Он просветил их блуждающий во тьме разум и отпустил им их прегрешения, дабы они обратились к свету истины. Господь недаром попустил такие трудности со снятием святого апостола Филиппа с креста, ибо пожелал принять его ныне в Царствии Своем, и потому согласно молению святого апостола те, кто был поглощен разверзшейся землей, были отпущены по воле Божией из-под нее живыми, все, кроме градоначальника и жрецов святилища ехидны.
Так святой апостол Филипп скончался на кресте согласно сведениям истории Церкви 1 января 64 года от Рождества Христова. Святая праведная Мария пролила слезы, обнимая тело любимого брата, но скорбь быстро утихла, она была несравнимо ничтожней радости святой праведницы, что святой Филипп отошел к Господу, Которому служил горячо и самоотреченно всю жизнь, и в своей кончине сподобился пострадать за Него. В тот день великих чудес и потрясений еще больше жителей уверовали в Христа и крестились. Так в Иераполе сложилась община, епископом которой апостол Варфоломей поставил Стахия. Праведная Мария, апостол Варфоломей, Стахий и новообращенные горожане с честью погребли останки святого апостола Филиппа. По преданию, на месте, куда упали капли его святой крови, в три дня выросла виноградная лоза – еще одно иерапольское знамение, но уже как светлое, доброе свидетельство о том, что пострадавший за Христа на земле апостол ныне находится в Царствии Небесном, в Раю, среди святых блаженств.
Несколько дней святой Варфоломей со святой праведной девой Марией (Мариамной) находились в Иераполе, проповедуя в основанной здесь церкви Христовой, затем проследовали в Армению, где так же пострадал за Христа и был распят святой апостол Варфоломей. После погребения апостола и друга святая праведная Мария отправилась в Ликаонию, что находилась на границе со Фригией. Там она пребывала остаток дней, свидетельствуя о Христе, и там же мирно отошла к Богу. Год ее земной кончины остался неизвестен, но память ее Православная Церковь чтит 17 февраля/2 марта.
Значение иконы
Образ святой праведной Марии (Мариамны), сестры апостола от 12-ти Филиппа – замечательный пример христианского подвижничества в числе других святых жен всех эпох развития христианства, и в нашей спасительной вере в Бога Единого, в Христовой вере образ святой жены-подвижницы прославлен и высоко вознесен в почитании. Женское начало, возведенное до несравненного величия, когда Дева человеческого рода, Невеста Неневестная, «без истления Бога Слова родшая», становится Богородицей, есть уникальный опыт священного отношения к той части рода человеческого, через которую продолжается само его существование. Святая праведная Мария – одна из первых христианских жен, которая горячо желала во всем уподобиться Богоматери, начав с того, что приняла обет девства, подобно Пречистой Деве. Затем же, подобно Богородице, которая так же до времени находилась среди других апостолов в их многотрудном пути, она следовала за братом-апостолом, славя Господа и проповедуя Евангелие вместе с ним и его другом и сотрудником святым апостолом Варфоломеем.
На примере ее Жития мы видим, сколько прекрасных образцов для духовного уподобления оставила миру милостью Божией история, сколько истинных подвигов веры совершено нашими святыми мужами и женами ради просвещения тех, кто пребывал во мраке духа и разума, и нетленная память о них и нам дарит радость бесконечного постижения непостижимого – величия Творца, Сына Божия и Его милосердной Матери! Святые отцы и Святые матери нашей Церкви, ныне предстоящие и молящиеся о нас у престола Господня, вместе являют собой прообраз человечества, каким оно станет после свершения всего, о чем говорит нам Священное Писание. От Рождества Христова двери Царствия Божия открыты тем, в ком есть искреннее сердечное стремление войти в него и пребывать в нем вечно. О том свидетельствуют нам подвиги и деяния апостолов, всех святых подвижников и подвижниц, как указание множества путей и возможностей быть вместе с ними в «жизни будущаго века», как о том говорит нам «Символ веры».
Акафист преподобному Варнаве Гефсиманскому День памяти преподобного Варнавы Гефсиманского – 17 февраля (2 марта) и в Соборе Радонежских святых – 6 (19) июля. Тропарь, глас 5 Измлада Христа Бога чисте возлюбив, / сын утешения был еси, / преподобне отче Варнаво. / По имени и житие твое бысть: / коемуждо страждущему, и нищу, и царю / пастырь кроток, утешитель и целитель явился еси. / Поминай нас, благодатный отче, / да молитвами теплыми твоими / Жизнодавец Бог дарует нам / утешение и велию милость.. Кондак, глас 2 Печальнику земли Российския Преподобному Сергию от юности последовал еси, святе Варнаво, / и завет старца твоего, сице рекшаго: / «Тако хощет Бог: / словом и хлебом питай алчущих», — поистине до конца исполнил еси. / Сего ради и ныне молим тя, / не остави нас, утешительный отче, / небесною любовию твоею. Кондак 1 От утробы матерней предъизбранный на служение Христу Богу, отроком зрел еси Его и Ангельскаго посещения сподобился еси; к Преподобному Сергию в юности притекл еси и шед от силы в силу совершенную основал еси обитель монашескую на Выксе-реце; луче Гефсиманскаго скита, отче Варнаво, достигл еси вечныя обители, идеже пребываеши и молишися непрестанно о душах наших, поющих ти: Радуйся, преподобне Варнаво, монахов наставниче, мирских напутие, верных утешение. Икос 1 Нищетою духовною стяжал еси благодать подавати многоцелебные плоды страждущим телесно и духовно, сего ради молитвами твоими укрепляеми взываем ти: Радуйся, вездеприсутствие Божие на всяк час во уме своем имевый; Радуйся, не токмо хлебом, но паче духом питавый; Радуйся, не умеющим нам самим себе помощи, помогаяй; Радуйся, яко из Горняго Мира старцами-наставниками бе укрепляемь, тако и нас ныне заступаяй; Радуйся, паче нас слышащий нежели мы умеем тя призывати; Радуйся, всем взаимнаго мира и любви желавый искати; Радуйся, жизнь свою спасению других посвятивый; Радуйся, духом всякую страсть умертвивый; Радуйся, со всяким смирением ради Господа нищету духовную возлюбивый; Радуйся, идеже мы ропщем Господа благодаривый; Радуйся, греха непричастный, славы Небесной причастниче; Радуйся, во олтаре церковнем кончину приявый Божий избранниче; Радуйся, преподобне Варнаво, монахов наставниче, мирских напутие, верных утешение. Кондак 2 Приявши телесное и добре воспитанный родителями твоими Илией и Дарией на жизнь земную временную, сторицею воздал еси духовное, по прошествии же многих лет во инокини обители тобою созданной постригл еси матерь свою, напутствовав в радость жизни вечной, идеже со Ангелы вопиет есть Богу: Аллилуиа. Икос 2 На свой путь подает Господь силы, рекл еси, отче Варнаво, да исполним малое в подвизе, ниже в гордости возжелаем большаго самоизвольнаго креста и чуждаго дела. Тако поучаеми взываем ко наставнику предоброму: Радуйся, с пути неправеднаго на путь правый наставляяй; Радуйся, ниже премудростию высокой, обаче простотою сердечной человеков от грехов изимаяй; Радуйся, верою притекающих тебе греховных недуг исцеляяй; Радуйся, на жизнь вечную из рук смертных человеков таскаяй; Радуйся, самоотвержение и смиренномудрие себе вспоможением имеяй; Радуйся, молитвами тебе ко Господу нас приближаяй; Радуйся, недуг смущения человеков чрез кротость побеждителю; Радуйся, смелых в нанесении скорбей, малодушных в пренесении я обличителю; Радуйся, непослушных, исполняющих послушание, аще предваряет е своеволие исправителю; Радуйся, стоящих на своем и к другим неуступчивым к истине наставителю; Радуйся, благодушествуемый в терпении, Радуйся, вознесыйся по смирении, Радуйся, преподобне Варнаво, монахов наставниче, мирских напутие, верных утешение. Кондак 3 В простоте сердца проходил еси безпреткновенно вся скорбныя наветы лукаваго, помози и нам дмению чуждым быти, яко преити нам в час смертный испытаний последних край, да не возмется от нас, еже мним имети и вкупе с тобою воспоем на небесех: Аллилуия. Икос 3 Узким путем утеснения плоти шествовал еси, почитая недозревшим плодом себя, чрез томление чрева, всеночное стояние, воду в меру, хлеб в скудости, очистительное питие безчестия, насмешки, поругания, отсечение своей воли, терпение нападков, безропотное переношение небрежения, вменение ни во что оскорблений, и навык, егда обижают не сердитися, егда унижают не гневатися, егда осуждают смирятися, пременил ся во зрел плод. Темже и образ действовати указал и нам, благодарно хвалящих тя: Радуйся, томлением чрева щедрыми плодами благодати душу напитавый; Радуйся, питием безчестия очищение приявый; Радуйся, паче Тайнами Христовыми, нежели пищей тленной подкреплявыйся; Радуйся, претерпением насмешек и заушений в радость Господа восшедый; Радуйся, временныя поругания в вечную хвалу претворивый; Радуйся, от трудов попечительных снести свой хлеб забываяй; Радуйся, небрежения безропотным переношением великаго промышления о тебе Господа приявый; Радуйся, ни во что оскорбления вменивый; Радуйся, уныние пренесением обид победивый; Радуйся, всеночными стояниями всевечный покой достигнувый; Радуйся, пренесением унижения безгневие стяжавый; Радуйся, в нечестии осуждения тя златой плод смирения ископавый; Радуйся, преподобне Варнаво, монахов наставниче, мирских напутие, верных утешение. Кондак 4 Бурю искушений имевшую приити на тя в многотрудном житии твоем победил еси упованием Божиим и твоих старцев-наставников заступлением укрепляемый, подвизаеши и нас уповати ниже на свои немощныя силы, но паче на Божие, всех святых и твое заступление, вопия: Аллилуия. Икос 4 Вся скорби со всяческим смирением учил переносити, образом Иова, плачущаго на гноищи, Предтечи, алчущаго в пустыни, Петра, распятаго на кресте, Самой Преблагословенной Матери Спаса нашего при Кресте Божественнаго Сына, темже наставнику нашему поим: Радуйся, бедствия привременныя в радость вечную претворивый; Радуйся, всякое плотское упокоение презревый; Радуйся, аще страдавый телом, ныне духом упокоеваемый; Радуйся, горьким лекарством скорбей грехи и немощи целити призываяй; Радуйся, многих напастей претерпением в Царствие Божие вшедый; Радуйся, страдавый по времени, ныне выну блаженствующий; Радуйся, образом смирения и нам благой пример явивый; Радуйся, неотступно просивый благая у Господа и просимое получивый; Радуйся, плакати о гресех, доколе время есть и жизнь не пресеклася учивый; Радуйся, скорби, тесноту, всякую болезнь и злострадания в благодарности встречавый; Радуйся, нашего спасения небесный благожелателю; Радуйся, не престающих от грехов и льстящих милости удостоитися, яко прелести бесовской обличителю; Радуйся, преподобне Варнаво, монахов наставниче, мирских напутие, верных утешение. Кондак 5 Краткое время делания и искуса со всяким благоугождением Господу провел еси, сохранив чистоту и целомудрие в отрицании всякаго греха мыслию и делом. И рекл еси: «Не смерть бо, но грех разлучает нашу душу с Богом». Сего ради на небесех выну воспеваеши Ему: Аллилуия. Икос 5 На месте, среди идольскаго мрака, святым нареченнем и чудесно посещеннем иконой Оранской Божией Матери, основал еси обитель Иверскую и удостоверенный утешительным посещением Божиим во устранение сомнений, извел еси благая от недостоинства раскола, да и мы с сестрами-будильщицами сей обители воскликнем: «Православные вставайте! Бдению настало время и молитве час!». Виновнику же сего возопиим: Радуйся, ко благочестию единомысленному люди приводящий; Радуйся, людям заблуждающим светом Христовым путь указующий; Радуйся, внятному, неспешному и истовому чтению и пению в ней насадителю; Радуйся, монастырскаго устава строгий наблюдателю; Радуйся, «для монаха праздника нет», рекий, Христов трудолюбче; Радуйся, чадом твоим верным спасительный отче; Радуйся, нападения бесов отражати чадом твоим помогаяющий; Радуйся, многотрудную жизнь во обители, яко в раи, соблюдением заповедей Божиих соделавший; Радуйся, никогоже чад твоих небрежением презревый; Радуйся, полунощней молитве, яко наипаче благодатней, поучавый; Радуйся, блаженную кончину исповедуя чад твоих, во олтаре приявый; Радуйся, сеявый в горестех, в сладости возрастивый; Радуйся, преподобне Варнаво, монахов наставниче, мирских напутие, верных утешение. Кондак 6 Умерщвлением греховным приношаем Ти страдания, Христе, яко гвоздие в Твоя раны вонзаеми, но молитвами отца нашего Варнавы утверди в нас гвоздь веры, еже от всех скорбей и бед привременных крепчае пригвождает душы наша ко кресту Твоему, вопиющих Ти: Аллилуиа. Икос 6 По малу восходя на высоту преспеяния достигл еси вершин небесных, будучи нам образом постепеннаго делания, да не взявшись за многое посмеваемы будем от враг бесплотных за нетерпение, но имея тя заступника, отче Варнаво, возопиим ти: Радуйся, непосильных подвигов, яко понуждений вражиих обличителю; Радуйся, человекоугодия приклоньшихся строгий исправителю; Радуйся, путем искушений достигший спасения; Радуйся, сердечные помышления людские прозреваяй; Радуйся, в страданиих страсти телесныя умертвивший; Радуйся, смирением и любовию страсти душевныя поборавший; Радуйся, памятию смертною враги побеждавший; Радуйся, на всяк день и ночь испытати душу свою призывавый; Радуйся, хвалу Господу за вся воздававый; Радуйся, к покаянию аки ко врачевству от греха прибегати побуждавый; Радуйся, отсекати житейские страсти и навыки терпением научаяй; Радуйся, нищетою духовною притекающих к тебе насыщаяй; Радуйся, преподобне Варнаво, монахов наставниче, мирских напутие, верных утешение. Кондак 7 Видехом Свет Истинный непщевани быша во свете, но всегдашним преклонением ко греху растеряли спасительную благодать, во мраце неведения водворились есте. Помози нам Господи, всегда зрети Свет Твой, попаляяй греси наша, да взываем вкупе с молитвенником о нас крепким, отцем Варнавой: Аллилуия. Икос 7 Аще царские брашна низводят долу дух наш, земное же ядие удобее дух горе возводит, паче же удалением злаго плод содевает зрел поста. Сего ради поучениями сими возгреваеми возопием Варнаве, преподобному отцу нашему: Радуйся, не хлебом, но паче правдою Божией питавыйся; Радуйся, от всякия лукавыя вещи огребавыйся; Радуйся, постивыйся телесне, прилагавый к сему и сердца плод духовный; Радуйся, постом удалятися зовый не токмо злых дел, но мыслей неподобных и слов праздных; Радуйся, не уподоблению, но поучениям Святых Отцев, яко млечной пище паче твердой призывавый; Радуйся, труд молитвы в наслаждение претворивый; Радуйся, чрез любовь к ближним сердечныя очи отверсты выну имевый; Радуйся, слезами сердечнаго покаяния недостающее правых дел восполняти советовавый; Радуйся, покаяния плачем утешения дар получивый; Радуйся, яко тем даром добрым вполне другим послуживый; Радуйся, Господу жертвами духовными – верою, надеждею, любовию, благоугодивый; Радуйся, рекий: «праведника нет единаго на земле, все грешники пред Богом оправдываются туне, благодатию Господа Иисуса Христа»; Радуйся, преподобне Варнаво, монахов наставниче, мирских напутие, верных утешение. Кондак 8 Время покаяния скорой жизни нашей, яко молния проходит и не возвращается, но ради Господа да сотворим труды и спасет тем души наша. Тако научал еси, преподобне отче, да и нам, творя тако, воспети с тобою на небесех: Аллилуиа. Икос 8 Поучал еси нас, яко совести гласу, обличающу нас всяко внимать следует: сей бо есть глас неба к нашему исправлению взывающий. Но аще пробуждаются в нас мир и радость и святыя помышления, да познаем ктому: сие бо суть к точному исполнению заповедей Божиих, еже творил по всяк день и час, сего ради поем ти: Радуйся, верные пути нам, коемуждо словом, коемуждо жизнию своею указующий; Радуйся, начальных к царскому пути приуготовляяй; Радуйся, внушениям доброй совести следовавый; Радуйся, обаче «старец-простец» прозванный, но духом в превыспренняя проницаяй; Радуйся, от злых бесед отвращавыйся; Радуйся, праздность трудолюбием отгонявый; Радуйся, светом Христовым облиставаемый; Радуйся, хвалы Богу возносяй, сего ради ныне многими похваляемый; Радуйся, молитвы наша ко Господу преносяй; Радуйся, время благоприятное ко спасению употребивый; Радуйся, от скверн греховных вполне душу очистивый; Радуйся, сквозе тесныя врата прошедый; Радуйся, преподобне Варнаво, монахов наставниче, мирских напутие, верных утешение. Кондак 9 Любы Божия вся побеждает, и время, и смерти преграду, сего ради на покров любве твоея надеемся, преподобне отче Варнаво, яко возгреваеми ею убежим маловерия, возставляеми тобою Богу нашему пети: Аллилуиа. Икос 9 Верные ученицы твои, вкупе со святыми Царственными мученицами и всеми новомучениками Росийскими, напутием твоим претерпеша годину богоборческих испытаний, овы мученицы, овы старцы явистеся, ныне славы небесной сподобистеся, сего ради мы причастия награды получити за их подвиг, надежду имамы, яко и ты рекл еси: «Пред концем рассвет будет», взываем ти: Радуйся, надежду безнадеждным возвращаяй; Радуйся, всяцей маловажней немощи, яко от Бога удаляющей, противниче; Радуйся, чад твоих жизнями достойными познавыйся; Радуйся, яко вкупе с ними ныне наставником нам являешися; Радуйся, двумя крилами: послушанием и смирением к Богу возлетевый; Радуйся, душу свою ради Господа отщетивый; Радуйся, яко свою волю на Божию пременивый; Радуйся, со страстьми и похотьми плоть распявый; Радуйся, ниже своих, но паче святых отец поучения предлагавый; Радуйся, алкавый прежде правды Божией, ныне насытивыйся и других насыщаяй; Радуйся, певец пресладкий смирения; Радуйся, присносущнаго света сияние; Радуйся, преподобне Варнаво, монахов наставниче, мирских напутие, верных утешение. Кондак 10 Егда отречемся себя, тогда по явлению действуемаго Духа Святаго, познати сможем истинное естество наше, еже на тебе, отче Варнаво, зримо видехом исполньшеся, и да возопиим Царю царствующих: Аллилуиа. Икос 10 Разбойника, страстию пиянства уязвляема, имущаго помышление убити тя, простил еси и предстательством за него на судищи избавил еси от уз, тако и нас, страстям подклонившихся заступи в час кончины нашея, вопиющих ти: Радуйся, на Господа вся печали своя возверзавый; Радуйся, всепрощением Божие прощение приявый; Радуйся, злое на доброе прелагавый; Радуйся, волю Господню познавый; Радуйся, во всякое время в ней поучавыйся; Радуйся, всякаго зла не убоявыйся; Радуйся, не точию слышатель, но заповедей Божиих делателю усердный; Радуйся, луга духовнаго цвете благоуханный; Радуйся, невидимое земному естеству, яко небожитель видящий; Радуйся, всуе рыдающих к исцеляющему покаянию наставляяй; Радуйся, добра бегающих и чрез сие в беды впадающих, терпеливый наставителю; Радуйся, чистый сердцем, славы Господней тайнозрителю; Радуйся, преподобне Варнаво, монахов наставниче, мирских напутие, верных утешение. Кондак 11 Не умеет ум человеческий познати тайны Божии и чудеса, являемии чрез святых Своих, но удобее нам воспевати в простоте сердечней, тебе подобно, отче Варнаво, ниже испытати судьбы Господни в мудрованиях плотских, но пети Ему: Аллилуиа. Икос 11 Егда полвека монашества твои чада справляху, рекл еси «Я сам – ничто. Вся суть от Бога», и просил я токмо о молитвах. Сего ради ныне в светлостех Божиих пребывая, моли о нас Всемилостиваго Бога, улучити нам Царствие Небесное вопиющих ти: Радуйся, молитвою непрестанною, греха избегнувый; Радуйся, довольный малым и скудным, считая себя и того недостойным; Радуйся, овец твоих истины уклоньшихся добрый пастырю; Радуйся, яко богатиши нас от славы твоея небесныя; Радуйся, разумением духовный плод к укреплению других стяжавый; Радуйся, трудом и испытанием себя на всяк день очищавый; Радуйся, на последнее место текий, ныне в первых на пиру Господнем преседяй; Радуйся, всякаго к тебе притекающаго без различия лица утешаяй; Радуйся, неопустительно храм Божий посещати учяй; Радуйся, последняя своя поминаяй и чад своих сему призываяй; Радуйся, от суемудрия гордаго отвращаяй; Радуйся, почитаяй себя низшим всех, ныне в превысших селениих обитаяй; Радуйся, преподобне Варнаво, монахов наставниче, мирских напутие, верных утешение. Кондак 12 К небесней славе, явльшейся в тебе, присовокупил еси земную, егда прославлен был еси посреде Радонежских Святых в день соборный. С ними же вкупе поминаеши ныне нас и вопиеши на небесех Триединому Богу: Аллилуиа. Икос 12 Преподобне отче Варнаво, яко прешедый путь земной со всяким терпением и достигнувый славы небесной, имеющий власть и другим помощи, помози нам с надеждою и любовию к тебе притекающим преити сей путь искушений, имея тебе образ благодатный пред собою, да вопием ти: Радуйся, задняя прежних подвигов забываяй; Радуйся, со усердием в передняя ся простираяй; Радуйся, сердце богатству текущему николиже приложивший; Радуйся, почести вышняго Божия звания достигший; Радуйся, разговоров праздных избегавый; Радуйся, светильниче церковный верху ставый; Радуйся, во благих селениих пребываяй; Радуйся, среди райской радости молитвами своими и нас не забываяй; Радуйся, всякое самолюбие и зависть отбросивый; Радуйся, многим нуждением венец нетленный от Господа получивый; Радуйся, служивый Единому Богу и других тому научавый; Радуйся, ниже словесное, но смирение сердечное стяжавый; Радуйся, преподобне Варнаво, монахов наставниче, мирских напутие, верных утешение. Кондак 13 Приношая малое моление сие наше, радуйся, взываем ти, преподобне отче Варнаво, благовествуяй бо лето Господне приятно, деющи учил еси чистым сердцем вопити ко Царю Светов, подателю жизни нашея и избавителю от власти мрачнаго миродержца, песнь сладчайшую: Аллилуиа. Трижды, затем икос 1-й и кондак 1-й. Величание Ублажаем тя, преподобне отче Варнаво, и чтим святую память твою, наставниче монахов и собеседниче Ангелов. Молитва О преподобне отче Варнаво, пастырю наш кроткий и утешительный, милостивный помощниче и теплый о нас молитвенниче! Ты измлада чадо благословения Божия быв, образ послушания родителем, повиновения господем и служения ближним показал еси. Заповеди Господни возлюбив, в Лавру Преподобнаго Сергия притекл еси и того верный ученик явился еси. Во обители же Божия Матере повелением настоятеля аввы Антония пребывая, дух смиренномудрия, кротости и терпения стяжал еси и дар рассуждения и прозрения помышлений душевных от Бога приял еси. Сего ради монашествующим духовный наставник, инокинем созидатель обители Иверския на Выксе-реце и всем страждущим и болезнующим целитель и попечитель милостивый даже до часа смертнаго был еси. По преставлении же твоем Бог многия милости почитающим память твою яви и иноком учителя тя верна дарова. Темже молим тя, праведный отче, якоже и прежде ходатайствуй пред Богом молитвами твоими всем людем во всяцем звании дух утешительный стяжати и коемуждо потребная обрести: юным послушание и целомудрие страхом Божиим сохранити; в возрасте сущим – любовь Божию и согласие стяжати; алчущим – не токмо хлебом насущным, но и наипаче словом Божиим насытитися; плачущим – утешитися; изгнанником и странником – пристанище обрести; в темнице сущим – от уз свободитися; благочестивым – в Дусе Божием возрастати и смиренномудрия достигнути. Сшествуй нам во всех путех жизни нашея, паче же умоли Господа нашего о прощении прегрешений и неправд наших и к свету заповедей Божиих стопы наши направи, да единым сердцем и усты славим Пресвятую Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.
>Акафист святому преподобному Варнаве Гефсиманскому
Икос 1
Ангелов Творец и всея твари Содетель Господь, равноангельное житие твое провидев, преподобне, от юности избра тя служити Ему в преподобии и правде, последи же многими небесными дары тя украси: демоны прогоняти, недуги врачевати, скорбящия утешати, ожесточенныя сердца умягчати. Темже от нас, недостойных, приими хвалу, и молитву сотвори о спасении душ всех чтущих любовию память твою, да величаем тя сице:
Радуйся, во славу Божию поживый; радуйся, благодатию Духа Святаго осиянный. Радуйся, суету земную ни во чтоже вменивый; радуйся, небесная сокровища возлюбивый. Радуйся, подвигов отцев преподобных ревнителю; радуйся, дивных старцев и наставников духовный преемниче. Радуйся, пастырю добрый и долготерпеливый; радуйся, винограда Христова делателю усердный. Радуйся, даром чудотворений облагодатствованный; радуйся, равноангельнаго жития подражателю предивный. Радуйся, о всей земли Российстей богодарованный молитвенниче; радуйся, венцем славы от Господа увенчанный.
Радуйся, преподобне Варнаво Гефсиманский, пастырю богомудрый и преславный чудотворче.
Икос 2
Разум озаренный благодатию Божиею от юности имея, пришел еси, отче преподобне, к старцу Геронтию, да направит тя на путь истиннаго жительства и благословит на подвиги духовныя. Ты же обрел еси в нем монашескаго делания добраго наставника, его же отеческим советом повинуяся и всякое мирское попечение отлагая, молитве и смирению научался еси. Темже, творяще честную память твою, величаем тебя тако:
Радуйся, родителей благочестивых Илии и Дарии утешение богодарованное; радуйся, в вере и страсе Божии ими добре воспитанный. Радуйся, силою Божиею от смерти дивно сохраненный; радуйся, учением благочестия издетска напоенный. Радуйся, Господа всем сердцем возлюбивый; радуйся, от малых лет сладость молитвы вкусивый. Радуйся, душу свою к Богу устремивый; радуйся, от юности твоея добродетели христианския стяжавый. Радуйся, верою, надеждою и любовию измлада украшенный; радуйся, благое иго Христово на себе восприемый. Радуйся, яко послушанием старцу смирение в себе воспитал еси; радуйся, яко от юных лет ко иночеству себе приуготовил еси.
Радуйся, преподобне Варнаво Гефсиманский, пастырю богомудрый и преславный чудотворче.
Икос 3
Имеяй старцев-наставников богомудрых Григория и Даниила, проречение от них приял еси, преподобне, яко многих ко спасению путевождствовати будеши. Послужил же еси ты преданно наставником своим до самыя их кончины, с терпением житие подвижническое проводя и восходя от силы в силу. Темже и мы, твоей верности и послушанию старцем дивящеся, вопием ти таковая:
Радуйся, ревности Божественныя исполненый; радуйся, суету мира сего и вся блага его презревый. Радуйся, яко чистоту и безмолвие от юности возлюбил еси; радуйся, яко от лет отроческих иноческаго жития возжелал еси. Радуйся, любве ради ко Господу дом отеческий оставивый; радуйся, в Лавру преподобнаго Сергия вселивыйся. Радуйся, повиновение старцу твоему и во обители сохранивый; радуйся, наставников твоих благословений верный исполнителю. Радуйся, старцем-подвижником Григорию и Даниилу в подвизех подражавый; радуйся, до блаженныя их кончины добре им послуживый. Радуйся, постом и воздержанием плоть твою духови покоривый; радуйся, сердце свое во обитель Духа Святаго уготовавый.
Радуйся, преподобне Варнаво Гефсиманский, пастырю богомудрый и преславный чудотворче.
Икос 4
Слышавше о богоугодном житии твоем, преподобне, прихождаху к тебе от всех концев земли Российстей ближнии и дальнии, их же ты с любовию принимая, руководствовал еси ко спасению. Темже старец твой схимонах Григорий вручи тебе две просфоры, глаголя: сим питай алчущих – словом и хлебом, тако хощет Бог, и благослови тя на подвиг старчества и священства. Мы же, прославляюще укрепившаго тя Господа, радостно тебе вопием:
Радуйся, во обитель святую Богом призванный; радуйся, благословение старцев на путь иноческий получивый. Радуйся, образе истиннаго послушания; радуйся, иноков обители преподобнаго Сергия украшение. Радуйся, бдение и молитву возлюбивый; радуйся, от страстей себе подвигами очистивый. Радуйся, кротостию и смирением всех удививый; радуйся, Христовых заповедей делателю непорочный. Радуйся, спасения хотящим усердно послуживый; радуйся, яко притекающих к тебе с любовию принимал еси. Радуйся, ищущим спасения душевнаго благий помощниче; радуйся, яко многих к вере истинней привел еси.
Радуйся, преподобне Варнаво Гефсиманский, пастырю богомудрый и преславный чудотворче.
Икос 5
Вишдевше людие православнии ангельское житие твое, отче Варнаво, смирения твоего глубину, кротость, любовь нелицемерную, милование к скорбящим, болезней благодушное терпение, воздержание и велия дары духовныя, удивишася и прославиша Человеколюбца Бога, даровавшаго им таковаго заступника и утешителя. Сего ради и мы, любовию побуждаеми, похвальная песнопения тебе приносим и молитвенно тя на помощь призываем:
Радуйся, сыном утешения во иночестве нареченный; радуйся, прибегающим к тебе отец чадолюбивый. Радуйся, небесному покровителю твоему, святому апостолу Варнаве подражавый; радуйся, Евангелия Христова немолчный проповедниче. Радуйся, избраный Богом на священное служение; радуйся, сан священства, яко дар Божий приявый. Радуйся, с благоговением и страхом Божиим Жертву Безкровную приносивый; радуйся, у престола Божия о людех ходатаю верный. Радуйся, пастырю, в вере и благочестии паству свою воспитавый; радуйся, милости источниче неистощимый. Радуйся, к чистому и непорочному житию путеводителю; радуйся, о душах наших к Богу молитвенниче.
Радуйся, преподобне Варнаво Гефсиманский, пастырю богомудрый и преславный чудотворче.
Икос 7
Новыя труды и подвиги ко устроению обители Иверстей подъял еси, отче преподобне, инокинь ея на усердное Христу Богу служение подвизая, и был еси им учитель благодатный и праведный. Тогда воздвигоша врази гонения противу обители, покушающеся отвратити тя от трудов сих. Ты же, благодатию свыше укрепленный, мнози скорби и искушения препобедил еси и вверил еси судьбы сестер промышлению Божию, подвизая их усердно молитися ко Пресвятей Владычице Богородице. Темже память твою святую славим и вопием ти сице:
Радуйся, Матере Божия чадо верное и возлюбленное; радуйся, Покровом Ея невидимо осененный. Радуйся, Заступницы Усердныя благоговейный почитателю; радуйся, во дни и в нощи молитвы к Ней слезно возносивый. Радуйся, обитель во имя Пресвятыя Богородицы воздвигнувый; радуйся, яко в ней инокинь множество собрал еси. Радуйся, велиих трудов и скорбей не убоявыйся; радуйся, все упование на Пречистую Богородицу возложивый. Радуйся, смиренно моливый Владычицу путь твой управити; радуйся, небесную помощь от Нея восприемый. Радуйся, храм Вратарницы Афонския во обители Владычицы устроивый; радуйся, Пресвятей Богородице верно послуживый.
Радуйся, преподобне Варнаво Гефсиманский, пастырю богомудрый и преславный чудотворче.
Икос 8
Весь благодатию Божественною преисполнен быв, преподобне отче Варнаво, прозорливыма очима грядущая, яко настоящая, провидел еси, и тайну беззакония верным предвозвестил еси, яко бурю гонений воздвигнет диавол на Церковь Русскую Православную. Последи же скорбь чад Божиих обратится в радость духовную и по всей земли Российстей, яко крины сельныя, процветут храмы и обители иноческия. Мы же, сбытие сих проречений ныне зряше, глаголем ти сице:
Радуйся, духом премудрости и разума озаренный; радуйся, духом совета и крепости исполненный. Радуйся, духом ведения настоящаго и будущаго просвещеннный; радуйся, даром прозорливости просиявый. Радуйся, даром рассуждения почтенный; радуйся, дара Божественнаго ведения удостоенный. Радуйся, бедствия, на Церковь Божию грядущая, предзревый; радуйся, к венцем исповедническим истинных рабов Божиих предуготовлявый. Радуйся, великому пророку Божию Илии уподобивыйся; радуйся, молитвами твоими дождь на землю благовременно низведый. Радуйся, бездетным родителем чадородие даровавый; радуйся, богоблагодатный человеком помощниче.
Радуйся, преподобне Варнаво Гефсиманский, пастырю богомудрый и преславный чудотворче.
Икос 10
Стеною заступления православным людем страны нашея явишася чудотворныя мощи твоя, преподобне Варнаво, подаеши бо от них врачевание страстем неисцельным, слепым даеши свет, глухим слышание, разслабленным здравие, страждущим раковыми язвами исцеление и всем благодать изливаеши, радостию озаряя приходящих к раце мощей твоих и воспевающих тебе с любовию таковая:
Радуйся, святыя мощи твоя, яко сокровище велие, явити изволивый; радуйся, обитель твою сим освятивый. Радуйся, нетлением мощей славно от Бога возвеличенный; радуйся, сосуде благодати, миро целебное болящим источаяй. Радуйся, чудесными исцелениями от мощей твоих верных возвеселивый; радуйся, всем приходящим к ним благ преизобильный подателю. Радуйся, лютых и неисцельных недугов телесных врачевателю; радуйся, немощей и страстей душевных целителю. Радуйся, молящимся у раки мощей твоих скорую помощь подаваяй; радуйся, великий чудотворче, на утешение нам дарованный. Радуйся, на земныя скорби и нужды наша призираяй; радуйся, радости духовныя нас исполняяй.
Радуйся, преподобне Варнаво Гефсиманский, пастырю богомудрый и преславный чудотворче.
Икос 11
Светозарный светильник старчества благодатнаго явился еси и яко Ангел пожил еси на земли, преподобне отче Варнаво. Сего ради многих подвижников благочестия и старцев воспитал еси, да не увянет цвет благоуханный старчества в Российстей земли. Ныне же, на небесех пребывая со ученики твоими в сонме святых земли нашея, поминай нас, вопиющих ти с любовию таковая:
Радуйся, сиянием добродетелей твоих землю нашу просветивый; радуйся, светильниче Божественныя благодати. Радуйся, блистанием чудес Отечество твое земное озаривый; радуйся, многих сим в Православней вере утвердивый. Радуйся, тайнозрителю судеб человеческих; радуйся, наставлениями и молитвами твоими подвижники совершенныя воспитавый. Радуйся, в юном послушнике будущаго старца Захарию прозревый; радуйся, купца Василия, будущаго старца Серафима Вырицкаго, на путь духовнаго подвига направивый. Радуйся, яко будущему Оптинскому старцу Варсонофию мир оставити помогл еси; радуйся, будущаго подвижника и старца епископа Тихона Череповецкаго духовный учителю. Радуйся великаго святителя митрополита Трифона духовный отче и наставниче; радуйся, Царя-страстотерпца Николая Втораго на подвиг служения его благословивый.
Радуйся, преподобне Варнаво Гефсиманский, пастырю богомудрый и преславный чудотворче.
Икос 12
Поюще твое прославление в лице святых земли нашея, хвалим, славим и ублажаем тя любовию, преподобне отче наш Варнаво, яко заступника и молитвенника о нас пред Господом. Ты же дарованною тебе благодатию освяти, просвети и настави на путь спасения нас, грешных; услыши нас, скорбных, недугующих, страждущих, вопиющих к тебе, великому всероссийскому старцу-утешителю таковая:
Радуйся, ангеле земный и человече небесный; радуйся, великий Божий угодниче. Радуйся, яко серафимскою пламенною любовию к Богу горел еси; радуйся, яко со Ангелы ныне предстоиши Пресвятей Троице. Радуйся, во иноческих трудех и подвизех древним отцем уподобивыйся; радуйся, звездо сияющая в лике преподобных. Радуйся, под кровом обители преподобнаго Сергия подвиг иноческий совершивый; радуйся, подвизающимся в ней спасения вечнаго ходатаю. Радуйся, яко разоренную Иверскую обитель молитвами твоими обновивый; радуйся, яко с молитвами о сестрах ея Богу предстоиши. Радуйся, дерзновение велие пред Богом стяжавый; радуйся, к Богородице молитвенниче наш неусыпный.
Радуйся, преподобне Варнаво Гефсиманский, пастырю богомудрый и преславный чудотворче.
Кондак 13
О преподобне и богоносне отче наш Варнаво, ты явился еси в Отечестве нашем столп благочестия, воздержания правило, смиренномудрия образ, заступник, утешитель и хранитель всем прибегающим к тебе. Не забуди убо нас, чад своих, сохрани и заступи от находящих зол, да твоими молитвами соблюдаеми, Царствия Небеснаго сподобимся о Христе Иисусе Господе нашем, поюще Ему победную песнь: Аллилуия.
(Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос: «Ангелов Творец…» и 1-й кондак: «Избранного угодника Христова…».)
Молитва преподобному Варнаве Гефсиманскому
О преподобне отче Варнаво, пастырю наш кроткий и утешительный, милостивый помощниче и теплый о нас молитвенниче! Ты измлада чадо благословения Божия быв, образ послушания родителем и служения ближним показал еси. Заповеди Господни возлюбив, в Лавру Преподобнаго Сергия притекл еси и того верный ученик явился еси. Во обители же Божия Матере пребывая, дух смиренномудрия, кротости и терпения стяжал еси и дар рассуждения и прозрения от Бога приял еси. Сего ради монашествующим духовный наставник, инокинем созидатель обители Иверския на Выксе-реце и всем страждущим и болезнующим целитель и попечитель милостивый даже до часа смертнаго был еси. По преставлении же твоем Бог многия милости почитающим память твою яви и иноком учителя тя верна дарова.
Темже молим тя, праведный отче, якоже и прежде, ходатайствуй пред Богом молитвами твоими всем людем во всяцем звании дух утешительный стяжати и коемуждо потребная обрести: юным послушание и целомудрие страхом Божиим сохранити; в возрасте сущим – любовь Божию и согласие стяжати; алчущим – не токмо хлебом насущным, но и наипаче словом Божиим насытитися; плачущим – утешитися; изгнанником и странником – пристанище обрести; в темнице сущим – от уз свободитися; благочестивым – в Дусе Божием возрасти и смиренномудрия достигнути. Сшествуй нам во всех путех жизни нашея, паче же умоли Господа нашего о прощении прегрешений и неправд наших и к свету заповедей Божиих стопы наша направи, да единем сердцем и единеми усты славим Пресвятую Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.
Праведная Мариамна.
Праведная Мариамна жила в первом веке, в Палестине. Она была сестрой святого апостола Филиппа, входившего в число двенадцати самых близких учеников Христа. После Вознесения Спасителя, Мариамна стала спутницей брата и апостола Варфоломея в их странствиях. Вместе они пережили и гонения: не раз их побивали камнями, выгоняли из сел, заточали в темницу. Но Мариамна стала и свидетельницей чудес, происходивших по молитвам брата. Так во фригийском городе Иераполе исцелились горожане, страдавшие от укусов змей, живших в языческом храме. Многие жители уверовали во Христа и крестились. Местный правитель встревожился и заключил проповедников в темницу. Апостолы Филипп и Варфоломей были приговорены к распятию. В это время в городе началось страшное землетрясение. Апостол Филипп даже на кресте продолжал молиться о том, чтобы никто не пострадал. Местные жители, видя это, уверовали и стали требовать прекратить казнь. Апостолов сняли с креста, но Филипп был уже мертв. Мариамна оплакала любимого брата, но не разуверилась в Господе. Долгое время она проповедовала Евангелие в области Ликаония в Малой Азии. Там праведница мирно скончалась.
Праведная Мариамна
Мариамна, сестра апостола от 12-ти Филиппа, в юности, подобно Деве Марии, дала обет девства. Родиной Мариамны и Филиппа была Вифсаида Галилейская. Когда апостолы Филипп и Варфоломей отправились с проповедью Евангелия в области Малой Азии, Мариамна присоединилась к ним и стала их верной помощницей. Вместе с апостолами переносила она все тяготы апостольского служения, все скорби, которые выпадали на их долю.
Проповедуя слово Божие, они пришли в Иераполь Фригийский (в средней части Малой Азии), в древности довольно большой город, славившийся ломкой мрамора и теплыми источниками, а впоследствии запустевший и разрушившийся. Жители города поклонялись ехидне, для которой было построено святилище. С прибытием святых проповедников языческие заблуждения развеялись, как туман с восходом солнца, ехидну изгнали из ее обиталища, а все жители с благоговейным восторгом внимали апостольской проповеди. Градоначальник, бывший ярым язычником, повелел схватить проповедников и заключить их в темницу. Считая, что волшебная сила заключается в одежде апостолов, правитель приказал сорвать ее. Дева Мариамна предстала в глазах присутствующих как огненный факел, и никто не смел коснуться ее. Апостол Филипп был предан смерти через распятие на кресте. Варфоломей и Мариамна уже готовились разделить его участь, но гнев Божий настиг правителя и жрецов ехидны – заколебалась и разверзлась земля и поглотила мучителей.
Святая Мариамна, сослужив последнюю службу брату-мученику, отправилась с проповедью в Армению, где апостол Варфоломей был распят, Мариамна же проповедовала до своей кончины в Ликаонии, граничившей с Фригией, и там успешно проповедовала Евангелие. Здесь она мирно почила после трудов праведных.